Goedeavond,
Ik heb een probleem met het opstarten van een dvd opensuse 12.2.
32 bits versie met bittorent gedownload.
Tot mijn verbazing geen iso bestand maar Zip.
Zip uitgepakt en gebrand op dvd.
maar opstarten ho maar.
Waarom veranderen van bewezen technologie, en hoe nu verder om mijn favoriete linux distro opgestart te krijgen vanaf dvd om te gaan installeren?
Ik weet niet wat je hebt gedaan, maar als ik kies voor de bittorrent, krijg ik als mogelijkheid “downloaden met Ktorrent” (ik heb KDE) en als ik die kies loopt alles prima. En is natuurlijk gewoon een bestand waarvan niet alleen de naam eindigt op de tekens: .iso, maar de inhoud bevat ook een ISO 9660 file systeem.
4.24 gig groot uitgepakt.
Geen iso bestand te vinden in de zip.
heb de torrent dvd gedownload, bestand binnengehaald zip uitgepakt, bestaat uit een berg mappen en bestanden, deze op dvd gebrand maar deze blijkt niet te booten.
Wat de torrent download (voor 32 bit) is een directory openSUSE-12.2-DVD-i586.iso met daarin een bestand openSUSE-12.2-DVD-i586.iso (dezelfde naam dus).
Maar mijn antwoord bevatte een implicite vraag: “Wat heb je gedaan”. Ik zal nogmaaks uitgebreid vertellen hoe ik het deed:
openSUSE 11.4 met KDE.
FireFox met URL: software.opensuse.org: Download openSUSE 12.2
In de linkerkolom vinkje in BitTorrent
In de tweede kolm vinkje in 32 Bit PC
Klik op de knop Download DVD.
Dan opeen FF een window met: U hebt gekozen om het volgende bestand te openen openSUSE-12.2-DVD-i586.iso … Wat moet FF met dit bestand doen? keuze menu voor “Openen met” geeft als verstekwaarde kTorrent. En dan klik ik OK.
Hoe kom je aan een zip bestand? Elke torrent die je via de bovengenoemde URL download zou voor een .iso bestandmoeten zijn. Er is geen enkele zip te zien voor zowel de 64bit als de 32bit.
Ik zou de instellingen van je bittorrent client eens nakijken. Of de “.zip” eens veranderen in “.iso”. Als je 'm namelijk uitpakt, krijg je de inhoud van de DVD te zien.
Als je de naam van “.zip” veranderd hebt in “.iso” kunt je met het commando
md5sum openSUSE-12.2-DVD-i586.iso
checken of de download inderdaad in principe goed was, maar alleen met een verkeerde extensie opgeslagen. De output van het commando moet zijn:
Probleem is opgelost;
Lag aan het geweldige (WINDOWS)
die had op eigen houtje de bestands extensie toewijzingen en openen met veranderd.
teruggezet en zie daar .iso bestand, gebrand en opensuse draait nu op de laptop als een dolle.