foutmelding bij update 11 naar 12.2

Beste,

ik had opensuse 11 op een pc gezet om te gebruiken als raid server ( 6 schijven).

nu had ik opstartproblemen met suse 11, ik heb dan een upgrade willen doen naar suse 12.2, bij de installatie van het laatste pakket krijg ik de volgende foutmelding.

Failed to cache rpm database (1)

geschiedenis.

rpmdbsolv-r’/mnt-p’/mnt/ect/produkts.d’/mnt/var/cache/zypp/solv/@system/solv’>'mnt/var/cache/zypp/solv/@system/solv4IBVWe’rpmdb2solv:inconsistent rpm database, key 967 not found run’ rpm- rebuilddb’ to fix

ik heb bij de instalatie check media gedaan alles is ok.

Kan er mij iemand helpen

Groetjes

Geert

Hallo en welkom.

Helaas kunnen wij niet over je schouder meekijken met wat je precies doet.

Ten eerste, wat bedoel je met “suse 11”? Er waren een paar versies van openSUSE die met 11 begonnen: 11.0, 11.1, 11.2 en, 11.3. Welke bedoel je? Of bedoel je SUSE LInux Enterprise 11? In het laatste gevl zit je op het verkeerde forum.

Ik ken minstens drie methodes om van een openSUSE versie naar een volgende versie the gaan. Vertel dus welke methode jij probeert te gebruiken.

Overigens verbaast het mij dat je nu 12.2 wilt gaan gebruiken. Het support loopt geloof ik op 15 januari a.s. af. Waarom ga je niet naar 13.1?

Hoy,

ik denk dat 11.0 was de eerste van de versie 11 ( hij staat er al een paar jaar op), ik heb het iso bestand gedownload, gebrand op dvd en dan in mijn pc gestoken en met de menu van de dvd geinstaleerd ( bestaand systeem bijwerken), en dan het grafisch menu volgen.

Het is begonnen uit pure interesse (hobby voor Linux systemen en van het een komt het andere en ben ik hem gaan gebruiken als server (samba), en ik kan hem eigenlijk niet meer missen, hoe dat het komt dat suse 11.0 problemen gaf bij het opstarten weet ik niet goed, hij heeft nog een tijd gedraaid in de veilige modus maar hier liep hij nu vast ( ik ben niet zeker ik denk een hardware fout, vermits de pc al oud is heb ik wat onderdelen vervangen geheugen prosessor.)

Ik weet niet goed wanneer de versie 13.1 uitgekomen is ik heb 12.2 gekozen omdat ik houd van stabiele versies waar de kinderziekten uit zijn, en ik grafisch wil werken ( in het begin van mijn Linux verhaal moest ik nog al eens met het terminalvenster werken, dat lukt mij niet zo goed, en ik ben de server ondertussen gaan gebruiken voor mijn zelfstandige bedrijfje.)

groetjes

Geert

Begrijp ik hieruit:

1. Dat mogelijk 11.0 was, maar dat je dat niet zeker weet? Dan weten wij het ook niet, en jij zal er wel nooit meer achter komen. Als je zoiets belangrijks vergeten bent kun je dat uit het systeem halen met
cat /etc/SuSE-release

. Tegenewoordig met (het distro neutrale)

cat /etc/os-release

.

1. Begrijp ik dat je de 12.2 DVD geboot hebt en dan de Upgrade functie hebt gebruikt? Dat is in ieder geval niet goed. De Upgrade wordt alleen ondersteund voor overgang naar de volgende versie. In jouw geval dus als je van 11.0 naar 11.1 zou zijn gegaan, of als je voor 12.2 uigegaan was van 12.1. Kortom alle reden om dez installatie te wantrouwen. Ook vrees ik dat niemand hier gedaan heeft wat jij hebt gedaan en dus niet uit eigen ervaring kan putten.

Overigens, als je bang bent dat 13.1 nog niet stabiel genoeg is, dan kun je altijd nog beter 12.3 nemen. Ik denk dat 13.1 stabiel genoeg is om uit te proberen. Het is ook een Evergreen release en zal als zodanig tot november 2016 updates krijgen. Lijkt mij iets voor jouw situatie, waarin je kennelijk weinig inspanning in bij de tijd blijven wilt steken.

Nog een advies. Als je bij problemen alleen maar een voorlopige uitweg kiest (bij opstartproblemen in veilige modus gaan draaien zonder de opstartproblemen te onderzoeken), kom je alleen maar dieper in de … te zitten. Tot hij het echt niet meer doet.

Software is software, en die verandert niet uit zichzelf (ook al willen veel mensen dat liever wel geloven). Dat betekent ook, dat als een systeem na vervanging van processor en geheugen nog steeds alleen in Veilige modus wil starten, er meer aan de hand is. Op een client wil ik dat risico nog wel nemen voor een paar uur/een dag, op een server nooit.
MIjn advies (zo’n beetje hetzelfde als Henk): accepteren dat je dingen opnieuw moet doen, eerst zorgen dat je hardware 100% OK is, dan 13.1 installeren. Ondanks het feit dat die heel nieuw is, wijst Henk er terecht op dat dit een Evergreen (lange support) release is. Ik wil daar nog wel naast zetten dat ook in de pers 13.1 als een uitermate stabiele release gerecenseerd is, een “linux for grown ups”. Hét nadeel van 12.2 is dat de houdbaarheidsdatum daarvan al snel in zicht komt.
NB. Omdat je machine nog wel in de veilige modus start, gaat mijn vermoeden richting een kapotte video kaart / chip.

Beste,

Ik heb toch enkele opmerkingen omtrend jullie antwoorden.

Ik ben zo’n 10 tot 15 jaar geleden met Linux begonnen, namelijk ubuntu ( ben ik op computerbeurs tegen gekomen) ik heb daar na allerlei problemen daar ik geen tijd heb om lessen te volgen op zo’n forum te recht gekomen waar ik allerlei opmerkingen kreeg van als je met geen codes ( terminalvenster) kunt werken dan moet je met geen Linux systeem werken, ge zout u beter met andere dingen bezig houden enz… Ik ben daarna naar andere manieren gaan zoeken om het op mijn eigen manier te leren, ik heb toen een boek gekocht van opensuse ik denk opensuse 10.3( ik heb nu ook al een jaar rondgekeken en ik kom zo geen boek meer tegen) en zo heb ik tot nu alles zelf op poten gezet daar ik nu hem echt gebruik als server zoek ik hulp, en daar ik ook het geld niet kan ophoesten voor een entreprise versie voor serieuze ondersteuning , maar ik krijg nu stillekes het gevoel dat ik hier nu ook zo’n antwoorden ga krijgen als toen bij Ubuntu .

Na dit gezegd te hebben, wil ik nog iets recht zetten de problemen zijn begonnen voor dat ik processor en geheugen en moederbord (voor de vga kaart) zoals je hierboven kan lezen, vervangen heb zodus de problemen zijn begonnen voor dat ik aan pc ben gaan prullen. het systeem suse 11.0 is gecrasht op zichzelf, ik heb wel nog een bakupserver met freenas, maar daar ik ook problemen gehad heb bij de laatste backup (ook Linux), wil ik eigenlijk geen nieuwe installatie doen.

zoals ik kan lezen uit de serieuze opmerkingen zal ik geen upgrade meer kunnen doen.

zoals ik kan lezen zal ik in het vervolg dan al de upgrades moeten doen stap voor stap desnoods 10 achter elkaar want ik ben van mening als iets goed werkt er niks aan te veranderen en dan een grondige aanpak als het niet meer werkt. Zo werk ik al 25 jaar met windows de 98 was stabiel de milennium trok op niks de xp was stabiel de vista trok op niks nu is de win 7 naar mijn mening stabiel, en ik werk er ook mee.

Met vriendelijke groet.

Geert

Dag Geert,

Ik snap je frustratie, ken ook de geluiden die je beschrijft en ben het met die geluiden pertinent oneens:

als je met geen codes ( terminalvenster) kunt werken dan moet je met geen Linux systeem werken
zul je hier niet horen, en zo toch, dan zal ik de eerste en niet de enige, zijn om dat tegen te spreken. In een terminal kunnen werken is handig, maar openSUSE heeft niet voor niets Yast, nodig is het niet. Veel van de oudere gebruikers verwijzen naar de terminal, omdat ze dan ook de output (die je in Yast niet ziet) te lezen kunnen krijgen, en die bevat vaak essentiele informatie. Bijv. dat een programma crasht omdat het een library mist, of de verkeerde versie heeft.

entreprise versie voor serieuze ondersteuning
… niet noodzakelijk. Linux is linux. Zeker voor thuis.

zoals ik kan lezen zal ik in het vervolg dan al de upgrades moeten doen stap voor stap desnoods 10 achter elkaar want ik ben van mening als iets goed werkt er niks aan te veranderen en dan een grondige aanpak als het niet meer werkt.
. Dat had gekund, ware het niet dat je je 11.0 installatie al overschreven hebt.

de problemen zijn begonnen voor dat ik processor en geheugen en moederbord (voor de vga kaart)
mijn fout, te snel gelezen.

Wat echter blijft staan, is dat we een heleboel tijd en energie kunnen steken in het afronden van de 12.2 installatie, om er vervolgens (in mijn ogen gegarandeerd) achter te komen, dat allerlei zaken niet werken. En dan is bijna niet te achterhalen waar de fout zit, omdat je terechtgekomen bent in een mengvorm van 11.0 en 12.2. En in de periode tussen die twee versies is er enorm veel veranderd.
Wat ook van belang is, is dat wij niets kunnen met “gecrashed”. Het liefst hebben we output uit logbestanden, maar ook foto’s, of nauwkeurige beschrijvingen helpen ons jou te kunnen helpen.

Een upgrade zul je inderdaad niet kunnen doen. Kun je wel proberen, maar de kans op succes acht ik bijna nul. Mij lijkt 't zaak dat je eerst je data veilig stelt.

Beste Geert,

Wij zijn hier allemaal openSUSE gebruikers, net als jij, die in hun vrije tijd proberen andere openSUSE gebruikers, zoals jij, te helpen.

Wij kunnen het niet mooier maken dan het is. Als jij geruime tijd geleden problemen had en die niet (probeerde) op te lossen (bijvoorbeeld door hier hulp te vragen) en je meldt dat hier, dan kun je verwachten dat hier iemand je sterk aanbeveelt om dat voortaan slimmer te doen.

Als jij niet (meer) exact weet welke versies van software je gebruikt(e) kunnen wij dat niet veranderen, maar wij zullen je moeten mededelen dat onze antwoorden dan miscchien niet zo betrouwbaar kunnen zijn. Misschien zelfs, dat we dan geen fatsoenlijk antwoord meer kunnen geven. Dat vinden wij jammer, maar het is zo als het is.

Je kunt natuurlijk klagen dat de Upgrade van de (destijds CD, nu) DVD alleen maar per versie stap ondersteund is, maar wij hebben dat niet zo gemaakt. Velen van ons gebruiken die methode zelfs nooit, maar doen wat jij in dit geval het beste kan doen: opnieuw installeren, uiteraard met behoud van de gebruikers data.

En misschien moet je je eigen verhalen nog eens teruglezen. Het is daar vaak niet helemaal duidelijk welke in volgorde de gebeurtenissen precies plaats vonden.

Mijn advies blijft: peobeer met je huidige hardware een Live DVD van openSUSE 13. uit om te zien of dat werkt. Daarna een installatieplan maken met behoud van gebruikers gegevens. In beide gevallen kunneen wij je misschien helpen bij problemen en vragen. Maar dan willen wij natuurlijk exacte beschrijvingen. En indien nodig geïllustreerd met echte computer uitvoer.

hoy,**

*". Dat had gekund, ware het niet dat je je 11.0 installatie al overschreven hebt." ***

Ik bedoelde naar de toekomst toe in’t vervolg.

***“Wij kunnen het niet mooier maken dan het is. Als jij geruime tijd geleden problemen had en die niet (probeerde) op te lossen (bijvoorbeeld door hier hulp te vragen) en je meldt dat hier, dan kun je verwachten dat hier iemand je sterk aanbeveelt om dat voortaan slimmer te doen.”

***Je moet het weten he’, t’is door te zoeken dat ik hier terechtgekomen ben, en ondertussen werkt het niet meer he want dan had ik het geweten dat je stap per stap moet upgraden en dat het niet zo werkt gelijk bij windows.

***“Als jij niet (meer) exact weet welke versies van software je gebruikt(e) kunnen wij dat niet veranderen, maar wij zullen je moeten mededelen dat onze antwoorden dan miscchien niet zo betrouwbaar kunnen zijn. Misschien zelfs, dat we dan geen fatsoenlijk antwoord meer kunnen geven. Dat vinden wij jammer, maar het is zo als het is.”

***Ik probeer de boel te redden of de antwoorden nu betrouwbaar zijn of niet al doende leert men, ik zal heus niet lastig zijn als het mislukt, ik ben zo ongeveer al dertig jaar met pc bezig ik heb nooit een ICT opleiding gehad en toch komen er veel naar mij met hun pc omdat ik redelijk veel windows pc’s kan repareren of gegevens recupereren. ik leer veel uit tijdschriften, helaas vind ik er van Linux geen of toch geen goede.
zo heb ik jaren zitten zoeken voor een goed back-up programma voor automatisch van suse naar freenas te back-uppen, ik ben dan ook op een forum terecht gekomen en ik moest programmeren in terminalvenster is mij nooit gelukt, waarna ik dan een windows pc gebruikte om mijn backups van de ene server naar de andere te zetten, maar duurt geweldig lang tot een dag.

***“Het liefst hebben we output uit logbestanden, maar ook foto’s, of nauwkeurige beschrijvingen helpen ons jou te kunnen helpen.”

***Ik veronderstel dat mijn eerste post zo’n logbestand was. zoniet wat was dat dan die foutmelding. "Failed to cache rpm database (1)

geschiedenis.

rpmdbsolv-r’/mnt-p’/mnt/ect/produkts.d’/mnt/var/cache/zypp/solv/@system/solv’>‘mnt/var/cache/zypp/solv/@system/solv4IBVWe’rpmdb2solv:inconsistent rpm database, key 967 not found run’ rpm- rebuilddb’ to fix ".

***“Je kunt natuurlijk klagen dat de Upgrade van de (destijds CD, nu) DVD alleen maar per versie stap ondersteund is, maar wij hebben dat niet zo gemaakt. Velen van ons gebruiken die methode zelfs nooit, maar doen wat jij in dit geval het beste kan doen: opnieuw installeren, uiteraard met behoud van de gebruikers data.”

***Als dat lukt dan ben ik daar ook voorstander van, maar naar mijn weten ging ik er vanuit dat bij een nieuwe installatie alles overschreven word .

In mijn pc zitten zes harde schijven van 250 gig ik heb twee raids van 238 gig ( ik denk dat daar het probleem bij de upgrade ligt dat hij de installatie niet afrond.) een raid voor mijn bestanden en een voor mijn media bestanden muziek foto’s ect… dus twee raids van drie schijven met exact de zelfde kopie per schijf (dat weet ik nog, wat nummer er achter de raid moet staan weten jullie beter dan ik, heb ik indertijd opgezocht op internet).

wat is een live dvd (usb), heb ik nog tegengekomen op internet, maar ik weet bij god niet wat het betekend.

ik weet alleens niet hoe jullie die tekst in ballonnen krijgen.

Groetjes

Geert

Eerst even over de ballonnen:
In de editor waar je berichten in schrijft zie je in de middelste balk, aan de rechterkant een paar ikoontjes. Daarvan is # voor CODE tags, 't belangrijkst. Als je tussen [noparse]

en 

dan output uit een terminal plakt, ziet die er qua lettertype (mono-gespatiëerd, alle letters en spaties nemen even veel ruimte in)[/noparse]. Zie je de ikoontjes niet, dan zou je rechtsonderaan het editor venster een knop “Geavanceerd” moeten zien staan. Om het verschil m.b.t. CODE tags aan te geven:
Zonder:

@laptop:~> sudo /sbin/fdisk -l

Schijf /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes, 234441648 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes

Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijflabeltype: dos
Schijf-ID: 0x00030b90

Apparaat Opstart Begin Einde Blokken ID Systeem
/dev/sda1 2048 12595199 6296576 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda2 * 12595200 95651839 41528320 83 Linux
/dev/sda3 95651840 234440703 69394432 83 Linux

Met:

@laptop:~> sudo /sbin/fdisk -l

Schijf /dev/sda: 120.0 GB, 120034123776 bytes, 234441648 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes

Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijflabeltype: dos
Schijf-ID: 0x00030b90

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1            2048    12595199     6296576   82  Linux swap / Solaris
/dev/sda2   *    12595200    95651839    41528320   83  Linux
/dev/sda3        95651840   234440703    69394432   83  Linux

Als in de draad op +Nieuwe reactie klikt, of op Reageer met citaat, krijg je een invulveld om een nieuwe post te plaatsen. In het tweede geval staat zelfs de post waar je op wilt reageren er al in (tussen QUOTE tags).

Boven dat invulveld stikt het van de knoppen. Als je daar eens met je muis overheen “hovert” zie je wat ze doen (is Windows erg anders?). Het “wolkje” is voor QUOTE, Het “#” voor CODE. Dat laatste is belangrijk om je computer tekst van je terminal emulator tussen the kopieëren/plakken. De meeste anderen gebruiken we niet (maar jij hebt geloof ik wel B gevonden.

De meeste Fora hebben dat soort dingen (al was het alleen maar omdat ze ook op Vbulletin zijn gebaseerd). Dat is toch niet allemaal nieuw voor je?

hoy,

versie 13.1 werkt ook niet zelfde foutmelding 3 maal geprobeerd.

geert

Hoy,

ik heb gisteren dan maar een nieuwe installatie gedaan van 13.1

mijn netwerkmappen zijn wel onzichtbaar geworden.

in dolpfin zie ik de twee raids onder 232.9 GIB harddrive zelfde naam.

bij jast in de onderverdeling partionering zie ik mijn raids maar wel met dezelfde directory maar op het einde met een andere nummer
/dev/md0_0 md raid ext3/run/media/geert/en dan een nummer die te lang is om over te typen maar wel twee verschillende nummers.

suggesties???

Hoe kun je selekteren, kopieren en plakken in suse 13.1 uit vensters zoals yast en dolphin zonder tekstverwerker.

groetjes

geert

??? Het is nou net deze info waar 't om gaat, maar overtypen is inderdaad niet de handigste weg.

Grafische user interfaces kun je niet kopiëren/plakken. Daar heb je nou meteen waarom we vaak vragen om terminal output. Die kun je nl. selecteren, en met Ctrl-Shift-C kopiëren, en elders met Ctrl-V plakken (kan allebei ook via rechtermuisknop). Als je dingen uit user interfaces wilt kopiëren, kun je beter ksnapshot gebruiken, de gemaakte screenshot uploaden naar imagebam, imageshack of dergelijke en dan hier de link plaatsen.
Kun je eerst eens een terminal openen, en de output van onderstaande commando’s hier posten, tussen CODE tags?

cat /etc/fstab

en

sudo /sbin/fdisk -l

Foutmeldingen willen we ook graag in zijn geheel zien. Dat zijn voor ons “richtingaanwijzers” die aangeven waar er precies iets fout gaat.

Wat ik wel even wil benadrukken, is dat we niet zoveel kunnen doen als jij ondertussen nieuwe installaties gaat doen. Die veranderen datgene waar wij tegenaan proberen te praten. Zaak is om eerst te zorgen dat je data veilig zijn, al heb ik er op dit moment geen beeld van waar die staan en hoe je systeem er op dit moment qua configuratie uitziet.

hoy,

hierbij de gevraagde gegevens.

linux-fgjz:/home/geert # cat /etc/fstab
/dev/disk/by-id/ata-ST3320620A_9QFAB4H7-part1 swap                 swap       defaults              0 0
/dev/disk/by-id/ata-ST3320620A_9QFAB4H7-part2 /                    ext4       acl,user_xattr        1 1
/dev/disk/by-id/ata-ST3320620A_9QFAB4H7-part3 /home                ext3       defaults              1 2
linux-fgjz:/home/geert # sudo /sbin/fdisk -l

Disk /dev/sda: 250.1 GB, 250059350016 bytes, 488397168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Disk label type: dos
Disk identifier: 0x0008d88d

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1              63   488392064   244196001   fd  Linux raid autodetect

Disk /dev/sdb: 250.1 GB, 250059350016 bytes, 488397168 sectors
Disk identifier: 0x000a0fa4

/dev/sdb1              63   488392064   244196001   fd  Linux raid autodetect

Disk /dev/sdc: 250.1 GB, 250059350016 bytes, 488397168 sectors
Disk identifier: 0x000ade0e

/dev/sdc1              63   488392064   244196001   fd  Linux raid autodetect

Disk /dev/sdd: 250.1 GB, 250059350016 bytes, 488397168 sectors
Disk identifier: 0x000b91b6

/dev/sdd1              63   488392064   244196001   fd  Linux raid autodetect

Disk /dev/sde: 320.1 GB, 320072933376 bytes, 625142448 sectors
Disk identifier: 0x0007593f

/dev/sde1              63     4209029     2104483+  82  Linux swap / Solaris
/dev/sde2   *     4209030    46154744    20972857+  83  Linux
/dev/sde3        46154745   134239139    44042197+  83  Linux
/dev/sde4       134239140   625137344   245449102+  fd  Linux raid autodetect

Disk /dev/sdf: 250.1 GB, 250059350016 bytes, 488397168 sectors
Disk identifier: 0x0004c90f

/dev/sdf1              63   488392064   244196001   fd  Linux raid autodetect

Disk /dev/md1: 250.1 GB, 250056564736 bytes, 488391728 sectors

Disk /dev/md0: 250.1 GB, 250056564736 bytes, 488391728 sectors

linux-fgjz:/home/geert # 

Ik denk dat je in Yast’s Partitionering geen mountpoint hebt opgegeven voor de raids. Wat Dolphin laat zien is gedetecteerde hardware. Van mountpoints/koppelpunten is in je fstab niets te zien, mijns inziens zit daar 't probleem.