Installatie 12.1

Installatie Opensuse 12.1

Ik heb een poging gedaan om 12.1 te installeren.
De installatie verloopt probleemloos, maar na de installatie zet ik het systeem uit en krijg dan bij het starten een zwart scherm met de volgende tekst:

GNU GRUB version 0.97 (638 K lower / 10474 K upper memory)

Minimaal ] BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB
lists possible enz. ……

grub>

In eerste instantie dacht ik aan een defecte schijf, maar bij de tweede schijf hetzelfde probleem.
De schijven waren 250 Gb, dus als laatste heb ik een kleinere schijf van 60 Gb geprobeerd.

Allemaal hetzelfde probleem!
Ik heb de installatieschijf woensdag van de site van Suse gehaald.

Volgens mij is het een Grub probleem, zijn jullie het daar mee eens?
Ik laat grub standaard instaleeren op /

Is dit een bekend probleem?
Hoe kan ik het oplossen?
Of moet ik een nieuwe download van de suse-site halen.

Ik weet de oplosing niet. Maar het heeft geen zin om iedere keer dezelfde installatie te doen. Logischerwijjze heeft dat steeds hetzelfde resultaat. Ook heeft het geen zin om steeds dezeflde download te doen. Als de checksum controle klopt is dat iedere keer hetzelfde. Dit soort zaken is allemaal tijdverlies.

Om degenen die beter met Grub kunnen werken te helpen, kun je beter iets meer vertellen over je schijfindeling. Welke partities heb je en op welke partitie staat wat.

Henk bedankt voor je snelle reactie.

Ik heb gewoon een standaard installatie uitgevoerd.
Schijf 60 GB
de partities zijn door het systeem als volgt ingedeeld:
shda1 1.51 Gb swap
shda2 20.00 Gb /
shda3 34.42 Gb /home

de grub-instellingen staan op /

Ziet er heel normaal uit.

Ik weet uiteraard niet hoever jouw kennis rijkt, maar je boot begint eerst goed en GRUB wordt geladen. Dan weet GRUB kennelijk niiet goed wat verder te doen en komt met een prompt. Is er echt geen enkele foutmelding?

Kun je aan GRUB het volgende commando geven en terugmelden wat je krijgt?

find /boot/grub/menu.lst

Overigens moet ik straks weg, het kan dus zijn dat je een paar uur (of tot morgenmiddag) niets van mij terugkrijgt. Wanhoop niet, ik kom terug en anders komt er wel iemand anders.

Ik heb even een vraag: dat “shda” is dat een typo, of heten de /dev/ ingangen echt zo? Zou nl. sda1,. sda2 etc moeten zijn. En als 't wel klopt, zijn de schijven soms onderdeel geweest van een RAID ?

Volgende vraag: Heb je de media check uitgevoerd?

Hm, ik heb dat shda als een vergissing geïnterpreterrd omdat @jkvl uit zijn hoofd moest werken. Ik wilde een ruw idee krijgen. En dat is aardig gelukt. Hij gebruikt bijv. geen multiboot. Dat zou dus heel makkelijk moeten zijn voor GRUB. Maar waarom hij dan niet op de MBR heeft geïnstalleerd is mij niet duidelijk.

Maar de gegevens zijn natuurlijk zoals hij het naar beste weten zegt. Geen computer gegevens. Ik probeer eerst met die find om de uitleg van een live disk/rescue disk te besparen.

Als 't daadwerkelijk zo in de device mapping van GRUB staat, kan GRUB nooit de devices vinden, lijkt mij. Maar ik snap wat je bedoelt.

Helaas heeft jkvl kennelijk gedacht dat ik toch als maar weg zou zijn en geeft dus even geen antwoord meer. Ik ben echt benieuwd of GRUB een partitie met */boot/grub/menu.lst *kan vinden.

Ik ook. Ik vroeg naar die device namen. omdat ik vorig jaar met 11.3 of 11.4 iets soortgelijks zag; een grub prompt, en geen menu. Toen heb ik met een live-cd geboot, schijf gemount en zag toen in de device.map verwijzingen naar /dev/msda (voor zover ik me herinner) i.p.v. /dev/disk-by-id… Dat ging zo met 3 verschillende schijven, kennis heeft toen even een nieuwe opgehaald, geen centje pijn. Die drie schijven hadden allemaal in een windows RAID configuratie gehangen. Ik weet wel dat-ie later iets heeft uitgevreten, vanaf openSUSE. wat de schijven weer bruikbaar maakte.
Zelf zou ik nu in zo’n geval booten van een live-cd/usb-stick, het geïnstalleerde systeem overnemen , yast opstarten en de bootloader opnieuw configureren en wegschrijven. Zou niet de eerste keer zijn, dat dat prima werkt. ](http://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/community/nl-how-tos/453092-systeem-overnemen-met-een-livecd.html)

Ik zou nieuwe schijf altijd een nieuwe partitie tabel geven. Of met dd het eerste stuk schoonmaken. Misschien heeft je vriend zoiets gedaan.

En jou methode werkt natuurlijk. Maar omdat ik niet weet hoe handig de OP met zon’ verhaal (live CD, enz) omspringt, probeer ik eers maar dit. Te meer omdat GRUB er wel is. Volgens recept van Swerdna. Eerst kijken of GRUB de bootschijf vindt (menu.lst) en dan de rest van zijn recept. Vindt Grub het niet, dan wilde ik ook jouw methode proberen.

Maar ja, de OP is kennelijk wandelen of zo. Daat zit je dan metal jegoede bedoelingen. :wink:

Heel brede grijns

Tja, drie dagen is wel een lange wandeling. Zeker als je anderen gevraagd hebt om je te helpen.

Hallo @jkvl, ben je er nog?

Hier ben ik weer.
Was even door mijn ziekte geveld!>:)
Kon dus niet op jullie reacties reageren, sorry daarvoor.

Heb vanochtend eerst nog even rondgekeken of er meer meldingen waren die vergelijkbaar zijn met mijn fout. OpenSuse zal toch niet zo dom zijn om slechte software uit te geven. Er wordt wel kritiek geuit op openSuse, maar dan vraag ik me af welk systeem is op dit ogenblik feilloos …?

Bij mij rees het vermoeden dat het installatie-probleem wel eens aan de hardware kon liggen. De opmerkingen van Knurpht betreffende de RAID zette mij op dat spoor. Daarna eens rustig op het net gaan struinen en inderdaad vond ik al vrij snel op het suseforem:
( Home/Forum/ English/Get Technical Help Here / Install/Boot/Login/“GRUB Error 18” after clean install with OpenSUSE 12.1)
De oplossing voor mijn probleem stond in de volgende regel:
rotfl!

The final solution was to enter the** BIOS, select the drive and change the Access Mode from “Auto” to “Large”**. That did it.

En inderdaad dat was het!
De bios aangepast en draaien!
<:)

Dat is heel mooi. Eerst jezelf repareren (ik hoop dat hje je weer geheel gezond voelt) en dan het systeem. Dat is volgens mij de goede volgorde :wink:

Overigens als je een link hier wilt posten, klik dan op het blauwe bolletje in de werkbalk en plak de URL daarin. Dan kunnen wij ook gewoon klikken.

Henk,

Mijn gezondheid is kwetsbaar, helaas, maar mijn glas blijft half vol!
Doe wel mijn best om het glas driekwart vol te houden/krijgen!
Wil graag mee blijven doen, dus ik zal best nog eens een vraag op dit forum plaatsen. Kan alleen soms plotseling er een weekje tussenuit zijn.

De link even volgens jou methode aangebracht.
“GRUB Error 18” after clean install with OpenSUSE 12.1](http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/468263-re-installing-opensuse-post2407738.html)

Toen ik mijn probleem op het forum plaatste had ik geen idee waar de fout kon zitten. Had alleen vermoeden dat Grub het probleem veroorzaakte. Via jullie opmerkingen ben ik daarna pas gaan zoeken naar hardware problemen. Jullie beide nog bedankt voor de hulpvaardigheid.
Ik hoop dat mijn zoektocht andere ook kan helpen om dit soort optredende problemen snel te kunnen oplossen.

Vriendelijke groet,

jkvl

Dat is waarom het forum zo nuttig is. Kleine hints en vaak ook “domme” vragen kunnen voldoende zijn om iemand van een platgetreden pad een andere richting op te sturen.

Succes en tot ziens/horens/postens.