Op de een of andere manier (??) is mijn touchpad van de laptop uitgeschakeld. Dat zie ik in het menu om de snelheid enz. van mijn touchpad te veranderen.
Maar hoe ( welke toetsencombinatie ) kan ik dit weer terugzetten?
Suse 12 vermeldt trots dat ze deze functie hebben toegevoegd, maar ik geef het op de benodigde toetsencombinatie te vinden. Ik heb nl. al vele combinaties met Alt/Fn/Ctrl/ en functietoetsen geprobeerd.:’(
Welke versie van openSUSE gebruik je?
Welke Desktop Environment (KDE, Gnome, …)?
Aan 2 forum genoten:
Dat zou ik niet weten
???
Nog meer ??? Wie heeft het systeem geïnstalleerd?
Het is eind april door KNURPHT geinstalleerd.
Als Knurpht het heeft geÏnstalleerd en jij de meest basale zaken over het systeem niet weet, lijkt het mij logisch om Knurpht in te schakelen. Ik weet dat hij het druk heeft, maar een PM naar hem via de forums zou toch moeten werken.
Ikdenk niet dat het een basale fucnctie is: K weet het niet en jij ook niet geloof ik. Ik heb nog niemand gehoord die de touchpad wil uitschakelen. Ik zou ook niet weten waarom iemand dat zou willen.
Dus vandaar dat ik het maar eens in een grotere groep “gooide”, dit forum dus.
Wat betekent overigens PM ? Deze afkorting komt niet voor in de handleiding van het forum.
boumate
Een PM is een Personal Message.
Als je Knurpht opzoekt (in de lijist van leden of bij welke post van hem san ook) en je klikt op zijn naam krijg je een blz. waar je een persoonlijke boodschap kunt sturen. HHij krijgt dan een mail om hem daarop te wijzen. De manier op op het forum iemand te benaderen.
PS. Het heet op in de nederlandse versie: Privébericht.
Tja, zonder meer gegevens heeft het ook niet veel zin dit op een “forum” te gooien.
Bij Gnome (als voorbeeld) kun je een extensie installeren waar je je touchpad kunt in/uitschakelen.
Op mijn laptop kan ik boven mijn touchpad op een knopje drukken, waardoor ik de touchpad uitschakel
Maar nu ben ik gewoon aan het gokken.
Misschien eerst even verdiepen in wat voor systeem je hebt, en dan gericht hulp vragen.
Kijk even op Google wat Gnome/KDE/XFCE etc is.
Touchpad uitschakelen wordt wel vaker gedaan (doe het zelf ook) als je veel wilt typen.
Ik had het uiteraard niet over een “basale functie”. Ik had het er over dat BOUWMATE de meest basale gegevens van zijn systeem (zoals welke desktop) niet weet. En zoals jansteen zegt, dan houdt het gauw op.
Ik heb Knurpht maar een PM gestuurd. Even afwachten of hij tijd heeft.
En knurpht heeft het inderdaad erg druk. Maar, @BOUMATE: ik weet dat 't een toetsencombinatie was met de Fn toets, heb tijdens de installatie het ding ook per ongeluk uitgezet. Als je even 't precieze HP model post zal ik 's zoeken, ik heb de combinatie toen ook gevonden op het web, een Ubuntu gebruiker postte dat ergens.
En, Henk, @BOUMATE is een linuxgebruikster
Had ik niet verwacht. Vrouwen weten meestal beter wat ze gebruiken.
Misschien mogen we dan van jou horen wat ze gebruikt?
Weet niet of het gaat werken, ligt een beetje aan de leeftijd van je HP laptop.
Normaal is de toetsen combinatie [Fn] + [F5] de manier voor het aan en uitzetten van het touchpad.
Op de nieuwste HP laptops schijnt deze combinatie niet meer te werken.
Weer veel geleerd!
Intoetsen van Fn+F5 werkt niet.
Mijn HP laptop is een oudje, draait als een zonnetje op Linux. HP Product 2510p
Ik hoop dat je het kan vinden.
Mijn laptop is een HP Compaq 2510p
Ik hoop dat het te vinden is.
Dank voor de handleiding van mijn HP Compaq 251p.
Het knopje heb ik gevonden, maar het werkt niet.
Het werkt misschien alleen in combinatie met Windows XP software ?
Vond deze oplossing op een Debian forum met dezelfde laptop.
Misschien werkt dit wel?
Start de laptop op en ga naar de BIOS setup door [F10] in te toetsen. Ga dan naar “System Configuratie> Built-in Device Options” en disable alle devices.
Save de veranderingen en exit de Bios setup. Start de laptop opnieuw op en ga weer naar de Bios Setup met [F10].
Ga den weer naar “System Configuratie> Built-in Device Options” en enable all devices.
Save de veranderingen en exit de Bios setup en herstart de laptop weer. Kijk dan of na het opstarten van openSUSE de touchpad weer werkt.
Hoop dat het lukt.
Groet
Ben