Zojuist 12.1 van CD live CD geinstalleerd. ( dual boot met suse 11.1 [dat jaren probleemloos heeft gewerkt])
Vanaf de liveCD kreeg ik de waarschuwing dat Gnome niet goed kon starten.
Na probleemloze installatie kreeg ik Gnome desktop ook op schijf niet goed werkend.
(rechtsklik op panel boven en onder en desktop werkt niet. scherm is een poosje zwart tijdens opstart. muispijl verdwijnt bij een icoon, panel niet verplaatsbaar, geen system-menu naast lokaties en applicaties, kan geen icons op de desktop of in panel plaatsen, etc)
Ik wil Gnome desktop opnieuw installeren maar kan die echter niet vinden in Yast - software, wel veel applicaties
Je kijkt naar GNOME 3.2, da’s een heel ander verhaal dan de GNOME 2.32 die jij kent van 11.1 :). Wat je ziet hoort zo te zijn. Rechtsklikken, niet verplaatsbaar zijn van toppanel etc. Da’s allemaal GNOME 3.2 .
Maar…da’s de kale GNOME 3.2 !!!. Ga met Firefox naar http://extemsions.gnome.org en je kunt je GNOME 3 desktop enorm uitbreiden met allerlei extensies. Bijv. een dock voor programma’s aan de rechterkant, een bottom-panel met taakbeheer. etc etc.
Nog eens maar …er zijn nog steeds GNOME 2.32 pakketten beschikbaar. Je zult dan echter zelf de switch moeten maken van GNOME 3 terug naar GNOME 2.32. Zou nooit mijn advies zijn, er is namelijk ook een hoop nieuwe functionaliteit die ik fantastisch vind (was tot GNOME 3 een puur KDE gebruiker). Mijn advies: gun jezelf een maandje en je wilt echt niet meer terug.
Het uiterlijk kun je tweaken met “gnome-tweak-tool”.
Knurpht weet veel meer vanGnome dan ik, maar ik wil hier toch aan toevoegen dat ik niet begrijp waarom je en packet wilt herinstalleren. Dan krijg je toch weer hetzelfde? Of denk je dat er op magische wijze iets anders wordt geïnstalleerd?
Verder, als je in YST > Software > Software management en dan in de Beeld/View tb naar Pakketgroepen gaat, zie je daar Gnome.
@hcvv Ik kan 't me wel voorstellen. Mijn eerste reactie was ook: “Dit kan 't toch niet zijn, heb ik wel alles geïnstalleerd, is er iets met de pakketten”. Maar een weekje ermee werken, en toen realiseerde ik me, dat ik niet meer op KDE had ingelogd. Voor een doorgewinterde GNOME gebruiker een verandering die misschien KDE3 -> KDE4 wel te boven gaat.
@Knurpht. Ik bedoel dit zuiver technisch. Hij heeft een pakket geïnstalleerd (in dit geval Gnome), hij heeft (al dan niet vermeende) problemen. Hij wil herinstalleren. Volgens mij krijg je als je een computer hetzelfde vraagt, hetzelfde antwoord. Ook als je dat tien keer doet.
Dat snapte ik wel. Is ook helemaal mijn idee (geworden na 10 jaar alleen maar linux). Toch bekroop mij bij het zien van GNOME 3 eerst 't al beschreven idee “Ik mis dingen”, zijn er soms pakketten niet goed.
Intussen wat verder en zowel Gnome als de KDE geinstalleerd
De KDE werkt feilloos
Bij gnome krijg ik de waarschuwing dat mijn monitor/video niet ondersteund wordt.
Ook bij suse 11.1 kon ik niets wijzigen aan de monitor instellingen (Samsung Syncmaster 2243nw) maar de standaardinstellingen waren OK (max resolutie)
Vermoedelijk is het probleem hierop terug te voeren.
Vooralsnog voldoet de KDE Prima en ik kan evt proberen Gnome 2.32 terug te vinden als die op 12.1 kan draaien
Wat voor videokaart heb je, heb je daar ook een driver voor geïnstalleerd ?
Ik zal eens even zoeken naar die monitor, er moeten een paar regeltjes aan /etc/X11/xorg.conf.d/50-monitor.conf worden toegevoegd.
Ondertussen verschijnen er veel extensies, ook bij andere distros waarmee je GNOME 3 kunt aanpassen zodat het voor GNOME 2.32 gebruikers vertrouwder is. En dat dan met prachtige GTK3 menus, grafische kwaliteit vergelijkbaar met KDE4