geen keuzemenu(zwart scherm) bij opstart

Hallo, sinds enige tijd heb ik het probleem dat bij het opstarten, waar normaal dan het keuzemenu verschijnt om de verschillende os. op te starten, gaat het scherm eerst uit, dan zwart, Suse start dan automatisch op na de gewone wachttijd ingesteld op 7 seconden. Alle besturingen starten normaal op omdat ik het blindelings kan, dus grub2 is juist geconfigureerd in die mate dat alles werkt ivm. opstarten, alleen ik zie het niet.
Hierna even de stappen benoemen die de pc doet om op te starten, ik heb win8, win 10 en Suse,
-pc opstarten
-scherm → geen signaal
-scherm gaat terug aan maar blijft zwart
(dit blijft zo voor 7 seconden omdat dit eigenlijk de grub2 zou moeten tonen)
-dus tijdens het zwart scherm kan ik met de pijltjes blind kiezen wat moet op starten,
enter is Suse
1x naar beneden = Suse save mode
2x " " " = windows 10
3x " " " = windows 8
Ik heb al verschillende keren geprobeerd grub te herinstalleren, echter zonder resultaat, Peter.

Hallo,

Raar probleem. Zoals gewoonlijk heeft herinstalleren van wat dan ook niet veel gevolgen.

Belangrijker volgens mij is het achterhalen van wat er gebeurd is kort voordat “sinds enige tijd”. Op dat moment moet je je natuurlijk afvragen wat er kort daarvoor gedaan is (update van software,…?). Ik weet niet hoelang “sinds enige tijd” al is, maar dat kan nu wel moeilijk voor je worden.

Tja, ik heb me er al krom aan geërgerd, maar kan niks bedenken wat de reden zou kunnen zijn, het is al meer dan een maand zo, normaal is dat hier geen probleem omdat we toch voor 99% in Suse linux bezig zijn lol!, maar nu wou de zoon zijn examen voorbereiden in win10 en die kon het natuurlijk niet opstarten… We zoeken verder…
Peter.

Even voor alle duidelijkheid: we hebben 't hier over openSUSE? Ik zie nl. dat je 't steeds hebt over Suse, en da’s wel een ander verhaal.

Als 't openSUSE is, kun je 's kijken in YaST - Systeem - Bootloader, en dan bij de tab “Opties voor bootloader”. Daar is een optie “Menu verbergen”. Is die aangevinkt? Dan die uitvinken, alles met OK bevestigen, en herstarten.

Hallo, en ineens bedacht ik dat ik de pc met een hdmi kabel aan de tv had verbonden, toen bleek Suse de tv als hoofdmonitor te herkennen en dat kon ik niet veranderen, enfin, hdmi eruit en alles is terug ok!! Maar terwijl ik nu toch bezig ben, er staat in het startscherm een regel die niet werkt, eens tonen:

1. OpenSuse
  2. Geavanceerde opties voor opensuse
  3. Windows 7 (loader) (op /dev/sda1)
  4. Windows 8 (loader) (op /dev/sda2)
  5. Windows 8 (loader) (op /dev/sdb1)

Het is nr 3 die niet werkt, en nr 4 is eigenlijk Windows 10. Hoe kan ik dat aanpassen? Peter.

Hallo, bij deze is alles opgelost, regeltje in /boot/grub2/grub.cfg eruitgehaald, naam aangepast, toch bedankt om me te doen nadenken :P… Peter.