Goedenavond mede openSUSE gebruikers,
Dit is mijn tweede item op dit forum en ik ben nog een “Linux noob” (met enige ambitie).
Ik zou graag de opstarttijd van mijn openSUSE LEAP 15 installaties verkorten.
Op de Laptops waarop ik openSUSE LEAP 15 installeer, kom ik tegenwoordig -handmatig geklokt- nog slechts tot gemiddeld zo´n 14-16 seconden opstarttijd tot men het inlogscherm voorgeschoteld krijgt (op een laptop met i5 en 4GB of meer RAM en SSD). Opmerkelijk is: Lenovo’s T series zijn 2-3 seconden trager en Toshiba’s portege’s opmerkelijk genoeg 2-3 seconden sneller dan de door ander merken gehaalde gemiddelde opstarttijd die ik hier noemde.
Ik constateer dat de opstarttijd van openSUSE bij de laptopgebruikers die ik help, als lang wordt ervaren. De gebruikersbeleving bij het opstarten van een systeem speelt een (forse) rol bij het overtuigen van mensen om van Windows naar een ander OS, zoals openSUSE LEAP 15, over te stappen. Ook al is W10 langzamer in het geheel, de opstarttijd is gemiddeld (door de foefjes op de achtergrond begreep ik) aanzienlijk korter met 8-12 sec. en deze gebruikersbeleving m.b.t. de opstarttijd van het systeem speelt (kennelijk) een rol bij de gebruikers van een laptop.
Ik vond op het internet bij openSUSE lizards deze instructies van Michal Vyskocil
https://lizards.opensuse.org/2012/07/26/optimizing-a-boot-time-aka-2-second-boot/
Deze materie heeft mijn interesse.
Die hierboven genoemde instructies zijn van 26 juli 2012 en nog uit het openSUSE 12.2 tijdperk.
Het komt mij voor dat dit nu niet meer actueel en deels achterhaald is.
Daarnaast gaat het blogwerk van Michal Vyskocil mij (nu nog) te ver om allemaal te begrijpen en benodig ik veel meer stapsgewijze instructie (ik ben nog niet lang met Linux bezig).
Ter zake:
Bij mij (en de gebruikers die ik heb overgehaald), gaat het om laptops waarop eigenlijk alleen Libre office (met name Writer, Calc en Base), KDE Desktop, Kmail, Signal Desktop, Disk Encryptie, e-mail encryptie, Plasma-Vault, Okular, GIMP, Krite en diverse webbrowsers veel worden gebruikt. Geen abstracte of bijzondere applicaties.
Enkele gebruikers willen ook filmpjes kijken en gebruiken de VLC player (die ik overigens zelf slecht aan de praat krijg maar dat terzijde dat is niet voor dit topic).
In GRUB2 heb ik aangegeven geen splash “splash=silent quiet showopts”
Die grafische make-up is m.i. onnodige ballast (evenals Plymouth).
Concreet: wat kan ik doen om de opstarttijd nog naar beneden te brengen?
Onderstaand de huidige “systemd” output van een 3e generatie Intel i5 + 16GB RAM + vlotte SSD van één van mijn eigen laptops:
**linux-rfbh:~ #**systemd-analyze **
Startup finished in 4.026s (kernel) + 1.518s (initrd) + 4.665s (userspace) = 10.209s
linux-rfbh:~ # systemd-analyze blame | head **2.214s postfix.service
1.224s btrfsmaintenance-refresh.service
817ms apparmor.service
673ms ca-certificates.service
629ms display-manager.service
455ms lvm2-monitor.service
383ms rsyslog.service
373ms kbdsettings.service
303ms NetworkManager.service
285ms initrd-switch-root.service“Not bad at all” denk ik dan:
Toch zou ik de opstarttijd nog willen reduceren.
Bijvoorbeeld: postfix.service zou ik willen uitschakelen. Immers: ook ik e-mail nooit via/usr/bin/sendmail.
Ik verbaas mij over de tweede in het rijtje btrfsmaintenance-refresh.service want ik gebruik EXT4 en geen BTFRS op dit Laptop systeem.
Dit was overigens een heel erg basic installatie van openSUSE LEAP 42.2 die werd geupgrade naar 42.3. en 15. Daarop niet veel extra geïnstalleerd. BIOS in legacy mode.
Bij de installatie destijds heb ik wel voor ETX4 gekozen en niet voor BTFRS en geen SWAP partitie gezien de forse hoeveelheid RAM.
Ik las laatst dat onder meer Knurpht, die ik na het lezen van zijn posts zeer waardeer en waardevol inschat voor de LINUX gemeenschap, inmiddels aanraadt, om ook voor systemen met SSD gewoon de door openSUSE aangegeven partitietabel (met SWAP) te hanteren en BTFRS te kiezen. De SSD kwaliteit is inmiddels wel zo goed dat we geen zorgen meer hoeven te hebben over extra slijtage door SWAP (althans bij gewoon consumenten gebruik). Maar dit ter zijde.
Ik ben geen programmeur of ontwiikkelaar en slechts een enthousiaste Linux openSUSE gebruiker (nog niet zo lang) in mijn omgeving heb ik inmiddels al heel wat mensen kunnen overhalen, om de overstap van W7 naar openSUSE te maken i.p.v. naar W10 en ook W10 gebruikers heb ik wel over de streep kunnen trekken (meestal na een incident in W10).
Als liefdadigheidswerk (en hobby) re-vive ik regelmatig laptops voor mensen die niet de middelen hebben, om iets nieuws te kopen. Daar installeer/implementeer ik dan 9 van de 10 keer openSUSE LEAP 15 omdat het met gebruik van minder system recources, zoals op oudere laptops, een veel betere prestatie geeft dan W7 of W10. Meestal is men dan zeer tevreden met de “ontwaakte” oude vertrouwde laptop, verbaast over de stabiliteit, snelheid en het gemak waarmee van MS Windows naar openSUSE LINUX kan worden overgestapt (de GUI van openSUSE doet daar veel goeds en Libre Office geeft ook een heel goede aansluiting op MS Office, de meeste mensen zijn immers Windows en MS Office gewend).
Enfin, mijn vraag concreet:
Heeft er iemand advies voor mij, over hoe de opstarttijd in te korten (ook al is die niet erg lang).
Uiteraard rekening houdende met het gebruik zoals hiervoor aangegeven.
Het gaat eigenlijk specifiek om laptopgebruikers, bij desktop gebruik, lijkt de beleving toch anders.
Hoe schakel ik bijvoorbeeld de – voor mij onnodige – postfix.service uit?
Zo mogelijk zou ik graag ook plymouth-scripts uitschakelen waar mogelijk.
Ik zou graag zoveel mogelijk uitzetten dat niet nodig is en pas opstarten wanneer nodig.
Van wat de hiervoor door mij al aangehaalde Michal Vyskocil schrijft over “Kernel Time” & initrd bergijp ik (nog) niet veel.
Desalnietemin post ik de output van mijn systeem naar zijn voorbeeld, zodat iemand die mij eventueel zou willen helpen die output kan inzien. Ik wil graag meer leren.
linux-rfbh:~ # ls -lh /boot/vmlinuz-* /boot/initrd-*
-rw------- 1 root root 12M Dec 14 16:18 /boot/initrd-4.12.14-lp150.12.25-default
-rw------- 1 root root 12M Dec 16 12:21 /boot/initrd-4.12.14-lp150.12.28-default
-rw-r–r-- 1 root root 6.8M Nov 2 08:44 /boot/vmlinuz-4.12.14-lp150.12.25-default
-rw-r–r-- 1 root root 6.8M Dec 4 13:36 /boot/vmlinuz-4.12.14-lp150.12.28-default
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie.
Ten aanzien van de mogelijkheden tot inkorten van de opstarttijd.
Alvast bedankt voor jullie input!