Ik heb heb OpenSuse 13.2. (samen met windows 8) In de reference van 12.2 gelezen dat je grub2 zo in kunt stellen dat hij start in het systeem dat je als laatste hebt afgesloten. Dat lijkt me wel handig.
Dat zou je zo moeten opnemen in het bestand /etc/default/grub:
GRUB_SAVEDEFAULT
If set to true, it will automatically choose the last selected OS from the boot menu as the default boot entry on the next boot. For this to work, you also need to specify GRUB_DEFAULT=saved.
Het zou best 's kunnen dat je met het commando wél de configuratie opnieuw hebt weggeschreven, maar dat herinstallatie van de bootloader vereist is, zodat ook de grub2 code “op de hoogte” is.
Deze optie
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT
lijkt me niet OK. Daarmee verwijs je naar de openSUSE opstart-optie. Kun je die 's uitcommentariëren, en kijken hoe e.e.a. zich dan gedraagt?
Overigens zou 't me niet vreemd voorkomen, dat Yast handmatige wijzigingen overruled bij het wegschrijven.
Ik heb uitgecommentarieerd, maar geen effect (behalve dan dat ik bij het starten van OpenSuse nu de meldingen langs zie komen).
Misschien nog een aanwijzing. Als ik met
grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg
de veranderingen wegschrijf, zie ik de volgende waarschuwing in de terminal
linux:/home/erwin # grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg
Aanmaken van GRUB-configuratiebestand...
..............
..............
..............
Found memtest image: /boot/memtest.bin
WARNING: lvmetad is running but disabled. Restart lvmetad before enabling it!
No volume groups found
..............
openSUSE 13.2 (x86_64) gevonden op /dev/sda7
voltooid
Moet ik iets met lvmetad?
Kan het overrulen door Yast van handmatige wijzigingen worden uitgezet?
In de config files staan niet de gebruikelijke waarschuwingen; indien Yast zou overschrijven staan die er wel in, zie bijv. /etc/resolv.conf
Dat je de meldingen ziet, komt door het uitcommentariëren van de ene regel, haal 't hekje maar weer weg, en dan zie je de bootsplash ook weer.
Als ik de man pages lees, heb je 't al goed gedaan. Wat zou kunnen is, dat je grub2-install /dev/sdX# nog moet draaien, maar ik kan van hier niet zien op welke /dev/sdX# (X letter, # cijfer) jouw grub2 nu staat.
toegevoegd aan /etc/default/grub onder GRUB_DEFAULT=saved
Daarna
grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg
uitgevoerd.
Vervolgens reboot, gekozen voor andere openSUSE installatie. Daarna gereboot en die andere openSUSE installatie was de default keuze. Bij mij ( Tumbleweed ) werkt 't dus naar behoren.
Overigens gebeurt er bij grub2-mkconfig met /boot/grub2/grub.cfg niet zoveel meer dan dat op elke menuentry het commando “savedefault” wordt ingevoegd.
Waarom dat bij jou niet gebeurt is me niet helder.