Image restore opensuse 13.2 met Clonezilla

Goedendag,

Ik heb een VM met openSUSE 13.2, en ik wil een image terugzetten met clonezilla,

alleen als ik dit doe, is mijn GRUB corrupt ( dan blijft hij hangen op “GRUB Loading” ) met de I386 verzie van clonezilla

als ik de amd64 versie gebruik en ik restore een image,

dan krijg ik de melding dat de CPU een shutdown state heeft gegenereerd…

Kan iemand mij hiermee helpen?

Allereerst welkom !!

Pfoe, daar vraag je wat. Ik denk dat er hetzelfde gebeurt als wanneer je domweg kloont van de ene naar de andere schijf. Dan kloppen de UUID’s van de parities zoals GRUB ze kent niet meer, en kan GRUB zijn eigen code niet weervinden.
Je zou kunnen proberen de VM te starten vanaf een Rescue-CD image. Dat moet dan wel de VM zijn waar de virtuele disk ook “aanhangt”.

Thanks!!

Dat heb ik gedaan, grub opnieuw geinstalleerd, dan doet hij het wel, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling als ik 10 systemen ingespoeld heb haha :stuck_out_tongue:

Nope, en dat hoeft ook niet. Je kunt dat tijdens installatie, dus ook tijdens het aanmaken van een image, aangeven in de partitionering, Expert. Daar kun je bij Settings / Instellingen aangeven hoe er gemount moet worden.

Je kunt ook nog een stap verder gaan, en OBS ( open build service ) gebruiken. Je kunt daarmee je eigen installatie media maken, maar ook kant en klare images. Ik heb een paar jaar geleden 20 PC’s moeten voorzien van openSUSE, heb daar toen flink tijd in gestoken, en die heb ik er dubbel en dwars weer uitgehaald: lekker op het terras gezeten terwijl ‘dd’ 't werk deed. Ik weet zo even niet meer waar ik 't mounten by-device “gezet” heb toen.
Het mooie van OBS is dat je daarmee je images eigenlijk helemaal werkklaar kunt maken. Je kunt nl. het resultaat testen en bewerken, er je eigen (installatie of configuratie) scripts aan toevoegen, ga maar door.

Oké gaaf! daar ga ik is even induiken als ik wat tijd heb! want dat is wel wat ik zoek voor het deployen van linux systemen :D!

Thanks for the info!!

Aargh, ik word oud. De build service doet wat-ie zegt te doen: pakketten(verzamelingen) bouwen, da’s een ander verhaal. Je moet SUSE studio hebben. Als 't goed is kun je daar inloggen met hetzelfde account als hier, dat staat nog steeds als “Novell account”, maar ook facebook, google Nz. behoren tot de mogelijkheden.
Zelf kloon ik het liefst een JEOS (Just Enough Operating System).