Ik heb het volgende probleem;
ik heb als user geen toegang tot de cdromspeler van mijn laptop, ook k3b dedecteert geen optisch station en meld dat er geen optisch station aanwezig is.
in dolphin na het geven van het root password heb ik wel toegang.
Voorheen had ik geen problemen en deed k3b het gewoon.
via systeeminstellingen, toegangsrechten kom ik er voor k3b niet uit alles al geprobeert, in yast geen idee waar ik wezen moet.
wie kan mij vertelen waar ik de toegangs rechten kan instellen?
Ik gebruik opensuse 12.3.
In KDE Systeeminstellingen - Toegangsrechten vink je alle checkboxen aan voor jouw station, in het bovenste én het onderste vakje. Klik dan op Toepassen, er wordt je om het rootwachtwoord gevraagd. Daarna (je hoeft niet te rebooten) moet het werken. Soms (zelf nog nooit gezien) moeten mensen zichzelf als gebruiker eerst lid maken van de groep cdrom. Dan is een herstart wel noodzakelijk.
K3b heeft geen optisch apparaat in uw systeem gevonden.
Plugin voor mp3-decodering niet gevonden.
K3b kon de plugin voor het decoderen van MP3-bestanden niet vinden. Dit betekent dat u niet in staat zult zijn om audio-cd’s te maken van MP3-bestanden. Veel Linux-distributies sluiten geen MP3-ondersteuning bij vanwege juridische redenen. Oplossing: Om MP3-ondersteuning te activeren, installeer de mp3-decodeerbibliotheek MAD en de K3b MAD MP3-decodeerplugin (die laatste heeft u mogelijk al, maar werkt niet vanwege het ontbreken van libmad). Sommige distributeurs maken het installeren van MP3-ondersteuning mogelijk via een online update-programma.#
Helaas te voorbarig na herstarten systeem weer geen optisch station?
Weet iemand raad?
Na verse installatie werkte alles normaal, na uitzetten en opnieuw opstarten zelfde probleem.
Omdat 't eerst wel werkte, ga ik er vanuit dat 't geen openSUSE probleem is, maar eerder een hardware probleem.
Er is een aantal dingen dat je kunt doen:
Kijken of de drive gezien wordt, dwz een device /dev/sr0 aanmaakt in /dev
Kijken via
dmesg | grep sr
of er meldingen zijn, dito via
grep sr0 /var/log/messages
(hiervoor heb je roottechten nodig)
In het BIOS kijken of de drive daar gezien wordt.
Batterij van het BIOS controleren/vervangen
Drive aansluitingen loshalen, opnieuw aansluiten, alles goed aandrukken.
Het lijkt er nl. op dat het contact met het apparaat verloren gaat tijdens het gebruik.
Is geen oplossing kde herkent de drive en cds wel geeft diverse opties wat te doen bijv openen met dolphin. Wederom opensuse 12.3 vers geinstalleerd. Geen pacman of andere repos toegevoegd niets geupdate, na diverse malen opnieuw opstarten werkt k3b normaal drive wordt herkend.
dus duidelijk een software probleem, zonder extra repo`s geen mogelijkheid gevonden om multimedia codecs toe te voegen, dus ik doe het voorlopig maar zonder mp3 mogelijkheden in k3b.
want zodra ik k3b opwaardeer en de k3b codecs instaleer gaat het mis.
Diverse andere progs werken wel normaal zoals xfburn en xcdroast.
Hoi Koemmando,
Je bent wel heel rigoreus: opnieuw openSUSE 12.3 installeren.
Ik snap dat je nu even geen toestanden met K3B wilt hebben, maar geen MP3 en geen gecodeerde DVD’s kunnen afspelen, lijkt me ietwat kaal;).
Het hoeft ook niet, want je zou min of meer de eerste gebruiker zijn die zijn standaard systeem zonder packman moet draaien, omdat anders K3B de cdrom niet kan herkennen.
Om verder te kunnen werken aan het oplossen van je probleem, kun je dus het beste met het packman repo de nodige closed source multimediapakketten installeren. Volg daarvoor wel onderstaande procedure: Restricted formats/12.3 - openSUSE Community Wiki
Mocht k3b daarna nog niet je cdrom speler herkennen, dan kun je eerst kijken of je multimedia setup echt 100% oké is: https://forums.opensuse.org/content/13-multimedia-checker-mmcheck.html
Je krijgt dan een script dat stap voor stap checkt of je audiosysteem in orde is.
Dan weten we hier in iedere geval dat het daar niet aan ligt.
En als je terugkomt om te rapporteren hoe het is gegaan en het werkt nog niet, geef dan ook de output van de volgende commando’s waar Knurpht nog op zit te wachten (voer de commando’s uit in een terminal en plak in je forumbericht de output tussen
tags, dan kunnen we het goed lezen):
dmesg | grep sr
en
su -c"grep sr0 /var/log/messages"
Wil je ook het volgende commando uitvoeren om uit te sluiten at je softwarebronnen hebt die conflicteren met Packman:
Hallo dank voor de hulp en uitleg hieronder de output van de commandos;
hendrik@linux-71gc:~> dmesg | grep sr
19.704256] sr0: scsi3-mmc drive: 24x/24x writer dvd-ram cd/rw xa/form2 cdda tray
19.704507] sr 3:0:0:0: Attached scsi CD-ROM sr0
hendrik@linux-71gc:~> su -c"grep sr0 /var/log/messages"
Wachtwoord:
2013-05-16T21:05:40.527373+02:00 linux kernel: 12.349246] sr0: scsi3-mmc drive: 24x/24x writer dvd-ram cd/rw xa/form2 cdda tray
2013-05-16T21:05:40.527379+02:00 linux kernel: 12.349872] sr 3:0:0:0: Attached scsi CD-ROM sr0
2013-05-16T21:10:03.299712+02:00 linux kernel: 16.078912] sr0: scsi3-mmc drive: 24x/24x writer dvd-ram cd/rw xa/form2 cdda tray
2013-05-16T21:10:03.299718+02:00 linux kernel: 16.079377] sr 3:0:0:0: Attached scsi CD-ROM sr0
2013-05-16T21:12:09.857729+02:00 linux kernel: 15.408897] sr0: scsi3-mmc drive: 24x/24x writer dvd-ram cd/rw xa/form2 cdda tray
2013-05-16T21:12:09.857735+02:00 linux kernel: 15.409495] sr 3:0:0:0: Attached scsi CD-ROM sr0
2013-05-16T22:07:36.892429+02:00 linux-71gc kernel: 19.704256] sr0: scsi3-mmc drive: 24x/24x writer dvd-ram cd/rw xa/form2 cdda tray
2013-05-16T22:07:36.892436+02:00 linux-71gc kernel: 19.704507] sr 3:0:0:0: Attached scsi CD-ROM sr0
hendrik@linux-71gc:~> su -c"zypper repos"
Wachtwoord:
# | Alias | Naam | Ingeschakeld | Vernieuwen
--+----------------------+------------------------------+--------------+-----------
1 | Packman Repository | Packman Repository | Ja | Ja
2 | libdvdcss repository | libdvdcss repository | Ja | Ja
3 | openSUSE-12.3-1.7 | openSUSE-12.3-1.7 | Ja | Ja
4 | repo-non-oss | openSUSE-12.3-Non-Oss | Ja | Ja
5 | repo-source | openSUSE-12.3-Source | Nee | Ja
6 | repo-update | openSUSE-12.3-Update | Ja | Ja
7 | repo-update-non-oss | openSUSE-12.3-Update-Non-Oss | Ja | Ja
Dit is de output na de installatie van de one click yast pacman repo zoals in laatste bericht genoemd.
Alles schijnt te werken, ben benieuwd als ik de computer uitzet en opnieuw opstart want dan begint het probleem zich meestal voor te doen.
Bij probleem zal ik weer posten.
Ik zie iets waarvan ik er pas gisteren achterkwam dat bij jou dit ook het probleem zou kunnen zijn. Lees onderstaande maar 's, 't is pas gisteravond gebeurd, en ik weet dus niet of het werkelijk de oorzaak is van het rare verschijnsel, maar gisteravond was het fenomeen aan en uit te zetten.
Er kwam iemand bij me met een laptop met openSUSE 12.3 en Windows 7 erop, blijkbaar bevalt openSUSE zo goed dat Windows nog niet eens geconfigureerd was :D. Maar, zo nu en dan vertikt het ding schijfjes te fikken met de mededeling dat er geen drive is, of er geen rechten zijn. Ik vond daar precies dezelfde repos, en wat je hier niet ziet, de vette rode repo is die voor het installatie medium, in het laptopgeval was dat de DVD drive. De eigenaar had me al verteld dat het soms een paar keer achter elkaar na rebooten al mis was en dan opeens weer OK, maar van de 10 keer opstarten minstens 4 keer mis. Omdat de eigenaar opeens ook even meldde dat-ie soms gedonder had met een repo, dat-ie die dan maar oversloeg, ging er bij mij een lampje branden: zou 't kunnen zijn dat packagekit / apper net de inhoud van de drive proberen te benaderen??? Zou gek zijn. En toch, na het uitzetten van de repo, konden we blijven rebooten en steeds was de drive benaderbaar voor k3b. Aan mij nu de schone taak om eerdaags publiekelijk mijn hoed op te vreten.
Mooi! Fijn dat het werkt.
Gert Jan heeft misschien nog iets te zeggen over de output van zijn commando’s. Ik kan er niet veel aan zien, maar ben dan ook niet deskundig op dat vlak.
De lijst van repo’s brengt mij nog tot de volgende opmerkingen. Ik zie (als ik het goed zie) ingeschakeld:
1 non oss
2 update
3 update non oss
4 packman
5 libdvd css
Maar geen oss repo. Ik zou die er toch even bijzetten, want dat is één van de vier standaard repo’s. Dan heb je ze allevier: oss, non oss, update en update non oss. Samen met packman heb je dan alle repo’s die nodig zijn voor een standaard openSUSE systeem.
libdvd css kan uitgeschakeld: die heb je niet meer nodig.
haha inderdaad net thuis computer aan, zelfde probleem, geen optisch station,
repo verwijderd en wat denk je opnieuw opgestart en hopla alles werkt, tevens weer geluid en geen dummy uitvoer meer, in voorgaande situatie hield namelijk de geluidskaart er ook mee op ,en geluidskaart word ook herkend nu, tevens oss repo toegevoegd.
Dit is echter wel een puntje…
Voor meer info ben ik beschikbaar zal forum in de gaten houden,
groet Hendrik