Ik heb net zo’n beetje 11.4, KDE 4.6 vers geïnstalleerd vanaf DVD en heb bijgehouden wat ik allemaal moest aanpassen, installeren, deinstalleren, etc. om het aan mijn wensen te laten voldoen. Nu ben ik benieuwd wat anderen dan doen. Het lijkt allemaal zo standaard en veel is dat waarschijnlijk ook, maar misschien kunnen we elkaar verrassen met handigheidjes die we nog niet kenden.
Dan bijt ik de spits af:
Gebruikers aangemaakt en omdat ik mijn /home partitie per ongeluk had gepartitioneerd alle werkbestanden vanaf backup er weer opgezet;
Desktop kernel geïnstalleerd (en de default kernel laten staan als fall back). GRUB ingesteld met YAST om hier automatisch mee te starten;
In Yast bronnenbeheer packman, nVidia, spellen en education toegevoegd. DUP packman uitgevoerd, patches en updates geinstalleerd;
In KDE-instellingen: 3D effecten van KDE ingesteld (kubus, expo, wiebelende vensters, alt-tab animatie)
In KDE-instellingen: Toetsenbord ingesteld op USA-Alternavive international om " e als ë te krijgen, met rechter alt 5 voor het euro teken
In KDE-instellingen: Phonon ingesteld op Xine als eerste voorkeur (stond al goed);
Really slick screensavers geinstalleerd, Hiervoor moest ik na het installeren de binaries kopieren naar /usr/lib/xscreensaver, maar daarna deden ze het meteen zonder extra handelingen. Verbetering!;
In KDE-instellingen: Camera ingesteld, spellingscontrole in Taalregioinstellingen aangezet, lijst van gebruikers in inlogscherm vertonen uitgezet, mooie really slick screensaver uitgezocht;
met Yast Printer ingesteld, drie printerdefinities zwart-wit, kleur en foto aangemaakt.
scanner ingesteld, config geluidskaarten gecheckt (was al goed. Hoera! voor het eerst hoor ik het testgeluid);
Thunderbird ingesteld met profilemanager;
werk: Citrix receiver geinstalleerd voor de cloud. gvSIG geinstalleerd als GIS programma. F4 geinstalleerd (audio-transcriptieprogramma);
jack gedeïnstalleerd (lukte pas een week na de install, zonder dat er 50 andere programma’s werden verwijderd, begrijp niet waarom), pulse audio “perfect setup” uitgevoerd, timitidy en rosegarden geinstalleerd, soundfonts geinstalleerd
Andere muziek programma’s: spotiy, emusicj, Hydrogen, projectM
spelletjes: super maryo chronicles, supertux, tuxracer, world of goo,
Nou ja, dat is het wel zo’n beetje. Ik ben natuurlijk weer erg van de lijstjes.
Best wel veel werk, maar wat is het mooi hè? Ik vind 11.4 echt een flinke verbetering: zoveel kleinere en grotere verbeteringen waardoor dingen mooier eruitzien en beter lopen. Ik ben vooral gek op het wallpaper, alleen ben ik wel de enige thuis. lol!
Hier ook een schone installatie:
Op mijn home alle, normaal gesproken, verborgen mappen verwijderd, behalve de map Opera voor de mail (weet niet of dit iets uitmaakt)
Uiteindelijk op dit forum gevonden waarom mijn “ouderwetse” printer op de paralelle poort niet meer wordt gedetecteerd. Het blijkt achteraf een eenvoudige aanpassing in de config-editor (maar waarom de poort niet gewoon ingeschakeld laten).
Bij deze draad uitgekomen zodat mijn toetsenbord nu weer werkt zoals ik gewend ben. Waarvoor mijn dank.
@akaper: Andre, ik werk ongeveer dezelfde lijst af, geen Citrix, geen extra screensavers, wel de KDE Release repos, maar het idee is hetzelfde.
Even een tip voor het toetsenbord:
Als je bij de toetsenbordindeling alles standaard laat, maar bij geavanceerd “Oude opties” herstellen, Samenstel toets op RechterAlt, dan kun je elk teken maken, dat gebaseerd is op het latijns alfabet:
RAlt + " + a = ä
RAlt + , + k = ķ
RAlt + = + c = €
Wat er dan niet gebeurt, is wat me onder het windowisme zo irriteerde: als ik "e wilde typen, maakte-ie er altijd ë van. Je kunt dit ook nog wel als optie in de X configuratie zetten, volgens mij:
Option “compose:ralt”
Verder hier al 3 weken aan het draaien op de GM release (is de uiteindelijke)
Mijn server is een stuk interessanter qua setup, daarover later nog wel meer.
Ik ben nieuwsgierig naar wat je dan doet. Doe je dat in YAST /etc/sysconfig-editor of open je een bepaald/ander tekstbestand in een editor en wat pas je dan aan?
En wat het aanpassen betreft klopt hier nog iets niet. Opstarten duurt veel langer, alsof het systeem op iets wacht. Ook de muis reageert dan een tijdje niet.
De ene keer is het geluid ingeschakeld een andere keer weer gedempt.
Als er zich dat soort fenomenen voordoen, is de vraag altijd: Heb je de media check uitgevoerd? Verschijnselen als “de ene keer wel, de andere keer niet” zijn meestal in die hoek (niet helemaal correcte media) veroorzaakt.
Helemaal vergeten: systemd En of dat sneller opstart !!!
Wat moet je daarvoor doen? Niets meer dan dit:
zypper in systemd
Voeg nu bij de opstartregel achter “vga=…” toe
init=/bin/systemd
Systemd probeert zoveel mogelijk de opstartprocessen gelijktijdig te laten verlopen. Scheelt op mijn laptop met SSD toch maar weer ongeveer 5 seconden tot login.
Yep ook een complete nieuwe installatie gedaan met behoud van home, op de desktop
Opvallend dat de instellingen van de printers, scanner en nas zonder gedoe worden overgenomen.
Nog even wat repos erbij voor Opera, mplayer, scribus, vlc .
Wel even netwerkmanager aangepast om bedraad en wireless tegelijk te werken.
De indeling van de extra hdd`s opgeschoond.
Blijf me verbazen over de snelheid waarin alles gebeurd.lol!
Daarna de buurnan geholpen met 11.4 te installeren (upgrade) maar daar blijft Opensuse na installatie en upgrade, tijdens het opstarten hangen.:’(
Vreemd daar moet wat aan gedaan gaan worden, zo meteen.
De snelheid is inderdaad mooi! Alleen het aanpassen erna…
Dat van die upgrade: ik heb nu voor het eerst een schone installatie uitgevoerd. Sinds 11.1 heb ik steeds geupgrade(:shame:). En het geeft iedere keer gelazer, al ben ik er wel altijd doorheen gekomen. Sterkte!
Zo de buurman ook weer happie.
Nieuwe install gedaan maar dan op een vernieuwde pc, nieuwe Grafische kaart, extra hdd, ander moederbord en nog meer O,ja ook een andere kast, als je toch bezig bent.
Dus dat zit wel goed.
Meteen ook zijn Laptop gedaan zonder een enkel probleem.
Packman repo erbij en gaan.
Hallo,
Een paar dagen verder.
De openshot video-editor werkte in eerste instantie niet. En omdat installeren zo snel gaat heb ik daarna GNOME geprobeert. Daar werkte die wel. Geluid bleef een probleem.
Het niet-werkende geluid zorgde voor vertraging bij opstarten. Daar koos Kmix een uitvoerapparaat dat niet werkt (er zijn er vier: default, hda Intel CMI 9880, hw: 0,0 en hw 0,1) Door Default als standaard te kiezen is dit opgelost.
Uiteindelijk zit ik toch weer bij KDE. Ook Openshot werkt.
Hier is geen terminal aan te pas gekomen. Een “echte” linuxkenner zal dit ongetwijfeld anders aanpakken. Maar het werkt nu.
Hier is geen terminal aan te pas gekomen. Een “echte” linuxkenner zal dit ongetwijfeld anders aanpakken. Maar het werkt nu.[/QUOTE]
Ach, wat is een echte kenner.
De ervaring leert dat de echte kenners zo hun eigen wegen hebben, zij doen het wel sneller en goed onderbouwt zeggen ze.
Het meeste wat ik doe is vaak op de gok en na logisch nadenken en veel fouten maken.
Tot nu toe lukt het me prima.
Is het plezier van Linux en Opensuse.
Heb nu mijn pc lekker aangepast met diverse software, moet wel nog de tv-kaart aan de praat krijgen.
heb dat niet eerder gehad en gedaan op de pc dus lekker rommelen met Myth en Tunapie.
Wat voor TV kaart heb je? Analoog of DVB ? En welke? Sommige worden volledig ondersteund, andere (zoals de mijne) deels, in mijn geval wordt de CI niet ondersteund, dus ik kan alleen maar naar schaatsen kijken op NED 1 (nou had ik het ding daarvoor gekocht, dus …)