Grub error

Tja dan heb je een pc met openSUSE 13.1 64 bit en KDE in dualboot met Windows7.
Start Grub niet meer op.
Heb al geprobeerd met een live-cd Grub terug te zetten met een howto van Knurpht " Systeem overnemen met een live-cd"
Helaas geen resultaat, een nieuwe install blijft hangen op bootconfiguratie wegschrijven en daarna Grub error.
Wat doe ik nu niet goed?

Als je een error krijgt (Grub error) dan graag de exacte text. We kijken echt niet over je schouders:P

je hebt helemaal gelijk.:slight_smile:
Maar ik kreeg op het beeldscherm alleen de melding : Grub error en een knipperende cursor, verder niets.
Nu heb ik de DVD gepakt en gekozen voor het bijwerken van het systeem.
Het wegschrijven van de boot configuratie duurde zeker een uur en daar was de melding weer : Grub error.
Heb de pc toen maar een uurtje aan laten staan en toen een reset gegeven.
Je raad het al, openSUSE starte gewoon op en na velen keren herhalen af en toe in Windows opstarten en weer uit en weer openSUSE.
Wat er nu fout was ?
Schiet mij maar lek.:sarcastic:
Het ding doet het nog steeds, kan die morgen terug naar zijn eigenaar.

Inderdaad, raadselachtig.

Ik krijg zelf altijd het gevoel bij dat soort “hij doethet wel, hij doet het niet” problemen van een hardware, m.n. disk probleem. Draai eens een disk test programma.

Dat gevoel heb ik ookwel, het klopt niet en ben een beetje argwanend naar die ene HDD.
Ga idd een disk test programma erdoor heen gooien.
THX.

Begin me nu toch meer zorgen te maken.
De pc startte zojuist op met de melding in de bios dat er een nieuwe cpu was gededecteerd.
Dat is een niet zo fijne melding, garantie van deze pc is pas verlopen.
Ben een beetje bang dat deze dual-core het loodje gaat leggen.

Dit doe ik altijd eerst:

• Alles uit, voedingsstekker ook
  • SATA (of eerder IDE) kabels aan beide kanten los.
  • Alles weer aansluiten
  • Booten en kijken wat er gebeurt.

Als je een schijf verdenkt kun je ook 's een "

su -c grep sd(letter) /var/log/messages

" doen, of

dmesg | grep sd(letter)

Zijn je backups goed? :wink:

Dat je garrantie net verlopen is maakt het misschien moeilijker verhaal te halen, maar afgezien daarvan heb je wettelijk recht op een redelijke levensduur. Dus als hij kapot is/gaat, toch naar de winkel en discussiëren.

• Memtest ?
  • Alles, maar werkelijk alles losmaken, evt. contactjes schoonmaken met wat alcohol en wattenstaafje. Dan weer in elkaar.

De backups zijn helemaal ok :slight_smile: en dat was even wel nodig.

Alles uit elkaar gehaald en een nieuw batterijtje erin.
Memtest gedraaid en ook de adviezen van Knurpht uitgeoerd.
De verdacht HDD maakte een ietwat raar geluid, meteen verwijderd nieuwe hdd en backup terug gezet.
Alles draait weer als een trein.
Oude hdd in oud pc-tje gezet en deed piep en kreun en toen was die kaduuk. rotfl!

Gefeliciteerd. Adequaat behandeld volgens mij. Zeer kort downtijd en zo.

Gelukkig wel. hij draait weer bij een blije klant.
Dank voor de tips en trucs.