Geluid van deze computer komt prima via de aansluitingen aan de frontzijde van de computer, op de hoofdtelefoon. Maar aan de achterzijde van de computer waar de luidsprekers via een andere plug aangesloten zijn hoor ik geen geluid. Speakers zijn getest. Waar zit ergens een (software ) schakelaartje waarmee ik (ook ) de luidsprekers kan inschakelen. Wel gezocht, niet gevonden.
Geluidskaart is de ingebouwde geluidskaart. Luidsprekers staan, volume ook aan en de goede plug in het goede aansluitpunt gestoken
Heb je al via Yast de instellingen voor het geluid gecontroleerd, mijn pc had het zelfde probleem omdat er feitelijk 2 geluidskaarten werden gededecteerd. 1 voor de koptelefoon aan de voorzijde en 1 intern analoog geluidskaart.
Activeer Yast > klik op hardware> geluid en kijk daar of de geluids configuratie goed is.
Zoals ik schreef heb ik maar een (ingebouwde )geluidskaart, het probleem is dat ik bij Yast geen mogelijkheden zie om bij de directe uitgang van deze (kaart ) te komen. Testgeluid komt uit de hoofdtelefoon aansluiting.
Wat is normaal bij gebruik van een geluidskaart? Is het en-en of is het of-of. Ik meen te weten dat deze computer vroeger beide mogelijkheden tegelijk beide mogelijk waren.
Hèhèhi, ze waren vroeger niet in staat om 't te voorkomen :D.
Wat je, denk ik, nodig hebt is “pavucontrol” (uit de Packman repo). Installeren en pavucontrol opstarten. Je kunt dan zo’n beetje alles aan je geluidskaart sturen.