Ik ben sinds kort in het bezit van een nieuwe laptop ( http://www8.hp.com/nl/nl/products/laptops/product-detail.html?oid=15002883), en zou daar graag openSUSE op willen hebben.
Ik weet alleen niet precies hoe.
Daar deze laptop GEEN ethernet aansluiting heeft, en dus puur en alleen Wi-Fi vraag ik mij dit dus af hoe dit gaat.
Is het nu zo dat ik eerst openSUSE instaleer en dan mijn Wi-Fi verbinding moet maken, of moet ik bij het begin van de installatie al gegevens invoeren ???
Mijn vorige laptop (is gaan hemelen :()had ik over genomen, en daar was op mijn verzoek openSUSE leap 42.1 op geïnstalleerd, dus hoe dat is gegaan … dat weet ik dus niet.
Ik heb inderdaad een USB-stick met openSUSE.
En waarom ik niet gewoon begin, omdat ik niet weet of ik gegevens (ip adres enz enz) nu bij het begin of aan het eind van de installatie moet invullen.
En ook omdat ik eventuele problemen wil voorkomen.
Volgens mij maakt het niet veel uit of er vroeger of later om een gegeven gevraagd wordt. Je merkt dat vanzelf.
Overigens, als dit een standaard laptop installatie is, zul je waarschijnllijk van DHCP gebruik willen maken en dan weet je helemaal niet van te voren wat het IP adres moet worden.
Gewoon gaan! En als je onderweg vragen hebt, dan kom je hier terug met een feitelijk probeem. Het is de beste manier om uit te vinden hoe de installer werkt.
Nog even over je angst iets “kapot” te maken.
Er komt een punt tijdens de installatie waarop duidelijk wordt aangegeven dat NU de installatie gaat beginnen (en er dus of je schijf geschreven gaat worden) als je door-klikt.
Tot dat punt kun je altijd stoppen zonder dat er iets aan je systeem is gewijzigd.
Trouwens, je zegt dat het een nieuw systeem is. Wat kun je dan verknoeien?
Door onvoorziene problemen in de familie sfeer helaas er een tijdje uit geweest.
Maar om op jou vraag terug te komen, het heeft goed en wel 4 uurtjes gewerkt daarna totaal niet meer.
Ik heb sinds vorige week een schone installatie op mijn Desktop pc gedaan (leap 42.3) en dat werkt uitstekend.
Maar op mijn laptop is dit een totaal ander verhaal.
Ik heb een Desktop en een laptop in mijn thuis netwerk, de Desktop werkt zoals reeds vermeld uitstekend, maar mijn laptop krijg ik NIET via wifi verbonden.
Nu las ik in de documentatie van openSUSE 42,3 het volgende,
NetworkManager provides a sophisticated and intuitive user interface, which enables users to easily switch their network environment. However, NetworkManager is not a suitable solution in the following cases:
Your computer provides network services for other computers in your network, for example, it is a DHCP or DNS server.
Your computer is a Xen server or your system is a virtual system inside Xen.
Begrijp ik hieruit dat network manager een probleem heeft met meerdere apparaten in een DHCP netwerk.
Als dit zo is, hoe krijg ik mijn laptop dan aan de praat???
Dat begrijp je niet goed, nee. De waarschuwing gaat erover dat Networkmanager niet de juiste keuze is als je netwerkservices op je laptop zou draaien, bijv. een webserver. Die start dan met het systeem, maar heeft geen netwerkverbinding tot die door de gebruiker gemaakt wordt. Of als er het een virtuele machine via Xen betreft. En dat is niet het geval.
Tijdens de installatie krijg je de gelegenheid je draadloze netwerk in te stellen, sla je dat over, dan kun je dat alsnog doen op het moment dat de desktop omgeving er is.
Tijdens de installatie krijg je de gelegenheid je draadloze netwerk in te stellen, sla je dat over, dan kun je dat alsnog doen op het moment dat de desktop omgeving er is.
En ik denk dat daar ergens de fout zit.
Bij de installatie vul ik mijn netwerk gegeven in (Ik heb er twee, de eerste is die ik al had en de tweede is zoals de eerste maar dan met de toevoeging -guest) en daarna krijg ik de melding ( wlan0 - niet verbonden).
Doe ik de de tweede optie (dus met guest) dan krijg ik de melding (wlan0 - unknown)
En als ik de desktop voor mij heb dan klik ik op de rode scherm icoontje om de gegevens in te vullen die mij bekent zijn, maar er gebeurt verder eigenlijk niets.
Ik wil dat graag doen, maar ik krijg mijn laptop vanavond rond rond 22:30u pas terug.
Ik had een batterij probleem.
Ik zal het morgen direct doen … sorry :shame:
p { margin-bottom: 0.25cm; line-height: 120%; } FlyingDutchman@linux-xm7w:~> ip addr
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 65536 qdisc noqueue state UNKNOWN group default qlen 1
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 scope host lo
valid_lft forever preferred_lft forever
inet6 ::1/128 scope host
valid_lft forever preferred_lft forever
2: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc mq state DOWN group default qlen 1000
link/ether c8:21:58:0f:91:d7 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
FlyingDutchman@linux-xm7w:~> cat /etc/resolv.conf
### /etc/resolv.conf file autogenerated by netconfig!
#
# Before you change this file manually, consider to define the
# static DNS configuration using the following variables in the
# /etc/sysconfig/network/config file:
# NETCONFIG_DNS_STATIC_SEARCHLIST
# NETCONFIG_DNS_STATIC_SERVERS
# NETCONFIG_DNS_FORWARDER
# or disable DNS configuration updates via netconfig by setting:
# NETCONFIG_DNS_POLICY=''
#
# See also the netconfig(8) manual page and other documentation.
#
# Note: Manual change of this file disables netconfig too, but
# may get lost when this file contains comments or empty lines
# only, the netconfig settings are same with settings in this
# file and in case of a "netconfig update -f" call.
HP 255 G4 openSUSE Leap 42.2 & HP 14-an013nr openSUSE Leap 42.3
Check Fn buttons and rfkill;
zypper in rfkill
/sbin/lspci -nnk |grep -A3 Network
255 G4 (broadcom-wl from packman)
02:00.0 Network controller [0280]: Broadcom Corporation BCM43142 802.11b/g/n [14e4:4365] (rev 01)
Subsystem: Hewlett-Packard Company Device [103c:804a]
Kernel driver in use: wl
Kernel modules: bcma, wl
rfkill list
0: phy0: Wireless LAN
Soft blocked: yes <--
Hard blocked: no
1: hci0: Bluetooth
Soft blocked: no
rfkill unblock 0
rfkill list
0: phy0: Wireless LAN
Soft blocked: no <-
1: hci0: Bluetooth
14-an013nr
03:00.0 Network controller [0280]: Intel Corporation Wireless 3165 [8086:3165] (rev 81)
Subsystem: Intel Corporation Dual Band Wireless AC 3165 [8086:4010]
Kernel driver in use: iwlwifi
Kernel modules: iwlwifi
rfkill list
0: hci0: Bluetooth
1: phy0: Wireless LAN
De instructies die Malcolm post, zijn om te kijken of de kill-switch op je wifi kaart misschien aanstaat, met rfkill kun je die uitzetten. Tevens geeft hij aan dat ie het vermoeden heeft dat je een broadcom wireless card hebt.
Overigens heb ik ( na een aantal ASUS laptops ) ook een HP en ik ben er supertevreden over.
Net post ontvangen van HP, en wat blijkt… een nieuwe laptop ???
Verder geen informatie erbij van het hoe en waarom.
Contact opgenomen met HP, en daar wist men mij te vertellen dat bij de vorige keer ( batterij probleem) er duidelijk iets niet goed is gedaan
en er schade was ontstaan in de laptop.