Ik wil graag Suse 13.1 installeren, maar wil de home partitie in tact laten. Kan ik dat doen door het uitvinken van : een nieuwe home partitia creeren? Ik kan het nergens vinden.
Nee, openSUSE zet /home op een aparte partitie en laat die ongemoeid bij een installatie.
Dus je oude configuratie en eventuele documenten staan nog gewoon op je computer.
Voor de goede orde, ik kan als ik bij deze stap kom, ‘propose separate home partition’ aangevinkt laten. http://opensuse-guide.org/images/installation/dvd/inst-diskb.png
Ja, aangevinkt laten. Later komt een scherm waarop alles staat wat ergaatgebeuren als je de installatiedoorzet. Daar is ook je partitionering bij. Daar kun je nog alles aan wijzigen. Dus kun je daar zeggen dat je de partitie die de instllatie voorsteld niet wilt en dat je je oude /home partitie als home partitie wlt gebruiken (dus aankoppelen op /home). En dan moet je die partitie dus NIET laten formatteren!
Probeer het eens. Je kunt op dat moment alles nog afbreken zonder dat er iets aan je huidige systeem wordt gewijzigd. En dan hier vragen. Bij twijfel altijd eerst hier vragen!
Om wat voor “oude home partitie” gaat het? Van een andere LInux of van een oude openSUSE?
In het laatste geval gaat het nog veel makkelijker. de installatie zal die waarschijnlijk herkennen en vragen of je die weer wilt gebruiken. Dan is het het beste om bij het opegeven van de gebruikers die ook over te nemen (als je oude root partitie er tenminste ook nog is). Leg even beter uit wat je aan het doen bent.
Ik heb open suse 12.1 opgewaardeerd, die mogelijkheid had ik nog niet opgemerkt. Het ziet er op het eerste gezicht fantastisch uit.