Gnome of KDE?

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag mbt keuze desktop omgeving. Gnome spreekt mij aan, maar zoek 100% (of zo dicht mogelijk) stabiliteit. Beginners ervaring met Ubuntu. Niets over/van andere distro’s.

Van oudsher heb ik gelezen dat OpenSUSE KDE heeft ondersteund, Gnome kwam later ‘officieel’ erbij. Zegt dit wat?

Ik zoek vooral stabiliteit en kort daarna gebruikersgemak. Ik hou van erg veel mogelijkheden hebben (en zelf kiezen wat mij het beste lijkt). Maar de ‘instel’ mogelijkheden moeten wel super stabiel zijn. Ik heb geen zin om om de X weken nieuwe installatie uit te voeren om om de zoveel tijd te sleutelen om iets werkend te krijgen.

Hoe vaak ik mij ook erger aan trager wordende Windows installaties, vastlopers en dat soort zaken heb ik nooit!

Hoor graag wat jullie input is daar ik geen ervaring met KDE of Gnome heb en totaal geen met OpenSUSE.

Alvast bedankt.

Dat is een persoonlijke voorkeur.

Installeer ze alle twee en probeer ze uit. Als ze alletwee geïnstallerd zijn (doe dat via YaST > Softwarea > Softwarebeheer, dan van het Beeld menu: Patronen, kies dan onder Grafische ingevingen dat wat je mist, selecteer de vakjes en Accepteer).

Bij grafisch inloggen kun je nu kiezen welke DE je voor die sessie wilt gaan gebruiken.

PS, ik weet niet wat je precies bedoelt met de opmerking over Windows, maar we hebben hier geen experts om je af te helpen van een eventueel PTSS van Windows. :slight_smile:

Veel Ubuntu gebruikers kiezen voor GNOME, om er vervolgens achter te komen, dat Unity daar wel wat op lijkt, maar toch heel anders is.
Wat Henk al zegt: installeer beide (heb ik al jaren) en gebruik wat je het prettigst vindt. De openSUSE ontwikkelaars en pakkettemakers besteden ook veel aandacht aan het soepel laten draaien van KDE apps in GNOME, en andersom. Zo gebruik ik in GNOME niet Evolution, maar gewoon Kontact (van KDE), omdat ik nu eenmaal geen twee applicaties wil gebruiken voor mail, agenda’s etc.

Oké. Levert dat geen nare foutmeldingen of stabiliteitsproblemen op?

Onder Ubuntu (thans zijn fora) wordt sterk afgeraden om diverse DE 's te installeren. Daar ze pakketten binnen halen en zo potentieel fouten kunnen opleveren.

Of gaat OpenSUSE daar anders mee om?

Want als het geen ‘bal’ uit maakt en je ze ‘veilig’ gelijktijdig geinstalleerd kan hebben doe ik dat meteen!

Er zijn mensen die op openSUSE nog veel meer DEs tegelijk hebben (zie de eerder vermeldde Patronen).

Ik zou maar beginnen om niet steeds te vemelden hoe het elders is. Velen van ons hebben nooit Ubuntu (of andere distributies) gebruikt. Het is dus zinloos om daaraan te refereren. Het zegt ons niets. Dit is in nog sterkere mate het geval met MS Windows. Ik bijvoorbeeld weet daar bijna niets van.

Dat is een goed voorstel wat ik zal proberen om niet meer te doen. Maar niets is mij mensen vreemd! Men vergelijkt nu eenmaal dingen met elkaar, om een bepaald kader als uitgangspunt te hebben.

Wel één keer de duidelijke vraag (zodat ik het kan in mijn oren kan knopen): is het onder de motorkap een totaal andere systeem dan bijv. Ubuntu? Waarom ik daar zelf aan twijfel(de) omdat het beide Linuxen zijn. Ik zeg niet dat het klopt. Ik geef alleen aan hoe ik aan mijn gedachte kom, als beginnende Linux (en OpenSUSE) gebruiker.

Want als het totaal anders is, zal ik denk ik makkelijker de “oude” gedachte gang los laten en het niet meer vergelijken.

Maar zelfs als ik er niet aan refereer, mijn vraag zal ik even goed hebben. Zoals bijvoorbeel DE: hartstikke gaaf als je heel DE’s geinstalleerd kan hebben. Alleen al omdat het kan. Maar ik wil er niet aan beginnen als het stabiliteitsproblemen heeft/geeft. Ik heb geen zin om wekelijks een nieuwe verse installatie uit te voeren. Zoals in een andere thread aangegeven; ik heb nog andere dingen te doen. lol!

Desalniettemin, I will keep it in mind!

Niet voor niets is het meest gebruikte antwoord in de linux wereld “Linux is not Windows”. Ik ben daar wel een aanhanger van, net als Henk. Het betekent dat niet-vergelijken en es-kijken-hoe-ze-dat-hier-willen je de echte kracht van linux en de diverse desktops leert kennen. Ja, met “US International” werkt je toetsenbord net als onder WIndwos en Ubuntu (en een aantal andere distros). Maar, met “English (US)” en de “compose-key” aan kun je zo verschrikkelijk veel meer.

Wel één keer de duidelijke vraag (zodat ik het kan in mijn oren kan knopen): is het onder de motorkap een totaal andere systeem dan bijv. Ubuntu? Waarom ik daar zelf aan twijfel(de) omdat het beide Linuxen zijn. Ik zeg niet dat het klopt. Ik geef alleen aan hoe ik aan mijn gedachte kom, als beginnende Linux (en OpenSUSE) gebruiker.

Nope, openSUSE is onder de motorkap globaal hetzelfde. Dat komt omdat alle linux distros putten uit dezelfde bronnen. Canonical legt daar met Unity een “eigen” desktop overheen, Google met Android ( :smiley: ), en openSUSE biedt louter open source desktop omgevingen. En houdt je niet tegen als je die allemaal geïnstalleerd wilt hebben, sterker nog, daar wordt zelfs op getest door het Q&A systeem.

Want als het totaal anders is, zal ik denk ik makkelijker de “oude” gedachte gang los laten en het niet meer vergelijken.

Maar zelfs als ik er niet aan refereer, mijn vraag zal ik even goed hebben. Zoals bijvoorbeel DE: hartstikke gaaf als je heel DE’s geinstalleerd kan hebben. Alleen al omdat het kan. Maar ik wil er niet aan beginnen als het stabiliteitsproblemen heeft/geeft. Ik heb geen zin om wekelijks een nieuwe verse installatie uit te voeren. Zoals in een andere thread aangegeven; ik heb nog andere dingen te doen. lol!

Desalniettemin, I will keep it in mind!

Als je de defaults gevolgd hebt, heb je voor je root partitie btrfs als file system. Dat kent het prachtige fenomeen “snapper”. Daarmee kun je terug naar bijv. vóór de laatste update/pakketinstallatie. “Mooi”, zeg jij dan, “maar als ik dan geen werkende desktop meer heb?”. Dan zeg ik ( en nu lacht Henk ): “Yast !!”. Je kunt dan altijd nog naar de console, en daar Yast gebruiken om met snapper naar een eerder snapshot terug te gaan. Yast heeft nl. niet alleen een desktop interface, maar ook nog steeds een fijne ncurses (denk DOS).
Yast genoemd hebbende: Yet Another Setup Tool is er al zolang ik S.u.S.E., SuSE, openSUSE gebruik en vind je op geen enkele andere vrije distro terug.

Tot slot: als je de boel graag naar je eigen manier van werken “zet” en inricht, is KDE verreweg de beste optie. De flexibiliteit en mogelijkheden zjin schier eindeloos, wat sommigen een nadeel vinden, wat ik gebruik om een zeer minimale desktop te hebben.

Duidelijk!!

Het vergelijk tussen Windows en Linux (tot heden voor mij uitsluitend Ubuntu) deed ik overigens al een hele tijd niet. Het werkt (gelukkig) anders, dus daar hoef ik niet aan te wennen.

Maar daar ligt mogelijk de nadeel bij Ubuntu en voordeel bij OpenSUSE is de louter open source DE’s?
Zover ik ben voorgelicht werd altijd afgeraden om verschillende DE’s onder Ubuntu te installeren. Dus bijv: KDE onder Ubuntu. Dat zou problemen geven. Daar werd aangeraden Kubuntu te gebruiken.

Maar goed, mogelijk is dit wél een verschil tussen twee verschillende distro’s. En mijn blikveld is/was Ubuntu. Ik wil nu OpenSUSE beter leren kennen.
Mijn gevoel zegt dat Ubuntu dat niet wil omdat ze sturen op Unity. En wat een fijne gedachte dat hier zelfs op getest wordt!
In mijn optiek is dat namelijk wel het idee waar Linux op is gebasseerd. Los van open source, pas het aan naar je eigen wens!!!

Dat met toetsenbord zal ik nog maar eens een keer uitproberen :wink:

Je maakt me wel erg nieuwsgierig met Yast!! Dat klinkt (in mijn oren) wel erg “goed”.

Maar goed, het maakt niets uit dus ik zal het lekker beide installeren. Dan ervaar ik het zelf wat ik fijner vindt. Top!

Oorspronkelijk was de échte vraag van deze topic, is bekend dat KDE beter/stabilier draait dan Gnome. Maar dat zou niet uit mogen maken, begrijp ik.

Zie Knurpht.

En het gaat er natuurlijk niet om dat je openSUSE en Ubuntu niet mag vergelijken, juist wel doen en de voor jou beste kiezen.

Het gaat erom dat als je hier iets wilt vragen, je er niet vanuit moet gaan dat wij iets van Ubuntu weten. Dus vragen: “Hoe doe ik dit zoals in Ubuntu” is niet slim als je daarbij niet uitgebreid uitlegt wat Ubuntu dan wel doet.

Uiteraard zijn Ubuntu and openSUSE allebei Linux en dus ook nog eens heel veel Unix. Ik gebruik hier regelmatig een HP-UX boek bij openSUSE.

Bij Ubuntu is het zo, dat als je Unity gebruikt, je beter geen andere DE kunt installeren.
dwz, je kan het wel, maar het kan invloed hebben op het uiterlijk van Unity.
Tenminste, ik heb bij een familielid Ubuntu geïnstalleerd, die wilde graag iets wat meer op “Windows” leek.
Dus had ik KDE naast Unity geïnstalleerd, dat was geen succes.
Maar goed dit is geen Ubuntu forum :wink:

Gnome naast KDE wil prima, wel is het zo dat je de programma-pictogrammen van Gnome en KDE door elkaar zult zien staan.

@hcvv en @Knurpht dat moet wel goed komen. Ik maak in dat opzich wel degelijk een vergelijk (om het het beste te kiezen) maar ik vloek nooit in de kerk, dus alles wat ik dan wil weten hoe ik zus en zo in OpenSUSE kan doen!

@jansteen inderdaad dit is geen Ubuntu forum, maar zo is mij wel ingeprend om het niet te doen. Maarik heb nu geleerd dat ik bij OpenSUSE hdaar geen rekening mee hoef te houden. Fijn zeg!!!

Nou de pictogrammen zal ik vast niet storend vinden. Wat ik altijd zeg, zolang het systeem niet instabiel wordt vind ik het gezegend.

Nog één tip/opmerking: Als je ze beide probeert te installeren, kan het zijn dat je een dependency error (afhankelijkheidsfout) krijgt m.b.t. het pakket patterns-openSUSE-kde4_pure. Kies ervoor om dat pakket te verwijderen.

Achtergrond: anders dan bijv. Ubuntu en Windows (:D) is openSUSE een rpm gebaseerde distro. Door een soort “nep-pakketten” te bouwen, die alleen dependencies hebben, maar geen echte inhoud, is het mogelijk om bijv. een desktopomgeving, een LAMP-server, een ontwikkelomgeving Nz. te installeren. Het “patterns” pakket zorgt er dan voor dat alle benodigde pakketten geïnstalleerd worden.
Eenzelfde benadering kun je gebruiken om systeemservices/serverfunctionaliteit te installeren: installeer de Yast module (als die er is, er wordt voortdurend aan Yast ontwikkeld). Voorbeeld: je wilt een simpele webserver laten draaien? Installeer yast2-http-server. Het installeren daarvan triggert meteen de installatie van apache2 ( de werkelijke webserver ) en wat er verder nodig is. Na opnieuw starten van het Yast hoofdscherm kun je dan de http module gebruiken om de webserver te configureren.

Een goede tip. Ik had het stiekem gisterenavond al geprobeerd. Maar ik kan me zo 1 2 3 niet herinneren waar ik voor gekozen heb. Geeft het problemen als ik een verkeerde keus had gemaakt?

Ik meen mij te herinneren dat ik ervoor heb gekozen om het te behouden. Mijn logica erachter was dat als ik iets van KDE 4 zou verwijderen, het problemen onder KDE zou geven. :slight_smile:

Bedankt voor de achtergrond informatie! Persoonlijk vind ik dat een super toevoeging. Ga ik er binnenkort meer voor onderzoeken en lezen.

Krijg je de dependency error voor patterns-openSUSE-kde4_pure als je al bij de installatie kiest voor beide DE’s? Of lost het installatieproces dat zelf op gaandeweg de installatie.

Als het goed is krijg je meerdere opties (via Yast??)
1 daarvan is het verwijderen van patterns-openSUSE-kde4_pure
Dit pakket is niet noodzakelijk voor KDE