Hoi Forum
Heb een paar HDs in mijn comp gedaan voor wat backup activiteiten een van de dingen die ik wil veranderen is:
In Dolphin word een van de HDs onder apparaten Primary genoemd.ik wilde deze naam veranderen,maar hoe krijg ik dit nu voor elkaar ik kan het nergens duidelijk terug vinden.Ik denk dat dit in Yast zou moeten kunnen maar waar?
Het aankoppelen van een HD :maakt de plaats waar je hem aankoppeld iets uit heb hem nu in media gekoppeld?:
Ik gebruik nu luckey backup voor het maken van backups wat voor andere goede sync programas zijn er nog meer te vinden eigenlijk het liefst met een GUi anders word het moeilijk ben ik bang.
Hoop vragen en ik hoop op andwoorden,:)Tegenwoordig noteer ik alles wat ik doe kan ik het niet meer vergeten.
Het is in het engels, als je vragen of uitleg wilt, vraag!
Je kunt er o.a. uit lezen dat een schijf geen naam heeft. Waarschijnlijk doel je op een zgn Volume Label dat aan het file systeem is toegekend. Dat zou betekenen dat er al een file systeem (en zeer waarschijnlijk ook een partitie tabel) op the schijf zit. Ik weet niet of je dat zo wilt gebruiken als je het hebt gekregen/gekocht. Waarschijnlijk is dat dan een niet Linux file systeem en wil je dat echt zo gaan gebruiken?
Je kunt er ook uit lezen dat het bepalen van het mount point geheel bij de systeem beheerder (jij dus) ligt. Die moet een logische goede plaats vinden en die plaats houdt verband met het beoogde gebruik.
Uit het voorgaande blijkt dat jij moet vertellen wat je met dat ding wilt en dan kunnen wij suggesties doen.
Wil je hem bijv. als systeem beheerder voor backups gebruiken, dan mount je hem ergens anders (bijv. mnt/backup) dan als je voor gebruijker x (misschien trouwen ook jij, maar met een andere pet op) een aparte partitie/schijf wilt voor zijn filmjes (bijv. /home/x/Films).
Die naam is trouwens niet zo belangrijk. Die is misschien interessant als je een “stop erin/haal eruit” geheugen apparaat (bijv. USB stick) hebt en die daaraan wilt herkennen. Maar voor vast aanwezige schijven niet (hebben / en /home,me een naam en weet je die?). Die zitten gewoon ergens en de eind-gebruiker is daarin niet geïnteresseerd, Die gaat gewoon naar zijn Films map en ziet dan zijn films.
Overigens: gebruik niet /media om zelf te mounten. Alless in /media vedwijnt bij shutdown en dus ook je mountpoint.
Overigens: als je weet wat je wilt gebruik je gewoon YaST > Systeem > Partitioneerder om de schijf te partitioneren (eventueel met maar ëén partitie), daar file systemen op te zetten (bijv ext4), eentueel daar zo’n label aan te hangen (is soms best handig) en een mount point toe te kennen. En hup, YaST maakt een regel(s) in /etc/fstab aan, maakt het mountpoint(s) mount de zaak. En bij booten worden ze weer gemount. Een kind kande was doen met YaST.
Het labelen, want dat bedoel je volgens mij, doe je via Yast - Systeem - Partionering, een partitie aanklikken, fstab opties, en daar bij de Volume naam een naam geven. Ik heb daar voor mezelf een paar standaarden in, maar die zijn strikt persoonlijk, volgens mij ooit van een senior UNIX systeembeheerder overgenomen:
Een partitie voor interne backups, gemount op /Backup, gelabeld Backup
idem voor door alle gebruikers gedeelde data (Muziek, Video etc), gemount op /Data, gelabeld Data
enz. enz.
De hoofdletters van de mountpoints geven dan meteen mooi aan dat 't niet een gewone map is maar het mountpoint van een partitie.