geen internet

Uiteraard kan je dat alleen als root wijzigen (stel je voor als iedere gebruiker op het systeem, één van je kinderen bijvoorbeeld, dat kon).

Ik weet niet welke editor je gebruikt, kwrite? Start dan via het hoofdmenu: Commando uitvoeren en tik in het veld:

kdesu kwrite /etc/sysconfig/network/ifcfg-eth0

Ik ga nu naar bed, zie morgen wel of het gelukt is.

hoi,

dank je wel !!!

draadloos internet werkt !!!:):):slight_smile:

Merci !

mvg
Mark

Gefeliciteerd. Maar je bent er niet helemaal. Je denkt nu misschien dat er iets heel bijzonders is gedaan dat jij nooit had kunnen verzinnen.

Maar in feite kun je dit gewoon met YaST instellen. YaST > Netwerkapparaten > Netwerkinstellingen. Kies je kaart en klik Wijzigen. In de Tab Algemeen vindt je Activeer apparaat. Daar kun je kiezen. Daar kun je nu kijken waar hij op staat.

Dit om je meer zelfvertrouwen te geven bij het beheren van je systeem.

inderdaad ik heb het gezien
De draadloze staat ingesteld op activeren bij opstarten en de bekabelde op indien ingeplugd.

Kan ik misschien in het systeemvak nog het icoontje doen verschijnen van de draadloze verbinding met de indicatie hoe goed het signaalontvangst is ?

mvg
Mark

“Kan ik misschien in het systeemvak nog het icoontje doen verschijnen van de draadloze verbinding met de indicatie hoe goed het signaalontvangst is ?”]Kan ik misschien in het systeemvak nog het icoontje doen verschijnen van de draadloze verbinding met de indicatie hoe goed het signaalontvangst is ?
.
Nu komen we op een ander punt, dat ik al zag aankomen, maar ik wilde eerst een idee krijgen van wat je het en waarom het niet werkte.

Ik weet bijna zeker dat je nu hebt geconfigureerd volgens “traditional met ifup”. Dat is bedoeld voor een systeem dat altijd dezelfde verbinding heeft (met draad of draadloos). Dat zijn meestal systemen in computerzalen of desktops op een vaste plek. Dat geldt ook voor laptops die je eigenlijk alleen thuis gebruikt. Het voordeel is dat de netwerkverbinding start bij boot en blijft tot aan shutdown, ongeacht of er iemand is ingelogd. De ingelogde eindgebruiker (dat ben jij als je in de Desktop zit) heeft dan niets te maken met signaalsterktes e.d. Het werkte al voor je inlogde en dat blijft zo.

Echter, als je een “reizend” systeem hebt (meestal een laptop) will je als eindgebruiker kiezen welke hotspot je wilt gebruiken en dus moet je als eindgebruiker invloed hebben op de wifi. Iets dat eigenlijk alleen root kan. Daarvoor is Networkmanager. Als je Networkmanager gebruikt (er zijn verschillende programma’s voor bijv. KDE en Gnome, maar sommigen gebruiken die van Gnome of een andere in KDE) krijg je dus zo’n icoontje. Nadeel van Networkmanager is dat de verbinding pas wordt gemaakt als de gebruiker inlogt. Dat hoeft geen probleem te zijn omdat bij een laptop er vaak slecht één werkelijke gebruiker is en het systeem geen andere functies heeft. Voor systemen die ook een service (printer server, file server, e.d.) levert is dat natuurlijjk onaanvaardbaar.

Kortom, je moet je afvragen wat je met dat systeem wilt doen. Staat het altijd op je bureau (of is het altijd in huis) dan zou ik het zo laten. Wil je er mee rondzwerven, dan moet je overstappen op Networkmanager gebruik.

Als je Henk’s adviezen opvolgt en Networkmanager gaat gebruiken, krijg je ook het gewenste icoontje. Als je daar dan op klikt, komt er een schermpje met links je netwerkverbindingen. Klikken op de WLAN interface laat het schermpje wat schuiven en toont vervolgens de sterkte van de verbinding. Signaalontvangst zegt trouwens niet veel over de kwaliteit en snelheid van de verbinding, tenzij die heel erg laag is.

hoi,

dan zal het blijven zoals het is.
Nu werkt het goed en mits ik geen linuxexpert ben ga ik dit zo behouden.
De laptop staat toch enkel bij ons thuis.

merci
mvg
Mark

Prima besluit volgens mij.

Succes. Als er weer iets is horen we het wel. :slight_smile:

Dank je Henk

Mark