HP scanjet 4670 drivers voor suse 12.1 ?

De Hp Scanjet 4679 werkte goed voor windows XP. Bij Windows 7 was er geen support meer voor deze prachtige Scanner. Nu heb ik onlangs OpenSuse geinstallerd en vraag mij af of er voor deze scanners drivers passen bij de openSuse verie 12.1.
Mijn systeem is een HP pavillion 64 bits.
Jan Zoon/quote

Een advies: zet vergelijkingen met Windows (versie maakt niet uit) uit je hoofd. Waar het om gaat is of HP’s drivers voor linux deze scanner ondersteunen. De drivers voor printers en scanners zitten bij HP altijd in één “verpakking”, die onder openSUSE standaard geïnstalleerd worden.
Wat heb je zelf gedaan om te proberen het ding aan de praat te krijgen? Als 't goed is, en HP het ding via de drivers ondersteunt, zou je via Yast - Hardware - Scanner het ding moeten kunnen instellen. Waarschijnlijk is het ding wel gedetecteerd, maar moet jij nog even aangeven welke driver je wilt gebruiken. Daar krijg je een lijst van te zien, waarbij er meestal één driver het predicaat “recommended” (aanbevolen) heeft.

Sorry dat ik nog terugval op Windows. Het zal nog we enige tijd duren voordat ik geheel ben ingeleefd in Linux. Ik ben het echter wel van plan maar heb hierbij af en toe hulp nodig aangezien alles alleen uitzoeken heel, heell veel tijd kost en mijn vorige installatie tien jaar geleden daar op struikelde. Ik heb gekeken bij hardware onder yast. Vond daar dat de printer niet door Linuxondersteud werd. Bij door zoeking van het internet vond ik wel een soort programma: mhp4600-sanfullpage11.c endaarbi een heel verhaal over hoe het tot standkwam. Als laatste staat er:

To make the executable,
download HP4600-scanfullpage5.c,
make sure you have libusb installed and run “gcc hp4600-scanfullpage5.c -o hp4600scanfullfile -lusb”.
To use the command, you’ll need to sudo the executable. It will likely gripe about assorted USB things, then return a list of IDs for USB devices on your system.
My Scanjet 4600 is 0x03f0 0x3005 (0x03f0 is for HP), yours may be slightly different. Then run “sudo hp4600scanfullfile [USB ID for scanner]” and the scanned image will land in “scanned.bmp”. There are no options for scanning at this time, so it will be a full page 24-bit image at 600DPI weighing in at just over 100MB.

E.e.a. is mij nog niet geheel duidelijk. Ik begrijp dat er iemand mee bezig is geweest en dat de uitkomst een gehele pagina is die je dan zelf weer moet bijsnijden. Ik begrijp de term ‘Sudo’ niet. Ik heb “HP4600-scanfullpage5.c” gedownload en nu moet ik onderzoeken of libusb geinstalleerd is ( Hoe?)
daarna moet ik waarschijnlijk de opdracht geven: “gcc hp4600-scanfullpage5.c -o hp4600scanfullfile -lusb” (aan wie en hoe). Vervolgens zoekt dan het systeem uit wat er tot nu toe geinstalleerd is m.b.t de usb devices en geeft een lijst met ID’s voor deze devices.
Vandaar uit zal ik verder moeten onderzoeken.
Hopelijk kunt U mij verder opweg helpen.
Groeten Jan Zoon [/quote]

Je maakt weer een wat grote spromg zonder ons te laten zien hoe je tot een conclusie bent gekomen. Misschien heb je gelijk, maar zolang wij je redenatie niet kunnen volgen zijn wij argwanend :wink:

Wat heb je prcies gedan in YaST > Hardware > Printers? Op toevoegen gedrukt? En toen?

?[/QUOTE] Ik heb ook geprobeert een printer toe te voegen hetgeen nog niet gelukt is. Het betreft een HP Laserjet 5P waarvoor mijn computer geen pinter poort meer beschikbaar heeft. Nu wordt deze gebruikt middels een PCI Express Card van brainboxes. Maar daar ga ik later nog eerst eens nader onderzoek over doen. V.w.b. Yast heb ik geen printer (excusses voor de misprint) maar naar de lijst met scanners gekeken en daar stond bij dat de HP Scanjet 4600 niet door linux ondersteund werd. Er werd verwezen naar een sane project of naar www.chmil.org/hp4600 Linux/for code. Dit laatste heb ik gedaan vandaar mijn vorige tekst Inmiddel heb ik mijn profiel in getypt en verstuur ik dit bericht nu met Firefox binnen het Suse systeem.[/quote]

Graag één ding tegelijk. Begrijp ik dat je een HP Scanjet 4670 wilt aansluiten? Ik denk dat ik me even vergist heb. Door het woord “jet” dacht ik dat hij ook kon printen, maar ik begrijp nu dat het alleen een scanner is.

Vraag één is uiteraard: Hoe is deze printer aangesloten? (USB denk ik).

Als je een apparaat op openSUSE wilt gaan gebruiken ga je naar YaST > Hardware > in dit geval Scanners. Ik heb dat gedaan en Toevoegen gebruikt. Inderrdaat staat voor jouw apparaat in de lijst dat het niet ondersteund wordt.
Ook de HP website geeft geen doenload voor Linux.

Die webpagina geeft als instructies:

**Downloads**
                 * updated on Saturday, Apr 11th, 2009 by Triften*

Latest version: [hp4600-scanfullpage11.c](http://www.chmil.org/hp4600linux/hp4600-scanfullpage11.c) Compile with 

gcc hp4600-scanfullpage11.c -o hp4600scanfullfile -lusb You will need libusb and probably libusb-devel installed to compile this. To use, just run
hp4600scanfullfile (output filename) Image fixer: fixhp4600output02.c Compile with
gcc -o fixhp4600output fixhp4600output.c Run
./fixhp4600output (input filename) > (output filename) One step glue script (you must have the other two executables made): hp4600onestep
Just make executable (chmod 770 hp4600onestep), then run
./hp4600onestep (output filename) It will scan to a temp file, run the fixer, then delete the temp file for you. This is a stopgap until I take the time to incorporate the banding/color correction into the executable.

Controleren of libusb is geïnstalleerd doe je met YaST > Software >Softwarebeheer en dan libusb in het zoekveld. Als het niet is geïnstalleerd kun je dat gelijk doen.

Heb e.e.a. hierboven eens even bekeken, maar hiermee kun je dus niet xsane of skanlite gebruiken, hiermee bouw je een programmaatje dat vanuit een terminal een scan kan maken.

I

Ik heb de installatie van libusb en libusb-devel bekeken. Het een was algeinstaleerd en het tweede heb ik als nog geinstalleerd. Vervolgens heb ik gekeken bij gcc. Hierstaat als geinstalleerd cpp46, libgcc46 en libgcc46-23bit.
Het gebruik hiervan is mij nog niet bekend. Het commentaar hierboven bekeken en vraag mij af wat het precies betekend. Indien alles mocht lukken kan ik dan de scanner wel of niet gebruiken. Mij enig doel is dat ik een A4 blad met kleur kan kopieren indien en de kopie kan opslaan voor verder gebruik en dat alles met het openSuse operating systeem eventueel met gebruikmaking van een hulpprogramma.
Verder zou ik ook graag willen weten of er ergens een gebruikshandleiding voor gcc te vinden is.

Groetjes Jan Zoon en alvast bedankt zover.[/QUOTE]

gcc is de GNU C-compiler. Ik denk niet dat je je daar nu al erg in wilt verdiepen.

Als je gaat compileren (zelf bouwen) is het het handig om het basis Omtwikkelings patroon the installeren. YaST > Software > Softwarebeheer; en dan onder Beeld Patroonen kiezen. Onder Ontwikkeling Basisontwikkeling aanklikken en Accepteren. Dan heb je zeker gcc.

PS. Waar komen toch iedere keer die [/QOUTE] en soortgelijke dingen aan het eind van je post vandaan?

Ik heb nog even wat rondgeneusd, deze scanner is niet alleen een fijne onder linux, ook onder windows. Het ding schijnt 't alleen goed te doen met de default scanner driver van XP. Probleem dus. De broncode compileren zal echt leiden tot iets dat werkt, maar niet veel meer doet dan een plaatje maken van de hele pagina. Zonder grafische user interface.
Gezien de leeftijd van het ding, en de prijs (en scankwaliteit) van de huidige all-in-ones (die wel goed ondersteund worden) verwacht ik ook niet dat daar nog verandering in zal komen.

Ik ga weer aan de slag en meld me weer bij nieuwe vragen of of succes.
De Quote merkers heb ik er zelf steeds achter gezet aan gezien ik dacht dat dat moest. Er staat namelijk een een button met Reply With Quote die ik steeds aandruk. Ik zette dan altijd eerst de quote of schreef het verkeert. Ik zal er voortaan niets meer achter zetten.

Groetjes Jan Zoon

Klikken op QUOTE of CODE geeft 2 blokjes, ééntje zonder en ééntje met “/”. Daartussen zet je datgene wat je als QUOTE of CODE wilt posten. In de tips voor het posten staat er ook het e.e.a. over.