Hoe juiste resolutie instellen?

Ik heb een GeForce 7100 GS van NVIDIA
Ik krijg de juiste resolutie niet ingesteld namelijk 1680*1050

Wat moet ik hiervoor doen om dit werkende te krijgen?

Had bij mijn eerdere vraag dit ook gevraagd maar kwam erachter dat het de verkeerde sectie is.

Mocht je de juiste driver nog niet hebben in de link staat die driver erbij.

SDB:NVIDIA drivers - openSUSE

De juiste driver installeren, kan met 1 click install.

Dan via programmastarter menu >systeem>configuratie>NVidia Xserver configuratie instellen

Dat wil niet werken met mijn 12.1 installatie lees ik. Wel voor eerdere versies van opensuse.

O.k, dan heb ik hier wat vanaf het Engelstalig deel van dit forum
SIMPLE HOWTO INSTALL NVIDIA DRIVER OPENSUSE 12.1

Hoop dat je hier meer geluk heb.

Ik loop vast na het volgende:

reboot machine choose failsafe

when come to command enter user name and pass
then cd /Downloads

Daarvoor is wel gelukt maar wat moet ik daar precies doen eigenlijk?
Dus na het opstarten

Ik heb het via de bovenstaande manier geprobeerd maar het wil niet lukken op de 1 of andere manier.
Op de eerste link die gegeven is zie ik ook zypper staan. Ik heb dat doorgevoerd, uiteraard de 11.4 vervangen door de 12.1
Na installatie zie ik nu wel onder systeem-configuratie de app NVIDIA server settings staan maar kan daar nog niet de gewenste resolutie instellen.
Iemand nog een idee hoe nu verder te gaan?

Heel kort: je hoeft geen resolutie in te stellen, de maximale wordt gekozen. Maar daarvoor heb je echt de NVIDIA driver nodig.

Yast - Software - Software beheer, kies “Beeld” -> Patronen. Installeer het “Linux Kernel Development” patroon. De kernel-sources, en de nodige compilers etc worden geïnstalleerd.
De-installeer het pakket “xorg-x11-driver-video-nouveau” via Softwarebeheer.

Yast - Systeem - Sysconfigedtor. Zoek op “KMS”, er wordt één instelling gevonden, verander de waarde ervan van “no” naar “yes”. Bevestig dit.

Open een terminal venster en doe dit:

cd ~/Downloads
(voor 32bits)   wget ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/290.06/NVIDIA-Linux-x86-290.06.run                
(voor 64bits)   wget ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86_64/290.06/NVIDIA-Linux-x86_64-290.06.run      

de driver installer wordt nu gedownload naar de map Downloads in je home directory /home/JOUWGEBRUIKERSNAAM

De voorbereidingen zijn nu getroffen.

Herstart het systeem en zet op de opdrachtregel achter “vga=…’” het volgende:

init 3

Het systeem start nu op, maar zonder grafische toegang, je krijgt een zogeheten login prompt te zien. Log in met je eigen gebruikersnaam en wachtwoord, en doe het volgende:

cd ~/Downloads
(voor 32bits) su -c 'sh NVIDIA-Linux-x86-290.06.run -q'
(voor 64bits) su -c 'sh NVIDIA-Linux-x86_64-290.06.run -q'
(Geef je rootpassword op)

De kernel module (driver) wordt nu gebouwd voor de bij jou geïnstalleerde kernel. Als de installatie succesvol verlopen is doe je

su -c 'init 5 && exit'
(Geef je rootpassword op)

Als alles goed gegaan is, zie je 't NVIDIA logo voorbij komen, het eerste bewijs dat alles goed gegaan is.

Ik ga me hier morgen mee bezig houden. Kon door mijn te grote letters absoluut niet werken, dat ik besloten heb om voor een werkend systeem te gaan maar zowel PCLOS en mint12 leverde allebei problemen op. Zit van armoede nu op windows vista.
Ik print even je reactie uit zodat ik die erbij heb.
Kan niet copieren en plakken als ik geen grafische omgeving heb.

Yast kun je ook draaien zonder grafische omgeving :D. Als je bij de login: prompt komt, log je in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Op de commandoregel type je dan:

su -c yast
(rootwachtwoord ingeven)

Ik heb de stappen gevolgd, echter als ik wil installeren krijg ik de melding dat de nouveau er nog op staat terwijl ik die toch verwijderd heb, dus de installatie wil niet doorgaan.
Wat kan ik verder ondernemen nu?

Na het wijzigen van de KMS instelling en het verwijderen van het nouveau pakket, moet je wel even rebooten, anders blijft de nouveau driver geladen. Ook kun je 't beste opstarten met Sysvinit (bij het opstarten F5, dan SysVinit kiezen i.p.v. Systemd). Wat je ook nog kunt doen, om te voorkomen, dat de nouveau driver geladen wordt is dit:

su -c 'echo blaclist nouveau >> /etc/modprobe.d/50-blacklist.conf'
(rootpassword ingeven)

Daarna herstarten, met “init 3” op de optie regel, en SysVinit via F5.

De driver is geinstalleerd althans die melding gaf die aan, heb geen logo gezien van NVIDIA.
Ik zag wel iets staan na de installatie dat ik SaX2 moest inschakelen.
Wat moet ik hiervoor doen?

Zie trouwens bij instellingen op het moment nergens iets staan van NVIDIA

Na wat rondkijken zag ik toch wel de app van NVIDIA staan maar daar kon ik niks aanpassen wat betreft de resolutie groter dan de waardes die er al stonden. Onder vista wel daar heb ik nu een resolutie van 1600*1200 die ik kan instellen via het programma van NVIDIA.

Linux is not Windows, wordt er vaak gezegd. Er wordt door het systeem een optimale resolutie vastgesteld aan de hand van wat je monitor kan, en je videokaart aankan.

Het SaX2 verhaal blijft NVIDIA volhouden, terwijl dat tooltje er al jaren niet meer is.

Maar er is goed nieuws te melden: de NVIDIA driver is beschikbaar via de repos. Het mooie daarvan is dat je de bovenstaande fratsen niet hoeft uit te voeren, maar de driver als pakket installeert.

Start Yast - Software - Installatiebronnen
Kies Toevoegen
Kies “Bronnen onderhouden door de gemeenschap”
Vink de NVIDIA repo aan, klik OK, OK, OK.
Als er op enig moment gevraagd wordt om een sleutel te importeren, doe dat dan

Start Yast - Software - Softwarebeheer
Als 't goed is selecteert het systeem zelf de juiste driver pakketten voor installatie. Accepteer dat. Herstart het systeem na de driver installatie.

Hij heeft wel het 1 en ander gedownload, heb ook een sleutel toegestaan die ik nu zie staan bij de software bronnen

Echter als ik volgende doe gebeurt er niks:
Start Yast - Software - Softwarebeheer
Als 't goed is selecteert het systeem zelf de juiste driver pakketten voor installatie. Accepteer dat. Herstart het systeem na de driver installatie

Ik heb op dit moment bij NVIDIA server settings het volgende staan bij driver versie: 290.06

Heb op moment nog steeds zelfde resolutie als voordat ik begon namelijk: 1024*768

Wat kan ik nog meer doen of wordt er een geen grotere resolutie ondersteunt.
Een jaar of zo geleden had ik wel grotere resoluties om uit te kiezen.

Je desktop resolutie kun je zetten dmv KDE - Systemsettings(Systeeminstellingen) - Scherm en Monitor , of GNOME 3 - System Settings - Scherm**en.
**
Maar, zou je eens kunnen kijken of het volgende bestand ook bestaat: /etc/X11/xorg.conf
Als dat zo is, dan moet je het bestand wegggooien (als root) en dan opnieuw opstarten.

Om even terug te komen op de installatie van de driver via Yast: bij mij wordt ook niet automagisch de driver voor installatie geselecteerd (kan zijn omdat de driver al geladen is?).

Met “uname -a” in een terminal kun je uitvinden welke kernel smaak er geïnstalleerd is, kernel-desktop of kernel-default. Nu moet je in Yast zoeken op “nvidia-gfx” en het voor jouw kaart geschikte “kmp” pakket installeren. Kijk bij de beschrijving van het pakket welke generatie kaarten ondersteund wordt, waarschijlijk moet je de nvidia-gfxG02-kmp-deskop hebben, komt het meest voor, maar check 't zelf even goed. Evt. benodigde pakketten worden ook voor installatie aangemerkt. Accepteren, installeren, reboot. Maar check vooral ook bovenstaande zaken.

Ik zie geen bestand staan /etc/X11/xorg.conf
Wel een bestand met de naam in die zelfde map met deze naam: xorg.conf.install
en in dezelfde map zie ik een map staan met deze naam: xorg.conf.d

Als ik eventueel wat moet verwijderen in root hoe gaat dat in zijn werk precies?

Ben nu verder gegaan met je volgend advies, de naam van de kmp klopte die heb ik dus ook geinstalleerd. Na rebooten veranderd er echter niets heb nu wel een ander versie nummer bij NVIDIA settings namelijk: 285.05.09
Er is dus wel een nieuwe versie geinstalleerd.

Zou het kunnen dat mijn videokaart te oud is en niet meer goed wordt ondersteunt?

Heb je ook geprobeerd om de resolutie via de desktop (systemsettings) te “zetten”.?
Je videokaart is niet te oud. De driver ondersteunt alle kaarten vanaf de 6000 serie.
Als het bestand xorg.conf niet bestaat, kan het probleem daar niet liggen.

Kun je eens een terminal venster openen en het onderstaande commando uitvoeren? Dat “spuugt” output naar het scherm, die hier graag kopiëren tussen CODE tags.

Heb je ook al eens geboot met de optie “nomodeset”?

Ik neem aan dat je met nomodeset bedoelt de tweede optie in mijn grub waar failsafe bij staat oa.
Hier zit ik nu in en hier kan ik bij systeeminstellingen maar kiezen uit 1 instelling.

In de normale desktop heb ik keuze uit meerdere resoluties maar allemaal kleiner als die ik nu ook heb. Die ik dus onder de normale desktopomgeving heb als maximale keuze gebruik ik nu ook in nomodeset.

Welke code moet ik intypen? Zie geen code in je bericht staan.

Overigens bedankt voor de tijd die je hier insteekt om de zaak werkende te krijgen.

Heb zojuist eens geprobeerd via de 1 click install maar die zet de resolutie ook niet goed. Omdat ik met opera werk als browser en daarin de mail laat binnenkomen is dat niet te zien. Het is zo groot dat ik het niet kan lezen allemaal.