Geen internet verbinding

Krijg het niet voor elkaar om een internet verbinding te krijgen met opensuse, heb deze gisteren geinstalleerd maar krijg het niet voor elkaar.

In Kubuntu welke distro ik nu draai, omdat ik toch internet verbinding moest hebben, heb ik al een internet verbinding na de installatie…

Is het mogelijk om in Kubuntu te zien welke gegevens ik nodig heb om internet aan de praat te krijgen onder Opensuse.

Beste Peter,

Ten eerste welkom hier.

Helaas is het voor de meesten hier onmogelijk om te raden wat je daar allemaal hebt. Om het oms makkelijk te maken zou je ons kunnen vertellen:
. Welke versie ven openSUSE je hebt geïnstalleerd.
. Wat je precies bedoelt met “Geen internet verbinding”. Ik weet wel dat dat een 100% zekere uitspraak is, maar veel mensen gebruiken die uitdrukking verkeerd. Het zou moeten betekenen dat je je wel draadloze verbinding hebt met je router, maar dat je niet naar buiten kunt, ook niet als je IP adressen ipv hostnamen gebruikt. Kun je dat bevestigen?
. We horen ook graag of je HDCP gebruikt of zelf je IP adres opgeeft.
. En of je Network Manager gebruikt of “traditional with ifup”.
. Welke Wifi kaart.

Al naar gelang je antwoord kunnen we verder. Maar de uitvoer van

su -c 'ifconfig -a' 

kan ook helpen (dit kun je ook in Kubuntu doen).

Beste

ik probeer sinds enige dagen om een wireless verbinding met het internet te krijgen.
maar tot op heden is mij dat nog niet gelukt, in het verleden heb ik ook al eens geprobeerd maar het mocht niet lukken.
ik heb een laptop HP pavilion dv 6720ed draai Open SuSE 11.2 met KDE,
Broadcom multiband 802.11a/b/g Wlan nVidia Nforce network controller 1IEEE 1394 bus host controller. mijn router is van KPN een experiabox die wel werkt met
windows7 .

hoop dat je een oplossing weet

mvg Johan

Dag Johan,

Oplossing:
Start Yast - Software - Software Bronnen
Kies Toevoegen
Kies “Bronnen onderhouden door de gemeenschap”
Vink Packman aan
OK, OK.
Als er gevraagd wordt om een niet-vertrouwde sleutel te accepteren, kies dan accepteren, daarna is-ie vertrouwd, zonder heb je geen toegang tot de repoistory (installatie bron)

Start nu Software Beheer
Op de meeste systemen wordt nu de driver automatisch geselecteerd, anders moet je zoeken op “broadcom-wl-kmp” en dan die voor jouw kernel (waarschijnlijk “desktop”) installeren. Vervolgens opnieuw opstarten, en dan zou je verbinding moeten kunnen maken. Heeft te maken met gesloten software die niet overal vrij verspreid mag worden…

Vanaf openSUSE 11.4 is er, mede dankzij Broadcom’s medewerking een open source driver beschikbaar. Ik heb daar nog geen ervaringen mee, of over die van anderen gelezen.

Ook in 11.4 nog problemen met Broadcom wireless kaart. Heb enkele collega’s nog gevraagd eens te kijken. Zal het nog wel laten weten.

Niet gelukt Broadcom aan de praat te krijgen.

Kun je eens de output posten van ‘lspci’? Heb je ook ‘broadcom-wl’ geïnstalleerd?

Belkin USB WiFi gekocht. Deze zonder problemen aan de praat gekregen.

In zekere zin is dat “geluk”. Het gaat namelijk niet om het merk, maar om de wifi chip die de fabrikant gebruikt. Belkin gebruikt, net als alle andere fabrikanten, gewoon wat op een bepaald moment het goedkoopst is.

Beetje zonde om daar nu geld aan uit te geven terwijl je de ingebouwde kaart vast wel aan de praat kan krijgen. Nu zal je constant dat USB ding aan je laptop moeten hebben hangen.

Heb je de aanwijzingen van Knurpht geprobeerd of gewoon opgegeven?

Hallo,

Ik heb ook een probleem om een draadloze verbinding op te zetten in OpenSuse 11.4.
Ik hoop dat ik hier op de goede plek in dit forum zit?
Apparatuur:
Ik heb een Compaq presario V6000 laptop. Ongeveer 3 jaar oud.
Heb een dual boot systeem gemaakt met Windows 7 en Open Suse 11.4
De installatie liep bij beide besturingssystemen probleemloos.

In Microsoft werkt de draadloze omgeving probleemloos. Nu Open-Suse nog.
We kunnen stellen dat alles kan werken, immers, de Microsoft omgeving werkt.

Wat heb ik er inzitten?
commando:~ # /usr/sbin/iwconfig
lo no wireless extensions.

eth0 no wireless extensions.

wlan0 IEEE 802.11bg ESSID off/any
Mode:Managed Access Point: Not-Associated Tx-Power=0 dBm
Retry long limit:7 RTS thr off Fragment thr off
Encryption key off
Power Management off

Eerst in de Lanmanager van KDE gekeken, deze geeft helemaal niet thuis. daar komt niets van te voorschijn. (opnieuw installeren?)

Heb toen in Yast bij de netwerk instellingen de volgende instellingen geplaatst:
Bij het overzichtscherm van de Network Settings komt de wlan keurig te voorschijn.

Ik selecteer de wlan en via de Edit knop krijg ik via het tabje Address de adres settings te voorschijn. Zet de optie Dynamic adres op DHCP.
Met Next ga ik naar de volgende stap.

de besturingsmode staat op Managed
Indien ik het netwerk wil afscannen op routers krijg ik niets te zien.
De verificatiemodus wil ik op WPA-PSK zetten
En dan moet ik de sleutel van het draadloze modem invoeren.

Weet iemand waar ik de mist inga of wat ik moet aanpassen.

Wie heeft er voor mij een goede tip.

Zou je eens een terminal kunnen openen, en dan het volgende commando uitvoeren:

su -c lspci
(rootpassword ingeven)

en de output hier kunnen posten?

Sowieso moet je de instellingen van Yast laten staan op “Gecontroleerd door Networkmanager”, NIET op ‘ifup’.

Knurpht,

Bedankt voor de snelle reactie. :wink:

Heb het volgende gedaan.
1- In Yast de instellingen op “Gecontroleerd door Networkmanager” aangepast, deze stonden op ‘ifup’. Dus staan nu goed.
En inderdaad nu kan ik op de taakbalk mijn verbindingen bekijken. Hebben ze mooi gemaakt! Maar, ik heb geprobeerd om de draadloze verbinding te activeren en dat lukte me niet.

2- Dus heb ik su -c lspci uitgevoerd.

Hier dat resultaat:
comando:~ # su -c lspci
00:00.0 RAM memory: nVidia Corporation C51 Host Bridge (rev a2)
00:00.1 RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 0 (rev a2)
00:00.2 RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 1 (rev a2)
00:00.3 RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 5 (rev a2)
00:00.4 RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 4 (rev a2)
00:00.5 RAM memory: nVidia Corporation C51 Host Bridge (rev a2)
00:00.6 RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 3 (rev a2)
00:00.7 RAM memory: nVidia Corporation C51 Memory Controller 2 (rev a2)
00:02.0 PCI bridge: nVidia Corporation C51 PCI Express Bridge (rev a1)
00:03.0 PCI bridge: nVidia Corporation C51 PCI Express Bridge (rev a1)
00:05.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation C51 [Geforce Go 6150] (rev a2)
00:09.0 RAM memory: nVidia Corporation MCP51 Host Bridge (rev a2)
00:0a.0 ISA bridge: nVidia Corporation MCP51 LPC Bridge (rev a3)
00:0a.1 SMBus: nVidia Corporation MCP51 SMBus (rev a3)
00:0a.3 Co-processor: nVidia Corporation MCP51 PMU (rev a3)
00:0b.0 USB Controller: nVidia Corporation MCP51 USB Controller (rev a3)
00:0b.1 USB Controller: nVidia Corporation MCP51 USB Controller (rev a3)
00:0d.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP51 IDE (rev f1)
00:0e.0 IDE interface: nVidia Corporation MCP51 Serial ATA Controller (rev f1)
00:10.0 PCI bridge: nVidia Corporation MCP51 PCI Bridge (rev a2)
00:10.1 Audio device: nVidia Corporation MCP51 High Definition Audio (rev a2)
00:14.0 Bridge: nVidia Corporation MCP51 Ethernet Controller (rev a3)
00:18.0 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] HyperTransport Technology Configuration
00:18.1 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Address Map
00:18.2 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] DRAM Controller
00:18.3 Host bridge: Advanced Micro Devices [AMD] K8 [Athlon64/Opteron] Miscellaneous Control
03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4311 802.11b/g WLAN (rev 01)
07:05.0 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 IEEE 1394 Controller
07:05.1 SD Host controller: Ricoh Co Ltd R5C822 SD/SDIO/MMC/MS/MSPro Host Adapter (rev 19)
07:05.2 System peripheral: Ricoh Co Ltd R5C592 Memory Stick Bus Host Adapter (rev 0a)
07:05.3 System peripheral: Ricoh Co Ltd xD-Picture Card Controller (rev 05)

Wat nu?:\

Vriendelijke groet, :slight_smile:
Jan.

Deze broadcom zou gewoon herkend moeten worden, zit in de kernel. Kun je ook eens output van ‘ip addr’ posten. Als je netwerken ziet, waaronder je eigen, dan werkt het “device” ook. In principe is het dan niet anders dan onder Windoos: aanklikken, er komt een schermpje waarin alles al goed ingesteld staat, “automatisch verbinden” aanvinken, en dan hoort de verbinding gemaakt te worden.

Hoe ziet het icoontje er uit?

Als je een nieuwe gebruiker aanmaakt in Yast, vervolgens uitlogt (alleen Afmelden) en dan als die nieuwe gebruiker inlogt, werkt het dan wel?

Knurpht,

Ja, zou herkend moeten worden maar helaas.
Heb hetvolgende gedaan.
Wilde de partitie indeling iets anders hebben heb daarom een nieuwe installatie uitgevoerd.
De installatie is dus helemaal schoon! Zelfs geen bedraad netwerk!

Heb nog een keertje su -c lspci uitgevoerd.
Ook hier kwam
03:00.0 Network controller: Broadcom Corporation BCM4311 802.11b/g WLAN (rev 01)
de draadloze netkaart netjes te voorschijn

Hier de output van ‘ip addr’

commando:~ # ip addr
1: lo: <LOOPBACK,UP,LOWER_UP> mtu 16436 qdisc noqueue state UNKNOWN
link/loopback 00:00:00:00:00:00 brd 00:00:00:00:00:00
inet 127.0.0.1/8 brd 127.255.255.255 scope host lo
inet6 ::1/128 scope host
valid_lft forever preferred_lft forever
2: eth0: <NO-CARRIER,BROADCAST,MULTICAST,UP> mtu 1500 qdisc pfifo_fast state DOWN qlen 1000
link/ether 00:16:36:69:f9:b9 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff
3: wlan0: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN qlen 1000
link/ether 00:1a:73:4b:b4:5d brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Voor de rest heb ik niets gedaan!

Het icoontje is de weergave van een rj45 plug (vrouwelijk)

Heb in Yast een nieuwe gebruiker aangemaakt. Uitgelogt en als de nieuwe gebruiker aangemeld.
Als ik op het icoontje gaat staan krijg ik de melding “Niet beschikbaar”.
Als ik het icoontje aanklik, aangevinkt staan:
v Enabele networking
v Schakel draadloos in

De bovenste optie WLAN-interface Netwerkverbinding opzetten.
Als ik bij het Wireless naar een SSID laat scannen dan zie ik geen enkel netwerk naar voren komen.
Hier zouden toch allemaal netwerken zichtbaar moeten komen?

Ben benieuwd wat jij hiervan vindt.

Vriendelijke groet Jan.

Ik heb net eens even gezocht in Software Beheer. Heb jij de volgende pakketten wel geïnstalleerd:
broadcom-wl
broadcom-wl-kmp-(default/desktop, afhankelijk van de kernel die je draait)
b43-firmware ?

Deze worden beschikbaar gesteld via de Packman repo. Reden daarvoor is een juridische, geloof ik. Als je Packman nog niet hebt toegevoegd, dat moet sowieso, anders krijg je ook geen volledige multimedia functionaliteit. Start Yast - Softwarebronnen - Toevoegen - Bronnen onderhouden door de gemeenschap - Packman aanvinken - Sleutel importeren.

wlan0 is er, dus er wordt iets herkend, dat zou ook kunnen met de standaard driver in de kernel.

“Niet beschikbaar” betekent dat er helemaal geen networking draait. Dat kan 2 oorzaken hebben: of je hebt ‘ifup’ aanstaan in plaats van Networkmanager, of dat je niet de juiste driver hebt.

Deze pakketten heb ik geïnstalleerd.
En warempel het lampje van de draadloze verbinding was blauw geworden!
Dus ik dacht die gaat werken. Maar nadat ik de machine opnieuw had opgestart, was bij de netwerkmanager, de draadloze verbinding helemaal weggevallen.
Dus het resultaat is nu:

• ‘ifup’ staat uit.
  • Het verbindingslampje van de WLan brand weer rood
  • WLan0 is bij de netwerkmanager verdwenen.
    :\

Wat nu? :wink:

Jan

Knurpht

Eureka. rotfl! Het is me gelukt.
Weer een nieuwe installatie uitgevoerd. Dus met een schoon systeem gestart.
Als een gebruiker ingelogt even de netwerkmanager bekeken of de wlan0 aanwezig was.
Het systeem op een bedraad netwerk aangesloten.
Na alles getest te hebben, een terminal in systeembeheer modus opgestart.
In die terminal het commando: “install_bcm43xx_firmware” uitgevoerd.
Het systeem opnieuw opgestart! rotfl! Het lampje werd blauw!
De rest van de installatie liep verder als verwacht. De scan van de netwerken liep goed en de sleutel kon ik gewoon invoeren.
De verbinding werd opgebouwd en nu zit ik draadloos te werken rotfl!

Dus probleem opgelost

Bedankt voor de adviezen. Ik hoop dat mijn ervaring een handleiding kan zijn voor gelijke problemen.

Vriendelijke groet,

Jan

Geweldig Jan, ik begon al aan van alles te twijfelen. Het script zou eigenlijk moeten draaien door het installeren van het firmware pakket, maar het kan zijn, dat dat niet goed gegaan is door eerdere pogingen het ding aan de praat te krijgen, daar kan ik verder niets over zeggen. Mooi dat het werkt. De chip is een redelijk gangbare, dus mensen die erop zoeken via Google of de forums, zouden inderdaad deze draad kunnen vinden.

Welkom in de wereld die draadloos openSUSE heet :smiley:

Knurpht,

Configuratie c.q. installatie van de: Broadcom Corporation BCM4311 802.11b/g WLAN (rev 01)

Nogmaals bedankt en inderdaad welkom in de wondere wereld van de ict.
Ook het Linux platform is een puzzel als het Microsoft platform.:open_mouth:
Als we het eenmaal weten, is het probleem niet zo groot meer.: :slight_smile:

Ik hoop dat andere Suse gebruikers wat aan mijn (onze) oplossing van de bcm4311 draadloze kaart kunnen hebben.

Tot ziens,

Jan