Niet voor niets is het meest gebruikte antwoord in de linux wereld “Linux is not Windows”. Ik ben daar wel een aanhanger van, net als Henk. Het betekent dat niet-vergelijken en es-kijken-hoe-ze-dat-hier-willen je de echte kracht van linux en de diverse desktops leert kennen. Ja, met “US International” werkt je toetsenbord net als onder WIndwos en Ubuntu (en een aantal andere distros). Maar, met “English (US)” en de “compose-key” aan kun je zo verschrikkelijk veel meer.
Wel één keer de duidelijke vraag (zodat ik het kan in mijn oren kan knopen): is het onder de motorkap een totaal andere systeem dan bijv. Ubuntu? Waarom ik daar zelf aan twijfel(de) omdat het beide Linuxen zijn. Ik zeg niet dat het klopt. Ik geef alleen aan hoe ik aan mijn gedachte kom, als beginnende Linux (en OpenSUSE) gebruiker.
Nope, openSUSE is onder de motorkap globaal hetzelfde. Dat komt omdat alle linux distros putten uit dezelfde bronnen. Canonical legt daar met Unity een “eigen” desktop overheen, Google met Android (
), en openSUSE biedt louter open source desktop omgevingen. En houdt je niet tegen als je die allemaal geïnstalleerd wilt hebben, sterker nog, daar wordt zelfs op getest door het Q&A systeem.
Want als het totaal anders is, zal ik denk ik makkelijker de “oude” gedachte gang los laten en het niet meer vergelijken.
Maar zelfs als ik er niet aan refereer, mijn vraag zal ik even goed hebben. Zoals bijvoorbeel DE: hartstikke gaaf als je heel DE’s geinstalleerd kan hebben. Alleen al omdat het kan. Maar ik wil er niet aan beginnen als het stabiliteitsproblemen heeft/geeft. Ik heb geen zin om wekelijks een nieuwe verse installatie uit te voeren. Zoals in een andere thread aangegeven; ik heb nog andere dingen te doen. lol!
Desalniettemin, I will keep it in mind!
Als je de defaults gevolgd hebt, heb je voor je root partitie btrfs als file system. Dat kent het prachtige fenomeen “snapper”. Daarmee kun je terug naar bijv. vóór de laatste update/pakketinstallatie. “Mooi”, zeg jij dan, “maar als ik dan geen werkende desktop meer heb?”. Dan zeg ik ( en nu lacht Henk ): “Yast !!”. Je kunt dan altijd nog naar de console, en daar Yast gebruiken om met snapper naar een eerder snapshot terug te gaan. Yast heeft nl. niet alleen een desktop interface, maar ook nog steeds een fijne ncurses (denk DOS).
Yast genoemd hebbende: Yet Another Setup Tool is er al zolang ik S.u.S.E., SuSE, openSUSE gebruik en vind je op geen enkele andere vrije distro terug.
Tot slot: als je de boel graag naar je eigen manier van werken “zet” en inricht, is KDE verreweg de beste optie. De flexibiliteit en mogelijkheden zjin schier eindeloos, wat sommigen een nadeel vinden, wat ik gebruik om een zeer minimale desktop te hebben.