Geen data in mountpoint

Hallo allemaal,

Gisteravond heb ik opensuse 13.1 opnieuw geinstalleerd, ik ben een beginner met Linux en had wat zitten rommelen waardoor het niet soepel meer draaide. Zo gezegd, zo gedaan. Mijn notities van de vorige keer erbij gepakt en even later stond het er weer op. Vandaag wilde ik mijn datadisk koppelen in /home/[usernaam]/Mountpoints/Data, ook dat had ik netjes opgescheven vorige keer dus leverde geen probleem op. Echter…

Ik zie geen data staan :frowning:

Ik weet zeker dat het de juiste disk is ( t kan er maar ééntje zijn nl) en ook weet ik zeker dat ik er op gelet heb deze disk tijdens de installatie niet te mounten of te formatteren. (Opensuse wil deze nl. altijd als root gebruiken bij een nieuwe installatie) Ik ben op zoek gegaan naar een tool om files te undeleten en liep tegen extundelete aan. Na wat speurwerk om dit aan de praat te krijgen kreeg ik de volgende output:

PC:/home/user/Downloads/extundelete-0.2.4/src # extundelete --restore-all /dev/sdb1
NOTICE: Extended attributes are not restored.
Loading filesystem metadata ... 14905 groups loaded.
Loading journal descriptors ... 611 descriptors loaded.
Searching for recoverable inodes in directory / ... 
0 recoverable inodes found.
Looking through the directory structure for deleted files ... 
0 recoverable inodes still lost.
No files were undeleted.

Nu snap ik het even niet meer. Hoe krijg ik mijn data weer zichtbaar???

Alvast bedankt

Arthur.

Je geef wel allerlei beschrijvingen, maar geen gegevens.

Als je zegt dat je eregens wilt mounten volgens jouw aantekeningen, wil dat niet zeggen dat wij die aantekeningen hebben. Dus weten wij nog steeds niets.

Logisch zeoken stap 1.
Graag, met die disk aangesloten:

su -c 'fdisk -l'

om te beginnen om te zien welke disks je hebt en of en hoe ze gepartitioneerd zijn.

De disk is /dev/sdb1 en heeft maar één partitie. De partities op mijn eerste disk (een SDD) is 200GB voor windows (helaas kan ik nog niet helemaal zonder) gevolgd door root;boot;extended met swap,var,home en temp. Zoals ik al zei: de disk is gemount in de daarvoor bestemde map in de homedir maar er is geen data zichtbaar, de disk is niet geformatteerd of gemount tijdens de installatie van Opensuse.

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1            2048   419432447   209715200    7  HPFS/NTFS/exFAT
/dev/sda2   *   419432448   421545983     1056768   83  Linux
/dev/sda3       421545984   526401535    52427776   83  Linux
/dev/sda4       526401536   937701375   205649920    f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5       526403584   578838527    26217472   83  Linux
/dev/sda6       578840576   631273471    26216448   83  Linux
/dev/sda7       631275520   673443839    21084160   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda8       673445888   937682943   132118528   83  Linux

Disk /dev/sdb: 2000.4 GB, 2000398934016 bytes, 3907029168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk label type: dos
Disk identifier: 0x000b6751

heb zojuist nog het commande fschk uitgevoerd (gevonden in een andere thread) Dat geeft ook geen fouten op de disk aan, de disk op zich lijkt in orde en ook de files op de disk lijken nog aanwezig te zijn, alleen ik zie ze niet.

fsck -t ext4 /dev/sdb1
fsck from util-linux 2.23.2
e2fsck 1.42.8 (20-Jun-2013)
Data: clean, 11/122101760 files, 7713419/488378368 blocks
  1. er is geen partitie op /dev/sdb.

2. je zegt weer dingen, maar je moet ze laten zien. Als je dus wilt aantonen dat er ergens iets gemount is doe je dat met

mount

Wij geloven echt weinig van wat mensen beweren, dat zijn vaak conclusies. Wij willen de feiten. De conclusies trekken we dan zelf wel. Je vergeet dat je om hulp vraagt omdat je zelf bent vastgelopen. Er is een grote kans dat dat vastlopen komt door het trekken van verkeerde conclusies.

Voor dat fsck geldt hetzelfde. Je zegt wel iets, maar laat weer niet zien wat je gedaan hebt.

Ik snap dat het niet te begrijpen is dat ik voor de herinstallatie van Linux een partitie op een disk had met data daarop en dat deze daarna er ineens niet meer is.

groet

Arthur

Hi,

This is very informative and useful discussion.

Web Research | Offline Data Entry | Online Data Entry

Wat bedoel je hiermee? Is dit het antwoord op de vragen van mij? Waarom doe je niet gewoon wat ik vraag? Zo is deze discussie zinloos en tijd verspilend.

Mijn excuses, ik had nu niet echt het idee dat ik geholpen werd. Volgens mij is het probleem vrij duidelijk.

Eerst had ik een linux OS geinstalleerd op een disk /dev/sda met daarnaast een disk met data op een disk /dev/sdb.
Toen deed ik een nieuwe installatie van Linux op een disk /dev/sda en had ik geen data meer op een disk /dev/sdb, de disk /dev/sdb is tijdens de installatie niet gebruikt, uitgezonderd dat Opensuse hier standaard de root partitie op wilde zetten (wat wel vreemd is want er was immers al een root partitie op de disk /dev/sda, die Opensuse voor het gemak maar verwijderd heeft) en mijn vermoeden is dat daar het probleem zit, echter weet ik dat niet zeker door mijn gebrek aan kennis van Linux. Ik heb dus tijdens de installatie het selectie bolletje van mount (als root partitie) veranderd naar do not mount this disk (en geliijk gecontroleerd dat het selectie bolletje bij do not format this disk stond) zodat ik de root weer kon zetten op de disk /dev/sda. Daarbij ben ik er van uit gegaan dat de disk verder ongemoeid zou blijven en dus ook de data op die disk (dat is de enige aanname in dit hele verhaal). Na de installatie en het mounten van de de disk /dev/sdb blijkt daar niets meer op te staan.

Ik wist al dat ik een disk kan mounten met het mount commando gevolgd door de disk die gemount moet worden en de lokatie waarin deze gemount moet worden, echter ik heb de leken methode gebruikt en via partitioner de disk in de daarvoor bestemde folder gemount, dit zorgt ervoor dat er een regel in /etc/fstab word gezet zodat tijdens het booten de disk automatisch wordt gemount en ik dit niet meer handmatig hoef te doen.
Het is dus geen aanname dat de disk is gemount (vanuit mijn oogpunt) want niets wijst erop dat het niet zo is, er staat een regel in /etc/fstab met de uuid van de disk (zoals deze ook uit te lezen valt in partitioner) en de folder waarin deze disk gemount moet worden. De folder bestaat op die lokatie. Tevens wanneer ik tijdens het booten op ESC druk zie ik alleen groene OK voorbij komen, 'k kan het allemaal niet zo snel lezen maar groen en OK zou toch goed moeten zijn?

Op het moment van typen zit ik in windows op mijn pc met een disk recovery tool en die laat wel degelijk een ext4 partitie zien met daarin één directory: Lost & Found.
Op http://picpaste.com/disk-JSdTN0wP.jpg staat een screenshot vanuit deze tool. Ook deze tool geeft verder geen enkele clue dus hier kom ik ook niet veel verder mee.

groet

Arthur

Aangezien we op totaal verschillende golflengtes zitten als het over de methodiek van foutzoeken gaat, zal ik mij verder niet meer met dezedraad bemoeien.

Poeh zeg wat een verhaal, ben even de draad van het verhaal kwijt.
Zoals HCVV al gevraagd heeft
Kan je laten zien wat

mount  

Geeft, dan kunnen wij daar ook in mee kijken, je afbeelding zegt eigenlijk alleen dat er een ext 4 partitie schijnt te zijn.
Meer niet, het lijkt dat deze leeg is of niet aangekoppeld (gemount) is.

Uiteindelijk blijkt de HD toch dusdanig defect te zijn dat er niets meer mee te beginnen viel.
Ik weet dat aannamens levens gevaarlijk zijn maar in mijn geval was de disk echt gemount in de daarvoor bestemde map en stond er een partitie met data op de disk.
Ik mag de conclusie trekken dat het een ongelukkige samenloop van omstandigheden was die mij op het verkeerde been heeft gezet omdat ik dacht dat het opnieuw installeren van OpenSuse de onderliggende oorzaak van het probleem was. Blijkbaar, ook al geven alle tools aan dat de disk in orde is/was, is de disk toch defect en is het een, denk ik, softwarematig falen dat de oorzaak is.
Ga maar eens een firmware update op de disk zetten (als ik die ergens kan vinden), gewoon om mee te spelen, kan de data toch niet meer terug halen.

Bedankt voor het meedenken allemaal en sorry voor de late reactie, was de afgelopen weken alleen maar bezig met werken en slapen…

Arthur