foutboodschappen openSUSE

Ik gebruik openSUSE 12.1, FireFox 9.0.

Bij het opstarten van o.a. FireFox of een der LibreOfficeprogramma’s krijg ik, middenboven op het scherm, vaak een reeks foutboodschappen zoals u hieronder kunt zien.

Local system message service

Message from syslogd@linux-lfm2 at December …

kernel:[2728.899864] do_IRQ:0.91 No IRQ handler for vector (irq-1)

Dit is vrij irriterend, hoe kan ik dat soort boodschappen voor goed wegkrijgen?

Elke suggestie is welkom.

Dank bij voorbaat,

W

PS : ik weet jammer genoeg niet hoe ik een screen-shot kan uploaden.

Een screenshot maak je, door op “Prt Scrn” te drukken. Dat start dan wel een schermafdrukprogramma op. Die schermafdruk kun je opslaan op een plaatjes hoster als imagebam.com of dergelijke,. en hierheen linken.

Vraagje: log je in als root op de desktop? Ik vind 't namelijk erg vreemd dat de systeem logger (syslogd) ten eerste berichten echoot naar de desktop, maar al helemaal naar een gebruikersdesktop.

Ik blijf 't ook roepen: hoe meer informatie je ons geeft, hoe meer we er mee kunnen. Zoals: wanneer is dit begonnen? wat heb je zelf allemaal veranderd? welke desktop?

Ik log in als gebruiker. Dit is onmiddellijk begonnen, was ook al zo bij de 11.4-versie. Ik heb een standaardinstallatie gedaan. Het is KDE.

W

Nu met foto …

ImageBam - Fast, Free Image Hosting and Photo Sharing

W

Denkelijk is dit iets wat je zelf aangezet hebt. De systeem logger stuurt dit soort berichten niet zomaar naar een gebruikersdesktop. Graag eerst antwoord op mijn vragen.

Ik dacht dat ik dat al gedaan had.

Ik gebruik KDE. Ik log in als gebruiker, er is dus nog een aparte root. Ik heb als root alleen nog maar mijn printerinstelling en mijn netwerk geregeld. Voor de rest heb ik niets speciaals ingesteld. Ik had hetzelfde probleem, maar in mindere mate, ook bij de 11.4-versie.

W

OK. Weet je, dit soort fenomenen onstaan nogal eens bij mensen die als root inloggen op de desktop, of zelfs alles als root doen. Wat je dan doet worden over het algemeen meteen systeeminstellingen, in plaats van gebruikersinstellingen. Kun je eens een nieuwe gebruiker aanmaken via Yast, dan uitloggen en als de nieuwe gebruiker inloggen op KDE?. Als 't een systeem iets is, moet die gebruiker 't ook hebben, als dat niet zo is, is het iets in de gebruikersinstellingen van jouw account. In principe altijd de test waar je mee begint. Je eigen desktop opnieuw inrichten is niet zo’n spektakel, je hele systeem opnieuw installeren heeft meestal wat meer voeten in de aarde
Maar, wat beter is, is de oorzaak van de meldingen oplossen. Ik heb wat gegoogled en kwam tot de ontdekking dat dat nogal eens voorkomt bij bepaalde moederborden. Kun je eens, bij het opstartmenu, op de Opties regel, achter vga=… het volgende type, dan opstarten en kijken of de meldingen dan ook komen? Dit moet je typen:

pci=nomsi,noaer

Als de code werkt, laat het dan weten, dan kunnen we je helpen dit permanent te maken, zonder dat je 't elke keer moet intypen.

Beste wensen voor 2012 !

Ik heb een nieuwe user aangemaakt, en dezelfde foutboodschappen verschijnen.

Ik gebruik een dual-bootsysteem met Windows XP en GRUB.

Waar kan ik die lijn

pci=nomsi, noaer intikken
?

Dank u,

W

Ik heb dit op de boot options line van Grub ingetikt, en inderdaad, deze vervelende fouteigenschappen verdwijnen.

Volgende stap : hoe kunnen we dit permanent maken ?

Dank u,

W

Da’s heel mooi, zo komen we ergens. Je kunt nu met onderstaand commando de configuratie van het opstartmenu bewerken:

kdesu kwrite /boot/grub/menu.lst

Je krijgt het bestand in een teksteditor te zien. Je ziet 2 blokjes voor de menuregels die je in het opstartmenu ziet, het gaat om de regel die eindigt op “showopts vga=0x…” waar de puntjes staan voor cijfers. Zet de code uit de posts hierboven voor “showopts” en zorg ervoor dat er voor de code een spatie staat, erna ook. Het moet er dan uitzien als volgt:

quiet pci=nomsi,noaer showopts vga=0x...

Sla het bestand op, en reboot, zonder de code in te voeren (die staat er wel, maar je ziet 'm niet:)). De meldingen komen niet meer, als je 't goed hebt ingevoerd. NB. vervang dus niet de cijfertjes achter “vga=” door puntjes. Check wat je gedaan hebt goed, als je hier de juiste fouten maakt, start je systeem niet.

Wel, hartelijk dank. Dank zij je tip is het in orde gekomen.

Weer een probleem opgelost !

Is 't niet wonderschoon? En dat zonder eerst met MS aan de foon te hoeven hangen :smiley:

Ik zou het niet beter kunnen gezegd hebben … lol!