hallo, ik vroeg mij af of het mogelijk is om gnome 3 in 11.4 te installeren. Bij voorbaat dank, Frank
Aangezien ik op de Engelstalige forums al geruime tijd daar vragen enz. over zie is dat ongetwijfeld mogelijk.
Je volgende vraag zou nu kunnen zijn: “Hoe installeer ik Gnome 3 op mijn openSUSE 11.4?”
Indien dat zo is kun je misschien beter even wachten tot @Knurpht dit ziet. Ik ben zelf geen Gnome gebruiker. Ik vind er wel van alles over op de Forums (veelal van april dit jaar, toen het uitkwam), maar ik denk dat Knurpht je in goed Nederlands de op dit moment beste manier kan vertellen.
En daar is @Knurpht al…
Het kan, ik draai namelijk GNOME 3. Of e.e.a. zonder enig probleem kan, hangt er een beetje van af wat je nu allemaal geïnstalleerd hebt. Als je bij installatie al gekozen hebt voor de GNOME desktop, zou 't niet zo’n probleem moeten zijn. Heb je echter ook KDE draaien, dan zijn er wel wat haken en ogen. Voordat ik nu hier helemaal uit ga leggen hoe je kunt overstappen, zou het wel fijn zijn om even te weten hoe je geïnstalleerd hebt, en met name ook, welke repos je allemaal hebt toegevoegd. Open daarvoor een terminal venster en doe
zypper lr -d
en kopiëer de lijst die het commando “uitspuugt” hier, graag in CODE-tags.
Een van de dingen die GNOME 3 ook nodig heeft is de hardwareacceleratie (3D ondersteuning) van je videokaart. Als die er niet is, gaat GNOME 3 in “fall-back” modus, wat er op neer komt dat je dan wel GNOME 3 hebt, maar met GNOME 2 uiterlijk.
frank@linux-elbj:~> zypper lr -d
| Alias | Name | Enabled | Refresh | Priority | Type | URI | Service
—±---------------------------------±---------------------------------±--------±--------±---------±-------±------------------------------------------------------------------------------------±-------
1 | Packman Repository | Packman Repository | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /suse/openSUSE_11.4/ |
2 | Updates-for-openSUSE-11.4-11.4-0 | Updates for openSUSE 11.4 11.4-0 | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /update/11.4 |
3 | libdvdcss repository | libdvdcss repository | Yes | Yes | 99 | rpm-md | http://opensuse-guide.org/repo/11.4/ |
4 | openSUSE-11.4-11.4-0 | openSUSE-11.4-11.4-0 | Yes | No | 99 | yast2 | cd:///?devices=/dev/disk/by-id/ata-TSSTcorp_CDDVDW_TS-L633C_R5176GLZ206453,/dev/sr0 |
5 | packman-essentials | packman-essentials | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /suse/openSUSE_11.3/Essentials/ |
6 | packman-multimedia | packman-multimedia | Yes | Yes | 99 | rpm-md | Index of /suse/openSUSE_11.3/Multimedia/ |
7 | repo-debug | openSUSE-11.4-Debug | No | Yes | 99 | NONE | Index of /debug/distribution/11.4/repo/oss |
8 | repo-debug-update | openSUSE-11.4-Update-Debug | No | Yes | 99 | NONE | Index of /debug/update/11.4 |
9 | repo-non-oss | openSUSE-11.4-Non-Oss | Yes | Yes | 99 | yast2 | Index of /distribution/11.4/repo/non-oss |
10 | repo-oss | openSUSE-11.4-Oss | Yes | Yes | 99 | yast2 | Index of /distribution/11.4/repo/oss |
11 | repo-source | openSUSE-11.4-Source | No | Yes | 99 | NONE | Index of /source/distribution/11.4/repo/oss |
frank@linux-elbj:~>
Voor we hoofdpijn krijgen: waar zijn de CODE tags: Klik op Geavanceerd als je een post aan het maken bent en gebruik the # knop in de werkbalk.
Ik heb toch maar geprobeerd het gekrioel te ontleden (ik ben er scheel van). In ieder geval kun je #4 (de DVD) beter "Disabled zetten.
Ook is het volgens mij zo dat als je Packman als geheel hebt (#1) dan heb je #5 en #6 niet ook nog eens nodig. Die kunnen dus helemaal weg.
Voor de rest ziet het er standaard uit. Knurpht zal er blij mee zijn.
That`s nice.lol!
Da’s wel de kortste klap. Had posts gezien, waarin het mis ging, omdat er allerlei andere repos “aan” stonden.
ben je het met me eens dat hij niet zoveel “vreemde” repos heeft, maar dat enige aanpassingen (zoals door mij aangegeven beter zijn, zo niet voor deze Gnome actie, dan toch in het algemeen (snap niet waarom the DVD nog aanstaat, die wordt toch aan het eind van het installatieproces uitgezet?)?
Helemaal met je eens:
de algemene Packman repo bevat de andere twee, dus die twee kunnen weg
source repos ook weg, tenzij @frankjeman ontwikkelaar is
debug repos, idem
Libdvdcss eigenlijk ook, komen maar zelden updates in voor.
CD/DVD repo had na installatie verwijderd moeten worden, maar ik heb vaker gezien dat dat niet gebeurd. Alsnog verwijderen, kan alleen maar tot ellende leiden als het schijfje er niet inzit en het systeem er een pakket van wil hebben.
Je houdt dan de “fabulous four” over. Daarmee zou je geen problemen mogen ondervinden.
ok, ik heb de link gevolgd en draai nu met succes Gnome 3, bedankt!
grtn, Frank
Bedankt voor het terugmelden. Veel plezier er mee.