Misschien wisten jullie het al, maar ik niet. Vandaag rolde Linux Magazine door de analoge brievenbus op de deurmat en daar stond een goede recensie in over dit boek van Sander van Vugt met als mooie titel “Haal alles uit OpenSUSE”. Het is via Google wel te vinden.
Erg leuk dat er een dergelijk boek verschijnt. Het is gericht op beginners en gevorderden. Zelfs de cli wordt erin behandeld, schijnt het.
Is er iemand die het heeft gelezen en in deze thread iets wil schrijven erover? Ik ben benieuwd of het echt wat is. Als het echt een goed boek is, is dat erg handig voor beginners, zoals mijn buurjongen die nu 12.1 op de oude desktop van zijn pa heeft: beiden kunnen helaas niets met de openSUSE wiki en documentaties sites.
Heb het boekje in huis.
Is een aanrader voor de beginners maar ook zeker een handig boekje voor de gevorderde gebruiker.
Er staat een goede uitleg in over het installeren en het aanslingeren van allerlei randapparatuur zoas printer, NAS, tv-kaart en nog wat meer.
De eerste stappen in beheerderstaken waarin de terminal gebruik niet geschuwd wordt.
Ik heb het boekje inmiddels met genoegen gelezen. Het deel over de installatie is perfect. De indeling in basisvaardigheden en de inhoud per onderwerp ook sterk. De behandeling van bttrfs is to the point: instabiel, niet gebruiken, in tegenstelling tot de veel te juichende blogs van sommige opensusers en zelfs forumposten die ik zag. Hij had alleen even kunnen noemen dat er nog geen hulpmiddelen zijn om een gecrasht bestandssysteem te repareren en dat dit imho een belangrijke reden is voor beginnende gebruikers om bttrfs nog niet te gebruiken.
In de bijlage staan heel zinnige zaken als alternatieve editors, basis vi-commando’s, etc.
In hoofstuk 8 worden de opties in YAST-Beveligingscentrum en versterking wel wat licht behandeld. Er worden instellingen aangeraden die ik niet zou aanraden voor gemiddelde gebruikers, maar goed, wie ben ik? Misschien vinden sommige mensen het heel oké dat in een gezinssituatie alleen de root de pc kan afsluiten, e.d…
Ik kan dit boek van harte aanraden voor beginnende openSUSE-gebruikers. Alle basisinfo staat erin en het is helder en laagdrempelig beschreven.
In mijn gezinssituatie kan inderdaad alleen root mijn server/werkstation uitzetten. Gelukkig, want ze zetten 't ding gewoon uit, en komen dan beneden klagen dat ze niet in kunnen loggen.
Ik heb het boek zojuist ook besteld. Ik heb al een paar oude boeken van hem (2003) die ik -aan de nota’s, post-it’jes, bladwijzers ed. te zien- indertijd toch veel gebruikt heb.
Veel basisdingen gaan elkaar waarschijnlijk overlappen, maar ik denk dat de update toch zeker heel bruikbaar zal zijn zo na een jaar of tien.
Vandaag trouwens dit forumonderdeel ook ontdekt en een hoop nieuwe interessante info gevonden waar ik blij mee ben.
Om eerlijk te zijn, ik was een beetje ontgoocheld, zo’n dun boekje… (Ik had al "Leerboek Linux deel 1 en deel 2).
Maar we houden van Sander van Vucht, dus ben ik ook wel blij en ik heb de andere boeken nog met veel achtergrond over Linux.
Hij is in ieder geval heel leesbaar en iedere beginnende OpenSUSE gebruiker zou hem in huis moeten halen.
Zie ik nu pas: als Sander echt succes wil, moet-ie de (geregistreerde merk)naam ook goed schrijven. Dus openSUSE
Stukje geschiedenis:
Eerst was er S.u.S.E. GmbH: Software und System Entwicklung
Dat werd veranderd, door de puntjes weg te halen, in SuSE
Na de overname door Novell, kregen we **SUSE Linux (Enterprise Desktop en dito Server) **als “bedrijfsvariant” en openSUSE als “gewone gebruikersvariant”.
Daarvan is openSUSE afgesplitst tot een zelfstandige, community aangedreven, distro, waarbij SUSE optreed als grootste sponsor met het leveren van infrastructuur (opslag, servers etc.).
Dat stukje geschiedenis had er ter info wel ergens mogen staan.
Heb het nu bijna helemaal gelezen en vind het nog steeds veel te beknopt. Maar achteraan het boek zegt hij zelf dat wie meer wil weten de leerboeken kan lezen.
En dan zijn er natuurlijk nog deze forums van openSUSE.
Openen in Konqueror, dan Hulpmiddelen - Vertalen - Van Engels -> Nederlands, voor wie er geen engels leest, en tegelijkertijd geen moeite heeft met wat krom nederlands
Interessant, bedankt.
Nu lees ik niet zo graag grote lappen tekst op het scherm, daarom heb ik eigenlijk liever boeken.
Het is wel zo dat een tekst op internet snel bijgewerkt kan worden. Een boek over besturingssystemen dat vandaag in de winkel ligt is al verouderd.
Vond dit trouwens in de BOL.com beschrijving van dit boek: “Linux blijft een hobbyisten besturingssysteem ondanks dit instructieve en goed leesbare boek.”… Weet niet of ik het daar mee eens ben…
Heeft één van jullie er al een andere recentie bijgezet dan?
Op B#####].##]M lees ik dit:
Kortom ‘haal alles uit Open Suse’ geeft een leuke en frisse blik op één van de Linux besturingssystemen van de toekomst of gewoon voor iemand die eens iets anders wilt.