Googleearth

Hoi
IKprobeer het altijd bij zo veel mogelijk bij door opensuse ondersteunde repos te houden:).
Als je nu Google earth wilt instaleren dan doe je dat buiten de officiele repos om en word er
volgens mij ook door google een repo bijgezet:.
Ik zat me af te vragen of dat een beetje veilig is. Google earth is namelijk een echt goede routeplanner waar ik volgens mij nog geen alternatieven
voor heb kunen vinden.Of weet iemand hier op het forum nog een goed alternatief ik houd mij van harte aanbevolen.:slight_smile:

Ik heb er persoonlijk geen problemen mee om GoogleEarth zo te installeren. Het feit dat het een openSUSE repo is, is al heel prettig (niet zelf bouwen en zo). Wel zou ik met YaST > Software > Software Bronnen, de repo uitschakelen. En alleen weer even aanzetten als je willens en wetens een nieuwe versie wilt hebben (of kijken of die er is).

Dat doe ik met repos waar ik allee één package van heb. MInder kans dat je problemen krijgt met eventuele andere packages die op die repo en ook ook op andere repos staan.

Ik heb zelf veel aan open streets map en er is ook al heel wat gaande met Marble deze heb ik als routeplanner op de pc en ook op mijn mobieltje.
Misschien is het wat voor je.

De volledige functionaliteit op het gebied van routeplanning zit tegenwoordig ook gewoon in Maps. Eerlijk gezegd denk ik dat Google geen nieuwe versie van Earth gaat maken, maar alles wat Earth kan in maps gaat stoppen.

er is ook al heel wat gaande met Marble
Bedankt die geeft ook een goed route voor in OSM.Ga ik eens verder uitproberen.:slight_smile:

De volledige functionaliteit op het gebied van routeplanning zit tegenwoordig ook gewoon in Maps

Ik probeerde een kml te downloaden uit googlemaps dit ging niet met de browser rekonq maar wel in firefox bleek net.Dus met googlemaps kan ik nu ook een route maken in qlandkartegt.

Alleen moet die kml dan weer over naar een gpx met gpsbabel en dat is ook best wel lastig.:\

Routeplanningen maak ik met maps in Chrome. Vervolgens “zie” ik die in Maps op mijn tablet of foon, en kan die gebruiken. Maar, ik krijg 't idee dat 't gaat om het overhevelen naar een GarminGarmin o.i.d… Is dat zo, Pieter?

Hoi Knurpht
Goed geraden dat is inderdaad de bedoeling ,IK maak een route in googlemaps die download ik dan als kml .:slight_smile:
Vervolgens zie ik die route dan in OSM sluit dan de Garmin aan en als ik dan kml overzet in een gpx kan ik die route ook zien in OSM.
En vervolgens overzetten op de Garmin.
Dat overzetten van kml naar gpx lukt me met het online gps visalizer<maar wil het gewoon doen met gpsbabel,heb volgens mij wel de goede code waar ik alles in kan vullen maar krijg hem niet zover dat hij doet wat hij doen moet.:frowning:
Heb ook nog gpsprune geinstaleerd maar die doet niets.Morgen maar weer verder dan zal ik even die code hier neerzetten wat ik zal wel verkeerd invullen.:
En zou het op prijs stellen als je even meekijkt.wat ik nu Fout doe.

Wil ik best doen, maar ik zeg van tevoren maar vast dat ik er alleen logisch over na kan denken. Heb geen apparaten op dit gebied, omdat de Android devices die wij hier thuis hebben 't ook allemaal wel kunnen, zeker in combinatie met de radio die verkeersberichten pusht. Meer dan wat die leveren hebben we niet nodig, en hebben we dus niet. Dat ik ooit eens met iemand naar Hilvarenbeek moest waarbij Frans Bauer onze reisleider was, en de bestuurder dat als de grootste comedy van de eeuw beschouwde, deed de wens naar een tom apparaat ook niet echt groeien.
Maar, linux output zegt soms zelfs dingen over wat er op aangesloten apparaten gebeurt of gebeurd is, dus kom maar op.

Heb nog van alles geprobeerd maar het lukt me niet.

Usage:
    gpsbabel [options] -i INTYPE -f INFILE [filter] -o OUTTYPE -F OUTFILE
    gpsbabel [options] -i INTYPE -o OUTTYPE INFILE [filter] OUTFILE

Converts GPS route and waypoint data from one format type to another.
    The input type and filename are specified with the -i INTYPE
    and -f INFILE options. The output type and filename are specified
    with the -o OUTTYPE and -F OUTFILE options.
    If '-' is used for INFILE or OUTFILE, stdin or stdout will be used.

In the second form of the command, INFILE and OUTFILE are the
    first and second positional (non-option) arguments.

INTYPE and OUTTYPE must be one of the supported file types and
    may include options valid for that file type.  For example:
      'gpx', 'gpx,snlen=10' and 'ozi,snlen=10,snwhite=1'
    (without the quotes) are all valid file type specifications.

Options:
    -p               Preferences file (gpsbabel.ini)
    -s               Synthesize shortnames
    -r               Process route information
    -t               Process track information
    -T               Process realtime tracking information
    -w               Process waypoint information [default]
    -b               Process command file (batch mode)
    -c               Character set for next operation
    -N               No smart icons on output
    -x filtername    Invoke filter (placed between inputs and output) 
    -D level         Set debug level [0]
    -l               Print GPSBabel builtin character sets and exit
    -h, -?           Print detailed help and exit
    -V               Print GPSBabel version and exit

Dit zou het moeten doen.denk ik,en dan is het invoer file dus een kml file,genaamd test.kml.
Het uitvoer file is dan een gpx file genaamd test.gpx.
Ik denk dat ik dan iets met opties niet goed doe maar heb de bovenstaande code op zo veel manieren geprobeerd dat ik door de bomen het bos niet meer zie zullen we maar zeggen.:
Ben benieuwd of je hier iets van kan maken.

Het is leuk dat je zegt dat je allerlei pogingen hebt gedaan, maar ik zie er geeneen!
Hoe kun je verwachten dat wij de vinger leggen op een klein misverstand van jou in het geven van het commando als we niets zien?

Zoals zo vaak gezegd: prompt, commando, uityvoer, next prompt in één copie/plak tussen CODE tags.

Ha Pieter,

Waar ik al bang voor was: teveel ontbrekende stukken (o.a. hardware) om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Maar … google is your friend: https://gist.github.com/johnjohndoe/5650449 , een perl script dat de conversie zou moeten kunnen doen. Ik kom verder eigenlijk alleen dingen tegen waarin gemeld wordt dat 't niet werkt.

Waar ik al bang voor was: teveel ontbrekende stukken

:frowning: Ik snap op internet de populariteit van http://www.gpsvisualizer.com/ daar kan het wel, wil het alleen zelf kunnen.
Maar je moet je beperking kennen.:slight_smile:

Het is leuk dat je zegt dat je allerlei pogingen hebt gedaan, maar ik zie er geeneen!

Snap ik, zal er beter opletten.Ik denk misschien te makkelijk ,dat hierop het forum alle oplossingen te krijgen zijn.:expressionless:

Dat heeft weinig met het forum te maken denk ik. Als je mij dezelfde vraag zou stellen als we samen in de kroeg zitten,vraag ik ook gelijk om ter zake te komen. In de kroeg en of the forums, nergens ben ik helderziende.

Geen duidelijke vraag, geen duidelijk antwoord, GIGO heet dat in computer lingo.

Maar als je niet van plan bent alsnog te laten zien wat je doet, kan ik beter deze draad verlaten.

Het was eigenlijk best wel eenvoudig en het werkt.

gpsbabel -i kml -f route.kml -o gpx -F route.gpx

of omgekeerd

gpsbabel -i gpx -f test.gpx -o kml -F test.kml

Van kml naar gpx en gpx naar kml:|

En dat na 422 keer proberen.

Ja, iemand dwingen om precies te vertellen wat hij deed, zet vaak het denkproces in werking. Daarom doen we dat ook. Wij hoeven zelfs je probleem niet te begrijpen. Maar als je het echt moet uitleggen begrijp je het vaak zelf ineens.