Html editor

Met de komst van plasma5 ben ik eens aan het nadenken over de gebruikte software
en voor de html stuff gebruik ik nog Quanta plus (kde3) wat gebruiken jullie of wat raden jullie aan voor vervaning?
liefst ondet de qt5 libs :wink:

Tja, ik doe dat “gewoon” met vi. Maar ik wantrouw dan ook speciale HTML editors. Die leveren volgens mij zelden foutvrije HTML af.

Pfoe, ik heb 't er hier net even over met een maat, maar dit is een type applicatie dat langzaamaan verdwijnt. HTML wordt tegenwoordig steeds meer dynamisch gegenereerd door CMS’en, frameworks Nz. Een snelle blik in Yast brengt alleen Bluefish. Dan is er ook nog Kompozer.
Zelf gebruik ik Kate, of desnoods vi.
Benieuwd naar wat anderen vinden, dat zeker.

Kate mag ook van mij. Kan je nog steeds zien wat je doet rotfl!

Ze leveren regelrechte bagger op, mag je rustig zeggen. WYSIWYG is meestal WYSIWYDGE ( What You See Is What You Don’t Get Exactly ). En dan heb ik 't over redelijk platte html pagina’s. Als daar ook nog wat nestjes divs inzitten gaan de editors tables ook maar in divs / li / span maken, zodat je 't nooit meer fatsoenlijk van een pagina af kunt kopiëren zonder dat 't alle kanten ( of juist niet ) op vliegt.

Maar wat dan?
Installeer het LAMP-server pattern, zorg daarna via Yast - Netwerkservices - HTTP server dat apache2 draait op (minimaal) 127.0.0.1 en installeer een CMS met een template dat in de buurt komt van wat je wilt. Steek daarna wat tijd in het leren begrijpen van CSS en template ( is voornl. html ). Met Kate kun je dat dan prima bewerken. Voor de echte WYSIWYG ervaring ververs je dan steeds http://localhost in Firefox of andere browser. Als je dan besluit dat 't oranje balkje of knopje groen moet zijn, pas je CSS voor balkje of knopje aan qua kleur, en klaar, alle balkjes en knopjes zijn van oranje naar groen. Zonder bijwerkingen. En een lekker veilige manier van werken. Als alles perfect is, upload je het hele zwikje + database naar de echte webserver, klaar.
In mijn /srv/www/htdocs/ heb ik op die manier zo’n 8 sites draaiend, waarin ik omklooi / ontwikkel. Content vormgeven doe je dan via meegeleverde WYSIWYG editors binnen het CMS of Framework

Om op het laatste stukje van je vraag terug te komen: ik verwacht niet dat bijv. Quanta naar Qt5 geport zal worden. De stap naar Qt4 is ook niet gezet.

Bovenstaand is ongeveer de manier waarop ik ook werk. Ik heb zowiezo al Apache lopen en als ik daar paginas wil wijzigen: vi, edit iets, w commando, refresh pagina in FF en zie wat je verpest hebt. In vi kun je dan met een paar u commando’s je gepruts weer ongedaan maken. En opnieuw “trial and error”.

vi ondersteunt je trouwens best aardig met kleurcodering, dus een vergeten < of > zie je vanzelf.

Als ik denk dat een pagina af is laat ik hem altijd door de W3C validation kontroleren: http://validator.w3.org/

Omdat ik in het verleden toch best wat dingen gedaan heb met WYSIWYG editors, even rondgeneusd op het web. Het lijkt erop, dat de bekende van weleer niet meer onderhouden worden. Kompozer is er nog wel ( Fedora pakket ), maar ziet er niet uit, en crashte bij mij als ik tussen verschillende onderdelen in klikte.
Maar, Bluegriffon is er ook nog. Nou, tarball gedownload, uitgepakt, bluegriffon opgestart. Ziet er goed uit. Je kunt er alleen niet mee werken. Als je 't probeert (menu klikken), crasht het programma met de melding BadAlloc (insufficient resources for operation), kortom het lekt.

Kortom, ik heb er even een paar geprobeerd, en bluefish is de enige die werkt, maar …

Op mijn werk gebruik ik Ultraedit.
Ik gebruik het om een ABB robot te programmeren, maar zeker ook geschikt voor (oa) html.
Een klein maarjte… is niet gratis.

Dat laatste kun je wel zeggen, ja. Wat ik bovendien zie, is dat de laatste versie voor openSUSE 11.3 was …

laatste versie is 15.1 release datum 28 april 2015
Maar goed, deze editor is/was geleverd bij de programmeersoftware van de robot.
Zou het zelf ook niet kopen, maar nu ik het programma heb gebruik ik alleen Ultredit.