gcompris op SUSE 12.2

Hoi, hoi,

ik heb net SUSE 12.2 geïnstalleerd. Nu blijkt gcompris er afgewipt te zijn. Op Yast vind ik hem niet terug. Kan iemand mij verder helpen?

Alvast bedankt,
Manuella.

Hey Manuella,

Als je gcompris niet ziet in Yast, heb je de Packman repo niet actief, de packagers van Packman leveren de pakketten voor gcompris. Dat betekent overigens ook, dat je multimedia maar in beperkte mate kunt gebruiken.
Om gcompris te kunnen installeren:
Yast - Software - Software bronnen
Toevoegen - Installatiebronnen onderhouden door de gemeenschap
Packman aanvinken, OK, OK
Als er gevraagd wordt om een sleutel te vertrouwen, vertrouw die dan (anders doet de repo het niet)

Vervolgens:
Yast - Software - Software management
Zoeken op “codecs”, installeer k3b-codecs en libxine2-codecs. Accepteer evt. downgrades van k3b (zijn het niet echt, gaat alleen om versienummers) naar de versie in Packman
Zoeken op “gcompris”, als het goed is “trekt” het hoofdpakket de benodigde datapakketten binnen en installeert die ook.
Klaar.

Ter info: mijn dochter, nu 10 jaar oud, heeft van haar derde tot haar zevende dagelijks met gcompris gespeeld. Het grappige voor mij was, dat ik met elke update weer nieuwe dingen zag, en het programma eigenlijk met haar mee groeide.

Heel veel plezier ermee.

Bedankt Knurpht,

Gcompris is weer netjes geïnstalleerd.
Ik heb een zoon van 6 en die vindt gcompris ook reuze. Telkens ik een zypper up gedaan heb staat er weer iets nieuws bij. Hij zal er weer veel plezier aan beleven, wees gerust.

Nog een fijn weekend,
Manuella.