het werkt, dat is alles.

Dankzij Knurpht heb ik nu internet op m’n Linux PC.
Gelijk alles up to date gebracht, en geprobeerd wat aanvullende app’s te installeren. Ik wilde namelijk Linux gebruiken om van het web NZB’s te downloaden. Zou ik Spotlite voor willen gebruiken. Niet te vinden. Ook een mailserver …moeilijk, weet niet waarnaar te zoeken.
Dan de “Locales”. Heb uiteraard voor Nederlands gekozen, en waar het omgezet is, is het prima, maar diverse applicaties blijven halsstarrig Engels (Amerikaans) Waarom? Ik weet het niet.
En dan het menu. Ik klik op die groene leguaan en het menu springt open, prima. Ik kies voor Programma’s, opent gelijk, prima.
Ik kies office, idem dito, maar dan, ik had geen office moeten hebben, maar multimedia… ik kan niet terug, moet door willekeurig klikken op het bureaublad terug naar af, en opnieuw beginnen. Begrijp ik niet.
En dan de afhankelijkheden. Waarom moet je telkens aangeven dat je ook de afhankelijkheden wilt installeren, zonder kan niet en je wilt het programma hebben, dus waarom niet gewoon mee pakken?
Ik weet dat ik een zeur ben, en tegen diverse zere schenen schop, maar waarom moet Linux na al die jaren nog steeds zo omslachtig zijn? Ik weet wel “veiligheid” maar dan nog.
Ik hoop dat ik toch wat tips krijg om het soepeler te laten lopen.

Spotlite is gesloten software, die zul je dus niet in de repos vinden. Er is via de website van Spotlite wel een linux versie te downloaden, en die heb ik in het verleden ook wel gebruikt. Voor het downloaden zelf gebruikte ik kwooty.
Software zoeken en installeren doe je

1. Via Yast’s Softwarebeheer
  2. Via software.opensuse.org: Download openSUSE 13.1, daar vind je voor alles wat er voor openSUSE beschikbaar is one-click-install links. Installeer geen pakketten die gebouwd zijn voor andere openSUSE versies
    Als je dingen mist, kun je altijd hier posten

VRAAG: Waarom wil je je eigen mailserver opzetten?

Dan de “Locales”. Heb uiteraard voor Nederlands gekozen, en waar het omgezet is, is het prima, maar diverse applicaties blijven halsstarrig Engels (Amerikaans) Waarom? Ik weet het niet.

Over welke applicaties hebben we 't dan, en wat blijft er precies engels? Dat maakt 't wat makkelijker om te achterhalen welke taalpakketten er zouden kunnen missen. Ik heb dit overigens hier eerder gemeld gezien door iemand, maar die had opnieuw geïnstalleerd (en het probleem niet meer) voordat we de oorzaak konden achterhalen.

En dan het menu. Ik klik op die groene leguaan en het menu springt open, prima. Ik kies voor Programma’s, opent gelijk, prima.
Ik kies office, idem dito, maar dan, ik had geen office moeten hebben, maar multimedia… ik kan niet terug, moet door willekeurig klikken op het bureaublad terug naar af, en opnieuw beginnen. Begrijp ik niet.

Bovenin het kicker-menu ( “onder” de knop met leguaan-die-eigenlijk-een-gecko-is) zie je het “pad” dat je door de menu’s volgt. Als ik Programmas - Internet - Webbrowsers volg, kan ik terug door op Internet te klikken.

En dan de afhankelijkheden. Waarom moet je telkens aangeven dat je ook de afhankelijkheden wilt installeren, zonder kan niet en je wilt het programma hebben, dus waarom niet gewoon mee pakken?

Da’s een kwestie van smaak, ikzelf vind 't erg prettig dat 't systeem meld dat als ik A wil ik ook B krijg. Het stoort mij nog steeds enorm in Windows omgevingen, dat B gedaan wordt omdat ik A wil, zonder dat ik in de gaten heb dat B ook uitgevoerd wordt. Maar, ik denk dat dit een instellings-iets is, dat wel aan of uit kan.

Ik weet dat ik een zeur ben, en tegen diverse zere schenen schop, maar waarom moet Linux na al die jaren nog steeds zo omslachtig zijn? Ik weet wel “veiligheid” maar dan nog.
Ik hoop dat ik toch wat tips krijg om het soepeler te laten lopen.

Dat heeft nix met zeuren te maken, dat heet meedenken en bijdragen :). Ik denk alleen dat je het oude credo “Linux is not Windows” goed ter harte moet nemen. Een tijd lang had ik het idee dat ik onhandiger werd met Windows, nu denk ik dat Windows gewoon niet even snel handiger is geworden als linux.

Je hebt diverse vragen in deze draad. at maakt het beantwoorden wat rommelig.

Ik wil ingaan op je problemen met het KDE hoofdmenu. Ik begrijp je beschrijving niet helemaal, maar dat komt misschien om dat ik de Klassieke menustijl gebruik. Probeer die ook eens:
Rechts klik op de Lizard. Klik op Widgets ontgrendelen.
Nu weer rechts klik op de Lizard. Je ziet nu Klassieke menustijl. Klik daar op. Voor de veiligheid je Wigets weer vergrendelen door rechts klik op een vrije plek of links klik op he doorzichtige ding aan de bovenrand/in de bovenhoek en dan Widgets vergrendelen.

Als het je niet bevalt, via dezelfde weg weer terug.

bedankt voor de positieve reacties.
Mailserver was een foutje van mij, ik bedoel een newsserver, om spots binnen te halen van een Spotnet achtig iets onder linux…
Ga nu aan de slag met de tip over het menu, en zoeken of ik inderdaad makkelijker software kan vinden. Jullie horen nog van me.
Groet Paulus:?

Wees vooral ook welkom op de Launch Party !!

Paulus

Ten eerste kun je voor Spotlite van de beschikbare Ubuntu packages wel RPM(dus voor openSUSE) maken. Da’s mij net gelukt, lijkt ook te werken, heb alleen op dit moment geen tijd om daar even wat mee te testen
Een ander alternatief is om via Softwarebeheer “wine” te installeren. Vervolgens ga je naar de Spotlite site en download je de meest recente windows versie, die komt in een zip file. Die aanklikken om te openen, je ziet een setup.exe staan, die aanklikken om te openen, en je kunt Spotlite installeren. Ook dit heb ik gedaan, maar niet kunnen testen.

Met KDE kun je ook makkelijk naar applicaties zoeken.

ten eerste kun je (zoals Knurpht aangeeft) door het menu “bladeren”
Maar als je bij zoeken de naam van de applicatie invult, zie je hem direct verschijnen.

Daarnaast kun je verschillende “starters” downloaden/installeren.
(Widgets toevoegen)
Het leuke van Linux is (vind ik persoonlijk) dat je alles kunt aanpassen.

Over de onvolledige taalondersteuning.
Ik heb naast KDE ook Gnome, en daar had ik ook dat probleem.
Ik heb toen via Yast de juiste "translation"pakketten geïnstalleerd.

@hvcc:
Menu nu handiger.
@jan steen:
Zoeken is leuk. Als je geen naam weet waarnaar je zoeken moet…
En aanpassen is leuk, maar voor later, eerst mee leren werken.
@Knurpht:
Taal. Ik ben zo wat aan het experimenteren, en kom dus tegen: Firefox, Ktorrent, Gimp, Digicam, UFraw, K3B en ongetwijfeld nog meer “app’s” die Engels blijven, alleen SUSE zelf is Nederlands geworden. Ik ontdek nu dat Marble wél Nederlands is, en Libre office ook.
Van vroeger weet ik dat die language packages van Firefox in de repo’s van SUSE te vinden zouden moeten zijn, maar ik zie ze nu niet meer verschijnen in Yast.

Heb je YaST > Software > Softwarebeheer en dan in de Beeld knop/menu Talen kiezen an daar nl aan staan en geïnstalleerd?

Ik lees dat je de installatie nog maar kort geleden hebt uitgevoerd. Direct na een nieuwe installatie is alles Engels ondanks de taalkeuze voor Nederlands. Nederlandse taalpackages komen soms pas bij de eerste keer bijwerken van de software mee is mijn ervaring. Heb je al een keer voor opwaarderen gekozen? Dit kan via de softwarebeheerder van Yast. Dan Pakket, Alle pakketten, Opwaarderen als er een nieuwere versie beschikbaar is.

Verder heb ik gekeken, bij mij is Firefox, Gimp, Digikam, K3b allemaal al in het Nederlands.

En heb je als gebruiker in het hoofdmenu van KDE > Systeeminstellingen > Gemmenschappelijk uiterlijk en grdrag > Taalregio de tabjes ngelopen? Vij de tab Talen moet Nederlands in de kolom van Voorkeurtalen staan.

Dit wijst erop, dat je echt taalpakketten mist:
bundle-lang-kde-nl
bundle-lang-gnome-nl
bundle-lang-common-nl
MozillaFirefox-translations-common
desktop-translations
kde4-I10-nl(-data -doc)
translation-update-nl
yast-trans-nl
zouden er allemaal moeten zijn. Verbaas je niet over dat gnome pakket, is meer als fall-back.

Meestal volstaat “wat” je wilt doen.
“Email” en je krijgt het email programma.
“Tekst” en je krijgt een tekst verwerker
“Instellingen”… vul maar in!

Ik vind de zoekfunctie juist heel handig,als je (nog) geen weg weet in de Desktop omgeving.
Ben er zelf zo aan gewend, dat ik eigenlijk nooit meer door het menu heen blader.

Dag Allemaal;
Dankzij jullie tips heb ik nu bijna alles goed.
Alleen Firefox heeft een probleem. De taalpakketten daarvoor zijn al versie 26, de vos zelf in openSUSE is versie 25, en ik krijg dus de melding incompatible. ff w8ten dus.
Ga me langzaam inwerken.
Groetjes Paulus

Dat en nog veel meer kan krunner ook. Druk Alt+F2 en je kunt elke applicatie opstarten door net zo te beginnen met typen. Maar, krunner kan meer: type maar eens “2+1+4*(2^2)” in in het invoervakje :slight_smile:

Ik wilde namelijk Linux gebruiken om van het web NZB’s te downloaden. Zou ik Spotlite voor willen gebruiken.

Spotlite komt in 4 versies:

• Windows
  • MacOS
  • Windows Portable
  • Ubuntu (Maverick)
    Geen van deze versies gaat standard werken op OpenSuse.

Ook een mailserver …moeilijk, weet niet waarnaar te zoeken.

Misschien is dit een oplossing: Zarafa offers Open Source email server software &amp mobility
of: Free Mail Server | Axigen
of: Zimbra Collaboration Server | Zimbra Products

[En dan het menu. Ik klik op die groene leguaan en het menu springt open, prima. Ik kies voor Programma’s, opent gelijk, prima.

Heb je het KDE menu?? Dan staat er helemaal bovenaan de padverwijzing(en). Daar kan je ook op klikken.
Gnome heb ik geen idee. Vin dat een vreselijk desktop omgeving. Teveel netbook-achtig…
Anders [http://en.opensuse.org/openSUSE:GNOME_Cinnamon](http://i[nstaller je Cinnamon?

Het is van tevoren door de ontwikkleaars nooit te bepalen welke programma’s jij installeerd en nodig hebt. En aangezien er een diversiteit aan programma’s zijn (dit loopt in de duizenden) kunnen de ontwikkelaars nooit rekening houden met al die programma’s. Om een installatie zo klein mogelijk te houden hebben ze ervoor gekozen om niet gelijk maar alle bibliotheken en pakketten te installeren die nodig zijn voor al die programma’s. Dus ja, als jij een bepaalde programma installeerd en het heeft bepaalde pakketten nodig, dan kijkt het eerst in de repository of die benodigde pakketten aanwezig zijn. En als dat zo is, dan krijg je netjes de vraag of je die ook wilt installeren. Let er wel op, dat als je dit soort afhankelijkheden niet installeerd, dat dan het hele programma niet wilt installeren of dat delen van het programma niet werken.

Ten eerste, je bent echt geen zeur!
Laat ik jou deze tip meegeven: als je OpenSuse te moeilijk/ingewikkeld/omslachtig vind, waarom kies je niet voor een wat meer gebruikersvriendelijker Linux distributie zoals Linux Mint? En dan Mint met de Cinnamon desktop? Denk dat jij daar eerder jouw in gaat vinden. Niet dat ik je nu perse bij OpenSuse weg wil hebben…
Linux is juist beter geworden qua gebruikersvriendelijkheid. Was het dik 10 jaar terug nog een ramp, nu is het installeren ervan zelfs makkelijker als bij Windows. En veiligheid is een relatief begrip. Linux is veiliger dan Windows omdat Linux veel minder gevoelig is voor virussen (er bestaan Linux virussen, maar die kom je zowat nooit tegen). En het rechten/administrator system werkt vele malen beter bij Linux. Linux is veiliger, maar dat hangt wel af van de gebruiker uiteraard!](nstaller je Cinnamon?)

[QUOTE=nomko;2611084]Spotlite komt in 4 versies:

• Windows
  • MacOS
  • Windows Portable
  • Ubuntu (Maverick)
    Geen van deze versies gaat standard werken op OpenSuse.

Misschien is dit een oplossing: Zarafa offers Open Source email server software &amp mobility
of: Free Mail Server | Axigen
of: Zimbra Collaboration Server | Zimbra Products

Heb je het KDE menu?? Dan staat er helemaal bovenaan de padverwijzing(en). Daar kan je ook op klikken.
Gnome heb ik geen idee. Vin dat een vreselijk desktop omgeving. Teveel netbook-achtig…
Anders [http://en.opensuse.org/openSUSE:GNOME_Cinnamon](http://i[

Heb je de rest van de thread ook gelezen? Eerlijk gezegd denk ik dat een nieuwe linux gebruiker er meer aan heeft zich eerst 's bij één desktop te houden. Ook als je KDE gebruikt leer je de eerste jaren ongemerkt zoveel over linux, dat GNOME of iets anders daarna geen probleem is, maar in het begin “zie” je de systematiek die bij linux hoort nog niet.](nstaller je Cinnamon?)

Over de taal instelling.

Ik heb gemerkt dat dit beter werkt als je tijdens de installatie al voor Nederlands kiest.

Verander je het achteraf, dat blijven bepaalde dingen in het Engels. ( vooral binnen bepaalde programma )

Is voor mij verder geen probleem. Ik installeerde in eerste instantie bewust in het Engels, maar liep toen tegen bepaalde problemen aan, die waarschijnlijk ook anders op te lossen waren, maar naar Nederlands schakelen was de smakelijkste.

Ben hier de vingers nog achter aan het krijgen, heb ook wat raars gezien op dit gebied, maar dat zou niet zo mogen zijn. Bug rapporteren?

Eens en oneens. Als een nieuwe gebruiker worstelt met een bepaalde distro en daarbij behorende desktop omgeving, dan is het vaak raadzamer om over te stappen naar een distro die gemakkelijker en gebruikersvriendelijker is. Dan kom je al gauw terecht bij o.a. Linux Mint of Ubuntu waarbij de voorkeur ligt bij Mint omdat deze standaard veel meer zaken direct mee installeert (o.a. het gebied van multimedia ondersteuning). Uiteraard leer je veel van Linux ongeacht welke distro je gebruikt, toch zit er wezenlijk een groot verschil tussen bepaalde distro’s. Neem bv. Arch Linux, dit is voor beginners vaak zware kost en lopen ze iedere keer tegen zaken aan waar men geen tot amper weet van hebben. Arch Linux ontbeerd een grafische installer, het vereist zeer goede en diepe kennis van Linux en het Linux systeem. Dat uitgezet tegenover Linux Mint zal je snel inzien dat de ene distro een platte leercurve heeft en een andere distro juist een zeer steile leercurve.