Leuk artikel over Internet bankieren met Linux.
Advies is om nu Linux te installeren als dual boot of virtueel.
Waarom niet gelijk als enige op de pc. ( stomme vraag natuurlijk van mij rotfl!)
Ja natuurlijk, die “domme vraag” hen ik ook meteen.
Ook overigen valt er nog wel wat commentaar te leveren, maar ieder (terecht) positief artikel over Linux is mooi meegenomen.
Leuk om naar te verwijzen als een bank helpdesk weer eens tegen je zegt: "Linux? Dat ondersteunen we niet! (te begrijpen als: “Linux, hoe spel je dat?”)
Natuurlijk is die vraag voor ons logisch te beantwoorden. Wij weten beter!
Toch geeft computeridee een goed advies. Eenmaal geïnstalleerd, ook al is dit dualboot, heb je ook kans op gebruik. En op een positieve ervaring. Voor je het weet stapt iedereen over naar Linux.
Op pagina 2 van het artikel adviseert men zelfs om Ubuntu op een oudere pc te installeren. Ook een goed advies. Doel van het advies is een veiliger pc voor internetbankieren. Bijkomend voordeel, men krijgt die positieve ervaring met een ander besturingssysteem.
Het mooie is dat ik zelfs het artikel onder mijn neus krijg gestopt met de vraag: “Wat vind jij hiervan?”. Mijn reactie: “Prachtig roep ik direct. Opensuse is ook linux. Ik heb een usbstick bij mij. Zal ik t gelijk installeren?”.
Maar dat gaat ‘durven’ ze dan nog niet. Iets te voortvarend. Een artikel als dit helpt wel bij verandering.
Zeker. Alle beetjes helpen. En op een oud systeem kunnen ze ook merken dat Linux gewoon performance heeft.
En dat van die sticky is leuk. Een life sticky is nog beter, misschien vindt je een dappere persoon die wel een demonstratie wil als je verzekert dat er niets met zijn schijf gebeurt.
Grappig, dit artikel. Maar er speelt nog veel meer: een opdrachtgever geeft aan dat-ie na de vakantie ook voor mij werk zat heeft. Zijn klanten (die veel met clouddiensten, internetwerkplekken Nz. te maken hebben) vragen opeens (na het NSA verhaal) om open source oplossingen. Zijn bijv. bang dat zelfontwikkelde ideeën bij amerikaanse bedrijven terechtkomen, praten zelfs over “eindelijk een verklaring waarom …”. Ook bij mijzelf komen de afgelopen weken aanvragen binnen in de “kan ik X compleet buiten de deur krijgen”. Eerlijk gezegd verwacht ik zo langzamerhand meer heil van het bedrijfsleven, dan van consumenten en overheid. Een gemeentesecretaris (hoge functie) die “open source, dat alleen met vrijwilligers werkt en daardoor kostenbesparend is” op een openbare bijeenkomst kan zeggen, en dan door niemand tegengesproken wordt, daar moeten we het niet van hebben. Van consumenten die alleen bepaalde handelingen kunnen uitvoeren (daar hebben ze die bankier PC toch voor ?) ook niet.
Al met al zal er echt wel een aantal blijven “hangen” bij linux / openSUSE. Van de particulieren, en van de bedrijven. Het grootste gedeelte zal het echter even proberen, en bij de eerste tegenvaller weer afhaken, omdat “dat andere” nou eenmaal vertrouwd is. Incl. het regelmatige “wiew-wiew-wiew-paniek-joe-computer-is-nu-ziek”. Er is toch dik voor betaald? En dat moet eerst opgenoten worden.