Herinstallatie Windows XP

Afgelopen week is mijn Windows XP gecrashed. Nu heb ik via een cd van Opensuse 11.1 al mijn bestanden kunnen redden (thnx to Linux), maar in Windows kan ik niet meer komen. Ik heb een nieuwe windows.iso op een usb-stick staan, maar ik weet niet hoe ik deze bootable krijg in Opensuse.

Zijn er mensen die mij stap voor stap (ik ben een rookie) uit kunnen leggen wat ik moet doen om Windows XP weer te kunnen draaien/opnieuw te kunnen installeren?

Vast bedankt.

• Jan

Hoi Jan welkom hier,

Kan jou pc opstarten vanaf de usb stick?
Anders dat even aanpassen in de bios van je pc.

Het vervelende is dat je XP opnieuw moet installeren, Windows herkend de Linux partitie niet en zal domweg gaan installeren.
Na de installatie van XP kan je weer OpenSUSE er op zetten en GRUB als de bootloader installeren, deze herkend de partitie van XP en de al bestaande Linux installatie.
Je krijgt vanuit OpenSUSE een voorstel van de partitie indeling en daar kan je meestal mee akkoord gaan.
Heb je en XP en OpenSUSE weer actief.

Een andere manier is XP virtueel in OpenSUSE plaatsen met virtualbox of VMware, maar dat is geloof ik jou bedoeling niet.
Ga je na de XP install nog verder met OpenSUSE??

Dag Jan, welkom hier,

Even voor de goede orde: wij zijn een openSUSE forum, ondersteunen linux. Voor je eigenlijke vraag zit je hier helemaal verkeerd. Legio mensen hier, die in geen jaren een windows installatie gedaan hebben.
Maar…je hebt een iso op een stick staan. Die kun je 100 keer bootable maken, de XP installatie zal er niet van opstarten. Je zult of op je eigen PC openSUSE moeten installeren en dan de iso als image op een CD moeten zetten, of op een andere PC een CD moeten branden van de iso, van de CD opstarten en XP installeren.
En … Ben geeft de voorzet al: je hebt nu al de “power of linux” mogen ervaren, grijp de kans aan, hang XP in de wilgen en wordt echt gelukkig met openSUSE :slight_smile:

Dag Ben en Knurpht,
Bedankt voor jullie replies. Inmiddels ben ik er achter dat ik inderdaad een windows-cd moet fikken. Ik had geen meer thuis en het was weekend en wilde mijn pc gauw weer aan de praat krijgen. (We kunnen niet meer zonder he?) Een vriend bood mij aan om zijn XP-cd te lenen en tot die tijd draai ik in elk geval onder Linux (kan ik direct een en ander proberen… :))

Na mijn OpenSuse-installatie ging er een wereld voor me open. Een wereld waar ik totaal niets vanaf wist. Ik merk dat het werken binnen Linux nog niet zo 1, 2, 3 onder de knie is. Krijg wat meer met opdrachtenprompt (?) te maken. Ik wil zeker Linux blijven onderzoeken, zoals jullie beide mij aanraden, dus denk ik voor een dualboot te gaan. Kan ik een beetje klooien en ontdekken binnen Linux en daarnaast altijd terugvallen op Windows.

Het is misschien off-topic, maar is het verstandig om als rookie OpenSuse te blijven gebruiken of kan ik beter overstappen op Ubuntu of Linux Mint ofzo…

Bedankt,

Jan

Hallo Jan,

Tja als je er eenmaal aan begint, ben je op den duur verkocht.
Zou wel als je een dual boot gaat installeren de laatste versie van OpenSUSE nemen dat is nu versie 11.4, is nog sneller en beter dan 11.1 hieronder de link.
software.opensuse.org: Download openSUSE 11.4

Ik zou gewoon openSUSE blijven proberen natuurlijk, de distributie is zeer uitgebreid en veelzijdig.
Je kan van alles installeren, configureren en aanpassen met Yast, de opdracht prompt is wel leuker.

Ubuntu en Linux Mint zijn niet slechter maar weer wel een beetje anders, gewoon proberen is altijd het beste.

Het leuke van Linux is dat er een keuze mogelijkheid is.

Veel plezier.

Ik zou inderdaad ook meteen voor 11.4 gaan, als het niet was om wat onder de motorkap zit, dan toch zeker om de desktop omgevingen. Denk er goed om, dat je dan eerst XP installeert, daarna openSUSE. XP molt namelijk je bootloader, die voor het dualbooten zorgdraagt. openSUSE voegt keurig een opstartregel toe voor je Windoos.

Het leuke van Linux is dat er een keuze mogelijkheid is.

Yep. Als je kijkt naar de onderschriften, zie je dat Ben en ik hetzelfde soort hardware gebruiken. Op mijn werkstation/server draai ik als desktop omgeving KDE, op mijn laptop GNOME 3. En dan heb ik altijd ook nog LXDE geïnstalleerd en meestal ook XFCE en Enlightenment. Om het nog doller te maken: KDE programma’s kun je gewoon in GNOME draaien, en omgekeerd. Ook draaien ze bijna altijd zonder mankeren in de andere desktop omgevingen.

Over keuze van distributie: is puur persoonlijk. Ik hecht enorm aan Yast, omdat Yast je juist compleet bij de command line weg kan houden (terwijl ik “opgegroeid” ben in een niet grafische UNIX omgeving, dus niks desktop, gewoon terminal werk en “vi” (ook niks “vim”)). Uit ervaring kan ik je vertellen, dat de meeste mensen, ook rookies, juist Yast missen als ze overstappen naar een *buntu of wat daarvan afgeleid is.