HP printers

Hoi
Ben in het bezit van een 10 jaar oude HP printer ,Bij diverse OpenSuse instalaties heb ik nooit eigenlijk iets handmatig hoeven te instaleren ,Printer werd gedetecteerd en alles ging vol automatisch zal ik maar zeggen.
Is dit dan eigenlijk iets van HP, is dit model afhankelijk, dat dit zo makelijk gaat met instaleren.ER staat hier ook nog een inkt drinkende Canon die ik in OpenSuse nog nooit aan de praat heb gekregen.Wil ik ook niet dan kan je een tankauto met inkt aan laten voeren .
Dus ben aan het kijken naar een laser printer ,en dan als die allemaal zo makkelijk instaleren het liefst van HP. Of kan ik ook hiermee wat instalatie probleempjes verwachten.
Bedank voor een eventueel antwoord.:slight_smile:

Beetje off-topic: ik heb afgelopen jaar een paar keer te maken gehad met Samsung laser printertjes. Geweldig: driver installer één keer runnen, gebruiker lid maken van lp en sys, en alles loopt vanzelf. Printer “doet 't niet” ? USB stekker eruit, er weer in, en daar gaat-ie weer.

Was al wel wat leuk geprijsde samsungs tegen gekomen,maar had iets van zal dat wel gaan lukken.:expressionless:

Geweldig: driver installer één keer runnen, gebruiker lid maken van lp en sys
:\ .Klinkt best nog wel lastig.

Zal weer eens internet wat gaan afzoeken naar leuke samsungs.

Bedankt

Heb je hplip proberen uit te voeren in YasT2->Hardware->Printer en dan even zoeken?

Heb ik gedaan dan vind ik alleen de oude HP printer,dat is voldoende wil gewoon een laser printer kopen om wat inkt kosten te besparen.:slight_smile:
Maar dan hoop ik wel altijd dat OpenSuse hem ook wil instaleren.:\

Als je de laatste versie van HPLIP zelf steeds download en installeerd zal je zien dat de recente laserprinters worden ondersteund.
Het is een zelfuitpakkend pakket. na download rechtsaanklikken > kies voor eigenschappen en dan voor uitvoerbaar > sluit het scherm en klik dan links op het pakket en dan moet het allemaal goed gaan. Het wijst zich vanzelf.

Hoeft niet zo: http://download.opensuse.org/repositories/Printing/JOUWOPENSUSEversie bevat ook de meest recente HPLIP. Plus drivers van een aantal andere fabrikanten via de OpenPrinting pakketten.

Hoi
Ok de printer is gekocht (HP) eerst gewoon hplip geinstaleerd.Maar werkte niet.Op de HP site gevonden dat dus een oude hplip had en automatisch doorgelinkt naar de site waar ik de nieuwste hplip had.

HP Linux Imaging and Printing

geinstaleerd en toen vond hij de priter en werkte alles.
Heb ik wel goed gedaan denk ik

Als je de laatste versie van HPLIP zelf steeds download
:slight_smile:
Maar zat wel te denken jammer dat die nieuwste versie niet automatisch met de software meekomt.:frowning:

Maar toen had ik jammer genoeg Knurpht zijn reactie nog niet gelezen.:(Ik begrijp dat dat dus een repo is om de nieuwste hplip te hebben?

Maar het leuke is alles ging nog soepeler als op een windows PC waar ik de HP software ook op moest instaleren.maar het bijgeleverde cdtje dus vreemde kuren had waar door niet alles geinstaleerd werd:).En na opnieuw downloaden van alles van de HP site toch nog alles goed kwam.

Hoi Knurpht
Heb wat moeite met de link (repo) te vinden maar is dit hem?

http://download.opensuse.org/repositories/Printing/openSUSE_13.1/Printing.repo

Moet ook nog op een andere pc instaleren kan ik het gelijk uitproberen.

Dit is 'm:

http://download.opensuse.org/repositories/Printing/openSUSE_13.1/

voor 13.1. Voor andere versies kun je via een browser kijken in

http://download.opensuse.org/repositories/Printing/ 

Dit is 'm
:slight_smile: Daar ging het instaleren hartstikke mooi mee.

Maakte ik me druk om het instaleren in Opensuse .Ben 2 dagen bezig geweest met alles voor elkaar te krijgen op de windows PCs.:’(
En in Opensuse als een zonnetje:)

Ik heb de ervaring dat HP niet graag hergevulde cardtridges ziet, HP zegt dan in feite dit is een onbekende printer en daarvoor lever ik geen service. Met Suse linux weet ik de printer echter wel aan de praat te krijgen, met Mint lukte het mij niet

Beetje gek, openSUSE (!!!) en Mint maken de driver packs niet zelf, maar krijgen die van HP aangeleverd. Ja, de packagers maken er een .deb of .rpm van, maar die doet niets anders dan de HP software op de juiste plek zetten. Bij beide moet je

su -c hp-setup

draaien om de printer-setup te draaien.

Denk ook om de naamgeving van de distro: SUSE bestaat, openSUSE bestaat, die twee zijn niet hetzelfde (beslist niet). Door zorgvuldig met de naam en schrijfwijze om te gaan weet iedereen meteen waar je het over hebt.

Ja, die naamgeving van Suse is me eigenlijk pas duidelijk geworden, alhoewel al die variaties en sub?uitvoeringen zijn me nog lanf niet duidel;ijk. Hoeft ook niet want ik wil gewoon een degelijke linux die alles doet wat ik wens. Met printers heb ik vaak problemen. Alleen Knoppix liet me nooit in de steek met printen. Met Yast lukte het meestal niet, maar met …host:631 wel.
Mijn grootste probleem is nu dat ik geen geluid meer kan produceren, kan ik ergens via de terminal een test toon genereren?