Ik zoek een programma wat de temperatuur van de cpu weergeeft

Ik zoek dus iets wat de temperatuur aangeeft.

Ik heb al van allerlei widgets geprobeerd, maar er was er maar eentje die werkte, en die is zo klein, dat ik er niets aan heb.

Op windows heb ik een programma dat bij me moederbord geleverd word. ( het is een overclock moederbord)

Waar ik het vooral voor gebruik, als ik zie dat mij cpu warmer word als eerst, dan moet ik weer eens de stofzuiger door me pc halen.

( voor wie dit leest en geen ervaring met het stof vrijmaken van pc’s heeft, nooit met de stofzuiger de computer onderdelen raken,
Ik gebruik of een spuitbus met lucht of een kleine kwast en zuig dan het los komende stof in de lucht weg. )

Kun je de widget niet schalen? DIe mogelijkheid hebben ze technisch wel, 't is alleen maar of de maker er gebruik van maakt. Je kunt dat doen met de “handle” aan de zijkant als de widgets ontgrendeld zijn. Ik heb net even de plasmoid “Systeemmonitor” op mijn desktop gezet. Inderdaad zie je eerst allerlei waarden niet. Maar, wat trekken, slepen en dingen in de instellingen aan en uit zetten brengt dit:
http://img259.imageshack.us/img259/1056/abg1.png](http://imageshack.us/photo/my-images/259/abg1.png/)

Je kunt de widget meermalen op je desktop zetten, elke keer met andere items “aan” en geschaald naar eigen believen.

Dat ga ik eens proberen.

Je laat precies de widget zien, waar ik het probleem mee had dat hij veel te klein is.

( maar die dus wel werkte )

Gisteren weer veel te laat naar bed gegaan.
Het zat me niet lekker en heb via yast cputemp, geïnstalleerd.
Er zit een readme bij die uitlegt hoe je het verder installeert, zodat je ook wat ziet.
Je moet namelijk ook een censor pakket installeren, en dan heb je de commando regel nodig.
( je kan de tekst copy pasten, uit de readme )

Daarna kan je het als widget toevoegen.

Ik lijk alleen tegen een ander probleem aan te lopen.
Windows en Linux lijken het niet helemaal eens over de cpu temperatuur.
Linux zit hoger.

Hoeveel is lastig in te schatten, want ik opnieuw opstart van windows naar Linux, dan is de temperatuur eerst 50 graden, maar loopt dan wel iets terug.
Gisteravond met alleen firefox, had ik volgens Linux een cpu temperatuur van 60 graden.
Geen reden tot paniek, maar dat is wel te veel.

Dus vandaag eerst de pc van binnen schoongemaakt.
Terwijl ik dit typ is de temperatuur 45 graden.
Op windows 42 - 43. ( maar ook dat is iets lager als gisteren, dus het schoonmaken had wel zin. )
Ik heb ook een bios setting veranderd. Cool en quiet, staat nu disabled.

Volgens de makers van het spel serious sam 3, croteam, moet je dit uitzetten als je Linux gebruikt.
Dat had ik al eens geprobeerd, maar merkte geen verschil, en zette het dus weer aan.

Nu gaan ik het dus toch maar eens proberen, met die functie uit.

Straks eens kijken wat de temperatuur is, als ik dat spel gespeeld heb.
Op windows zie je namelijk als ik stop met gamen, de temperatuur van een 55 graden omlaag gaan, naar in de 40 graden.

Nu geen geld, maar ik ga toch maar eens een betere cpu koeler proberen.
Ik gebruik nu de standaard amd koeler.
Op tweakers heb ik testen gezien, waar oa een scythe mugen, het beter doet als de standaard amd koeler.
En de scythe mugen is niet zo heel duur.
Dit is wel een grote koeler, en zal niet zomaar in elke kast passen, verder heeft je moederbord een backplate nodig.
Maar dat heeft mijn moederbord.
( pc is gebouwd volgens ééń van de best buy, game pc guides van Tweakers, waar bij ik een iets goedkopere grafische kaart gekocht heb)

http://extreme.pcgameshardware.de/attachments/71124d1234126906-scythe-mugen-2-eingebaut.jpg

Gelukt, en er is meer goed nieuws.

De temperatuur die deze widget aangeeft komt wel overeen met de windows tool van het moederbord.:slight_smile:

Deze zit 5 graden lager, als die andere. En geeft ook de moederbord temperatuur weer, 25 graden, ook dat is gelijk aan de tool op windows.

Omdat ik ze beide op me bureau blad had staan kon ik mooi het verschil zien.
Die cpu temp heb ik nu weer verwijderd.

Misschien een tip voor andere.
Ik probeerde te slepen, maar dat werkte niet.
Je moet dus met je muis in het vierkant, met de pijlen gaan staan. Als je dan de knop van je muis ingedrukt houd, kan je slepen.
Geinig, ik had al een keer of 10, op dat vakje geklikt, maar er gebeurde niets.

Ik zie nu 3 temperaturen, cpu 40 graden, pci temperatuur, 45 graden, en de temperatuur van het moederbord 25 graden. rotfl!

Ik meen te weten dat 't verschil ontstaat doordat er of keihard sensoren worden ingelezen (dan moet “sensors” geïnstalleerd zijn) of moederbordinformatie op andere wijze wordt doorgegeven. Ook heb ik hier wel eens posts gezien waarin de waarden in één en hetzelfde widget verschilden met “sensors” wel/niet geïnstalleerd. En ook heb ik wel eens gezien dat WIndows lagere waarden gaf dan het BIOS. Mij lijkt toch dat een BIOS waarde goed moet zijn.
Tijdens het booten werkt je CPU heel even heel hard. Dat komt voornamelijk omdat systemd zoveel mogelijk dingen paralel wil opstarten. En CPU kracht voor iets anders reserveren heeft geen zin, bij het opstarten gaat het om “zeker en snel”. Een wat hogere temperatuur tijdens het opstarten, die daarna wat zakt is dus prima.
Wat in KDE kan bijdragen is het uitzetten van de compositing, de desktop effecten. De grafische chip wordt daardoor minder belast, wat ook moet leiden tot temperatuurdaling.

De tool die ik op windows heb, is van asus.
Windows vertrouw ik niet, maar omdat deze tool, van de maker van het moederbord is, zouden deze waardes goed moeten zijn.

Bij het afsluiten zie ik ook vaak, dat dit programma het afsluiten verhinderd…
Dan moet ik twee keer bevestigen, dat ik het afsluiten wil forceren. ( Een mooi voorbeeld waarom ik geen windows fan ben )

Werkt op zich er mooi, naast temperatuur cpu, ook het toerental van de twee case fans. En iets met de power suply, ik geloof de fan snelheid.

http://www.winamp-downloaden.nl/images/Asus-PC-Probe-II.jpg

Je ziet ook de spanning, vooral interessant als je wilt overklokken.

Wil ik misschien nog weleens proberen, maar dan wil ik eerst een reserve cpu hebben.
Er zit software bij dit moederbord waarmee ik kan regelen, dat mijn cpu geen 3.2 ghz versie is maar een 3.4 ghz versie. >:)

Met een betere cpu koeler zou ik kunnen overklokken, zonder dat de cpu warmer word als nu.
Maar ik weet inmiddels, dat het niet zeker is dat de cpu er niet harder van slijt.
Ingewikkelt verhaal, maar een hogere spanning kan ondanks de zelfde temeperaatur wel degenlijk schade aan richten.

Toch wil ik als ik weer een baan heb, de amd stock koeler vervangen door een betere.
Een noctua schijnt de beste te zijn, maar die is wel 80 euro.
Voor een 40 euro heb je echter ook cpu koelers, die beter zijn als de standaard amd koeler.

Als ik weer een baan heb wil ik ook een fancontroller kopen.Dan kan ik de twee bovenst fans in me kast ook laten draaien.
Ik gebruik nu alleen een 140 mm fan aan de voorkant en een 120mm aan de achterkant.

http://www.mnpctech.3dpixelnet.com/picture_library/1lancool_dragonlord_case_review_PC_K60_casemodblog.com.jpg

Erg tevreden over deze kast, de voeding zit onderin en zuigt van buiten de kast lucht aan, en blaast deze er aan de achterkant uit.
Me voeding word dus niet gekoeld met warme lucht.
http://www.lancoolpc.com/tw/product/upload/image/k60/k60-01.jpg

De fan boven aan de achterkant zuigt de warme lucht van de cpu weg.

Ik heb in kde al veel dingen uitgezet, misschien wel te veel.
Ik had eerst geen screen tearing meer, maar nu weer wel ( een klein beetje maar toch)

En sinds een paar dagen, schokken flash video’s als ik ze vol scherm bekijk.
Maar dat kan natuurlijk ook gewoon aan flash liggen. Ik wou dat die rotzooi verboden werd.
Ook op windows veel gezeik mee.

Ik heb ook een instelling in de bios aangepast. Cool en quiet is nu disabled.
Heeft als voordeel dat ik cpu frequency niet meer nodig heb, maar Serious sam 3 lijkt nu ook niet 100 % vloeiend meer.
Misschien moet ik de amd drivers opnieuw installeren, hoewel ik met een gewone video, vol scherm geen probleem heb.

Soms zou je wel een bijl in je pc willen zetten. :frowning:

Ik weet in middels dat ik niet de enige ben die problemen met flash heeft.

Er gaan geruchten dat er weer eens een geheugen lek in zit.