Gnome 3.8

Iemand al Gnome 3.8 geïnstalleerd?

Heb zelf gisteravond de desktop geïnstalleerd, en moet eerlijk zeggen dat ik het (minder) slecht vind.
Het zoeksysteem werkt erg snel (ook lokale en online documenten)

Ik draai ook GNOME 3.8, kun je uitleggen wat je er (minder) slecht aan vindt? “Anders” kan ik plaatsen, “slecht” is niet mijn ervaring.

Ja, ik weet ook niet hoe ik zo’n zin moet begrijpen. Kennelijk had je eerst iets anders waamee je vergelijkt. Maar je vertelt niet wat het is. Kortom: Slechter dan wat? :wink: En is het nou minder slecht (dus beter) of niet?

Tja, dit had ik kunnen verwachten :wink:

Ben zelf een KDE gebruiker, en vind het slechter dan KDE.
Maar vind het beter dan 3.6.

Persoonlijk denk dat het zoeksysteem de kracht is van Gnome, want met de muis een programma zoeken is bijna niet te doen.
Een wirwar van icoontjes, waartussen ergens je programma moet zitten.
Hetzelfde kun je ook met KDE (Krunner) maar in KDE kun je ook met de muis een programma vinden.
Krunner werkt beter dan het zoeksysteem van Gnome 3.8
Als ik b.v naar bestanden wil zoeken en ik de zoekterm “.odt” gebruik, laat KDE mij alle bestanden met die extentie zien.
In Gnome kreeg ik de melding “Geen resultaten gevonden”
Of ik kreeg maar een paar bestanden te zien.

Nog steeds kan ik Gnome niet aanpassen.
Ik vind Gnome extentions een goed begin, maar die is (nog steeds) Beta.

Ok, dat is iets beter. We weten nu tenminste wat je vergelijkt met wat en op welke punten.

Toevallig niet iets wat mij erg interesseert. De zoek functie uit KDE gebruik ik een paar keer per jaar. Misschien ruim ik de spullen beter op lol!

Wat je bedoelt met “met de muis een programma zoeken” geeft mij geen beeld voor ogen. Maar dat is het grote probeelm met GUIs. Hoe breng je over wat je ziet en doet aan iemand die er niet bij is.

Stel ik programmeer iets, laten we zeggen een spelletje.

Onder KDE staat het dus ergens waar ik het terug kan vinden.
Bij Gnome moet ik door een heleboel icoontjes scrollen.
Vind ik gewoon slordig gemaakt.
Misschien komt dat omdat men de Tablet in gedachten heeft, en niet de desktop.

Je kunt je computer netjes hebben opgeruimd, maar als je een heleboel documenten hebt, dan is het makkelijk als je een zoek functie hebt.
En als een desktop dan een zoekfunctie aanbied, moet het ook goed werken.
Krunner doet zijn werk, de Gnome zoekfunctie maar half.

Ik heb zojuist mijn online account toegevoegd (Google)
Als ik de zoekfunctie gebruik, krijg ik wel resultaten als ik een .doc zoek.
Een .xls vind Gnome niet.
Maar goed, misschien heb ik een instelling verkeerd staan.

Geen idee. Ik gebruik KDE. Zoals gezegd, heel soms gebruik ik de KDE zoek functie, maar meestal gebruik ik gewoon

find

en zelfs dat niet zo vaak.

Tja, zo heeft iedereen zijn eigen manier, om toch een beetje ontopic te blijven…, ik ben eigenlijk benieuwd hoe anderen Gnome 3.8 vinden.

Heeft het een toekomst binnen de desktop-omgeving?
ik heb al geruchten gehoord/gelezen dat Fedora overstapt van Gnome naar Cinnamon.

Wat ik tussen neus en lippen doorlees, is dat je verwacht dat GNOME op dezelfde manier werkt als KDE. Dat is niet zo, en gaat ook niet zo worden. Wat ik me wel afvraag is hoe je precies zoekt Tracker-miner heeft in GNOME nl. een soortgelijke functie als Nepomuk in KDE. En even voor alle duidelijkheid: die geeft ook niet op dag 1 meteen alle zoekresultaten netjes weer, maar heeft even nodig om alles te indiceren.

Mijn experiment van dit jaar is om alleen met KDE apps te werken (op browser na), het jaar ervoor heb ik grotendeels alleen met GNOME gewerkt. Dat laatste kostte me twee weken wennen, maar al snel kon ik net zo makkelijk met GNOME als met KDE uit de voeten.

Overigens heb ik altijd grote moeite met het tot “slecht” verklaren van iets. GNOME is nl. niet slecht, absoluut niet. Wel anders, en vragend om een iets andere werkwijze van de gebruiker.

nee, ik verwacht niet dat Gnome hetzelfde doet als KDE.
Wel vergelijk ik ze met elkaar als desktops.
maw, In hoeverre is Gnome beter of slechter als desktopomgeving als KDE
Waarom een vergelijk met KDE?
Omdat dat de desktop is die ik dagelijks gebruik.

Je mag van Gnome verwachten dat een zoeksysteem goed werkt.
Opnieuw geprobeerd.
Ik heb verschillende .odt documenten.
Als ik op naam zoek, kan ik alle documenten vinden.
Zoek ik alleen op “.odt” krijg ik maar 3 resultaten
Als ik dat dus vergelijk met een functie in KDE, wat hetzelfde moet doen, vind ik dat (opnieuw voorzichtig) minder goed.

Categorieën van programma’s zijn verdwenen.
In de wirwar van programma’s icoontjes staan nog wel “hulpmiddelen” en “allerhande”

Op dit forum moet je een beetje op je woorden passen, en geef dus toe dat mijn gekozen woorden :“minder slecht” ongelukkig gekozen zijn.
3.8 is in mijn ogen een hele verbetering met 3.6, maar als het gaat om functionaliteit, vind ik andere desktopomgevingen beter.

Dat laatste is natuurlijk niet serieus bedoeld. :wink:

Het zit 'm echt in het verschil in de desktop. Op de plek waar jij in GNOME een zelfde functionaliteit verwacht als bij KDE, zit je in de app launcher, wat maakt dat het zoeksysteem ook alleen naar applicaties zoekt. Ter illustratie: laat de punt voor .odt maar 's weg, dan zul je zien dat je als je bij “od” bent de libreoffice applicaties overhoudt, en bij “odt” alleen Writer.
Maar, als je Nautilus opent, en je typt daar in het zoekvak “.odt” of alleen “odt” dan krijg je dezelfde resultaten als in KDE.

Vergeet daarbij niet, dat KDE, mits in volle glorie met Nepomuk/strigi/virtuoso actief, een semantische desktop is. Het zoeksysteem graaft een stukje dieper dan de tracker-miner van GNOME, alhoewel 't mekaar niet veel meer ontloopt. Als je gebruik maakt van het “alles-praat-met-alles” principe van KDE merk je wel heel snel dat alles wat je daar doet, door hetzelfde zoek- en indiceersysteem gaat.

Zoeken in Nautilus is inderdaad een stuk beter.

Maar ik krijg bij zoeken met de app launcher geen Writer of andere Office toepassingen te zien als ik “od” of “odt” in type.
Bij “od” krijg ik nog wel de applicatie “Gnome speciale tekens” te zien.
Voor de rest geen resultaten.
Misschien wat verkeerd ingesteld.

Ik weet wat er verkeerd gaat.

In “Systeeminstellingen-zoeken” kun je locatie toevoegen.
Ik kan daar “Documenten” AAN of UIT zetten.
Als ik deze op AAN zet, laat Gnome, bij zoeken ,3 bestanden zien, samen met de applicatie “Documenten”
Ik moet dan op "Documenten"klikken om alle .odt bestanden te zien (alleen lezen)

Weet je wat, ik ga eerst even Gnome 3.8 een poosje uitproberen.
Ik was een beetje snel met mijn conclusie. :wink: