Hoe hang ik mijn PC in een draadloos netwerk

Beste allemaal.

draadloos sitecom modem aangeschaft, adaptor geplaatst, maar de PC verdomt het om ermee te communiceren.
Heb me wezeloos gezocht in Yast2, maar kan nergens een aanknooppunt herkennen.
Wie weet wel hoe het moet?

Groet,
Kleinux

***Alles is moeilijk voordat het makkelijk wordt. ***

Als je een wireless apparaat in je PC hebt, willen we daar eerst alles van weten.

Beste Henk,

voor het wireless network zijn de volgende Sitecom onderdelen gebruikt: Router 300N X3 en USB Adapter 300N4.
Wat moet je nog meer weten?

Groet,
Kleinux

Dat zijn maar merknamen en typenummers. Dat die router 't doet, dat geloof ik allemaal wel (de meeste routers zijn computertjes met een ingebakken linux). Inmiddels is de ondersteuning van de draadloze netwerkkaarten ook dermate goed, dat ik er eigenlijk vanuit ga, dat het ding 't doet, maar dat je niet weet hoe je 'm moet configureren. Ik heb begrepen dat 't om een PC gaat, en daar wordt meestal niet voor de networkmanager oplossing gekozen tijdens installatie, o.a. omdat het ding, even waarschijnlijk, bedraad verbonden was tijdens de installatie.
Doe het volgende:

• sluit de USB wifi module aan op de PC.
  • Start Yast - Netwerk - Netwerkinstellingen. Je ziet daar als het USB ding herkend wordt 2 netwerkkaarten. De ene is de bedrade - met DHCP-, de andere is de Wifi. Klik die aan, klik bewerken, en je komt in het configuratiescherm van de netwerkkaart. Op DHCP laten staan, Verleuteling en sleutel kiezen / invullen.

Een andere optie is om de Netwerkinstellingen te wijzigen naar Networkmanager. Je krijgt dan in je systeemvak een ikoontje, Daarmee kun je verbinding maken met je draadlioze netwerk. Nadeel hiervan is dat je pas netwerkverbinding hebt als je desktop er is, en niet al meteen bij het opstarten.

Chapeau voor de juiste analyse van de onstandigheden tijdens de installatie.

Na Yast - Netwerkservices - Netwerkapparaten - Netwerkinstellingen zijn de volgende schermen doorlopen:

Tapkaart: Globale opties

• Traditionele methode met ifup
  • IPv6 activeren
  • Hostnaam AUTO
  • wijzig de ‘Standard Route’ via DHCP

Tapkaart: Overzicht

• 802.11 n WLAN DHCP
  • VR6102[Rhine-II] DHCP

sub-menu Overzicht:
Tapkaart: Adres

• Apparaat type: draadloos; Configuratie naam: wlan0
  • Dynamisch IP-adres DHCP; DHCP beide versies 4 en 6

Tapkaart: Hardware

• Apparaat naam: wlan0

• Module naam:P rt2800usb

Draadlose netwerkkaart configuratie
    - besturingsmode: Managed; Netwerknaam (ESSID): SitecomBC21C0
    - WEP – Open
    - Wachtwoordzin
    - Versleutelcode: password router ingevult.

Tapkaart: Hostnaam/DNS

• Hostnaam linux-tazj; Domeinnaam: site
  • Hostnaam via DHCP wijzigen

Tapkaart: Routering
niets ingevuld

Zonder resultaat. De route via Networkmanager is door mij niet bewandeld.

Groet en prettige Pasen.

Ik denk dat het in je wachtwoord zit. (als dat ESSID echt het goede is, het lijkt meer een typenaam, meestal zijn ze meer uniek omdat je anders dezelfde hebt als j buurman).

Ik snap dat je dat wachtwoord niet graag hier openlijk wilt tonen.
Hoe heb je dat ingevuld, als tekst of als hexadecimaal? En hoe ziet het eruit, hexadecimaal?

Ik denk dat je ook bij de draadloze kaart moet aangeven dat die bij het opstarten wordt geactiveerd. Dat staat in een ifup setup standaard uit volgens mij.

Ja, “on boot” of zo.
En dan de kabel (als je die überhaupt ook wilt configureren) “on connection”. Dan neemt die het over als de kabel er in gaat.

HEUREKA!!!
Mannen, het is volbracht (om in de paassfeer te blijven).

Eerst heb ik de netwerkabel getrokken, zodat alleen de USB-adaptor beschikbaar was. Daarna heb ik verschillende variaties geprobeerd m.b.t. het configureren van de netwerkkaart, m.n. bij ‘Besturingsmode’ alsook bij ‘Verificatiemodus’.
Uiteindelijk heb ik de configuratiegegevens van de router erbij gepakt en heb gezocht naar overeenkomsten t.a.v. de vragen bij het configureren van de netwerkkaart.
De gegevens van de router zijn alsvolgt:
SSID Selection : SitecomBC21C0
ESSID uitzenden : aan
Encryptie : WPA pre-shared key
WPA Type : WPA2(AES)
Sleutel Type : Passphrase

Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de juiste keuse voor de ‘Besturingsmode’ (Managed), de ‘Verificatiemodus’ (WPA-PSK (WPA versie 1 of 2) en ‘Sleutel invoer type’ (Wachtwoorzin(=passphrase)) en als ‘Versleutelcode’ het password van de router.

Bedankt, en tot de volgende keer (want ik moet nog een hoop leren).

P.S.
Wie sluit nou deze post?

Gefeliciteerd.

Threads worden niet gesloten. Als jij zegt dat je tevreden bent (zoals je hierboven hebt gedaan) inclusief hoe je hebt hebt opgelost (zoals je hierboven ook hebt gedaan) is alles OK.

Nog ten overvloede: Als de thread gesloten zou worden, zou er nooit meer iemand kunnen laten weten dat bovenstaande hem/haar ook geholpen heeft …Mooi dat 't allemaal werkt