e. Sla het tekstbestand op in uw persoonlijke map. Het is meteen een verborgen bestand. (Daarmee heb ik het oude bestand overschreven.)
f. Herstart uw computer (of meld u af en daarna weer aan)
Gevolg is dat ik in Libre Office geen goed lettertype meer heb; groot lom en lelijk. En ik moet er dagelijks mee werken.
ik hoop dat ik o duidelijk genoeg ben geweest.
Ten eerste ben ik vergeten te vragen welke desktop je gebruikt, KDE, Gnome, …?
Het juiste antwoord op je probleem is natuurlijk: terugladen van je backup.
Kennelijk ben je één of ander receptje aan het volgen zonder dat je weet wat je aan het doen bent.
Miscchien kun je mijn inhoud nemen en die er in zetten. Bij mij is de inhoud sinds 14 juli 2010 niet meer veranderd en dat zou dan moeten werken (want ik heb geen problemen).
Bedankt. Het is een deel van de oplossing. K-Mail en Firefox vertonen nu weer het ‘normale’ lettertype. Maar Libre Offce, dat ik inmiddels heb opgewaardeerd, niet. Ik heb een andere gebruiker aangemaakt en daar vertoont libre office wel het normale lettertype. Ik gebruik trouwens KDE.
Dan lijkt me de oplossing simpel. Je kopieëert het bestand van die andere gebruiker (kijk eerst even of het verschilt met het mijne, anders doe je misschien moeite voor niets).
Misschien moet je eerst even leren dat wij dat soort uitspraken nooit echt geloven. Je moet dat laten zien. Zoals ik in post #2 hierboven liet zien dat het bij mij wel bestaat. Laat het maar zien voor alletwee:
ls -l ~/.fonts.conf
ls -l ~/.config/fontconfig
Dus nogmaals, je kopieëert de prompt, het commando, de uitvoer en de volgende prompt en plakt die tussen CODE tags in de post. Je krijgt de CODE tags door op de # knop in de gereedschapsbalk van de post editor te klikken.
Ze bestaan dus wel. Hier zie je dat je serieus moet werken en niet met zaken zoals Dolphin. Dolphin is goed voor dom dagelijks werk en zo, niet voor echte zaken. rotfl!rotfl!
Ook als je wilt laten zien wat er in staat, is dat computer tekst, Dus tussen CODE tags. Misschien maakt het in dit geval niets uit, maar het is altijd beter om het goed te laten zien zodat de lezers de echte tekst zien.
Je kan dat dus ook doen met
cat ~/.fonts.config
Als deze problemen voorbij zijn, neem je dan eens voor iets over de CLI te leren. Uiterst nuttig.
Nu, je hebt dus gevonden dat je het kan vinden. En wat als je dat nu naar de eerste gebruiker kopiëert? Want dat was toch onze bedoeling?
Ik loop alleen tegen echte zaken aan als ik open suse opnieuw installeer. En dat is twee jaar geleden. Verder gebruik ik voor mijn dagelijkse bezigheden de grafische interface. Ik heb me in het begin, zes jaar geleden, toen ik overgestapt ben op linux, wel in verdiept, ik zal weer eens wat commando’s opdiepen.
Maar nu ter zake, het kopiëren van het bestand .fonts.config biedt geen soelaas. Het is net of Libre Office het font Times New Roman dat ik altijd gebruik niet herkent. Ik ga Libre Office maar opnieuw installeren.
Aangezien je het probleem hebt met user A (waar je iets heb verpest zonder eerst een backup te maken) en niet bij de nieuwe user B, zit het in de persoonlijke configuraties van die users. Nieuw installeren verandert daar niets aan (waaraan wel?)
Eindelijk opgelost met good old Kate. Heb bij nieuwe gebruiker toch het bestand .fonts.conf opgezocht en geopend met Kate. Dat gaf een heel andere inhoud dan met Kwrite. Dat bestand heb ik gekopieërd en voila, eindelijk heeft Libreoffice de juiste fonts.