Min of meer blinde gok: je gebruikt de pakketten uit Adobe’s repo. Die roepen dan eerst, dat alle linux gebruikers direct bij hun moeten downloaden ipv zelf verpakte pakketten, en voldoen vervolgens niet aan de eisen die aan die pakketten worden gesteld. Kortom de pakketten zijn ( met grote regelmaat ) voor zypper, rpm, yum Nz. Nz. niet verifieerbaar. Gebruik de pakketten van Packman en je hebt daar geen last van.
Maar nu, is 't ook echt zo?
Graag output van
Knurpht zal je als Groninger wel verder helpen. Toch een paar losse opmerkingen van mij.
Zou je voortan alle gekopieëerde/geplakte computer tekst tussen CODE tags willen plaatsen? Je krijgt die CODE tags door te klikken op de knop met het # in de werkbalk boven het veld waar je je post tekst intikt. Dat maat alles veel beter leesbaar.
Die prioriteiten zijn nauwelijks belangrijk. Volgens mij hebben ze hoogstens invloed bij het voor het eerst installeren van een pakket. Als een pakket eenmal is geïnstalleerd wordt er nooit meer spontaan van leverancier (lees repo) gewisseld. Als je dat wilt doe je dat bijv. met een zypper dup (wordt vaak gedaan om naar Packman te wisselen met zypper dup --repo <Packman-repo>) of expliciet voor een pakket met YaST > Software Management via de versie tab rechts onder.
Overigens zie ik jouw lijst nergens een flash van een Adobe repo vermeld. Maar misschien moet ik dat aan Knurpht overlaten.
zypper rm flash-plugin
Loading repository data...
Reading installed packages...
Resolving package dependencies...
The following package is going to be REMOVED:
flash-plugin
1 package to remove.
After the operation, 19.5 MiB will be freed.
Continue? [y/n/? shows all options] (y):
(1/1) Removing flash-plugin-11.2.202.577-release.x86_64 ........................................................................................................................[done]
Zo probleem opgelost…
niet dus, want nou werkt de player op mijn eigen site oa niet meer
Die Adobe repo moet weg. Er is geen “player en plugin”, alleen “flash-player plugin”, het ding kan ook alleen wat in een browser ( die er nog mee wil werken, Chrome, Chromium en afgeleiden kun je vergeten ). Wat de “Packmannen” doet is niets anders dan van wat Adobe beschikbaar een echt pakket maken.
Ik doe nooit iets met prioriteiten, en heb daar grondige reden voor: Je hebt 't daarmee zo voor elkaar dat je mbt een pakketgroep ( pattern ) dan pakketten uit diverse repos krijgt.
Die werkt. Maar wat 't ook prima doet is Chrome/Chromium met pepperflash. Dan ben je in ieder geval van 't lekke gedoe van Adobe, die nota bene zelf het gebruik van flash af raadt, af.
Waar gebruik je die flash-player eigenlijk nog voor? De video sites doen tegenwoordig allemaal wel html5 dan heb je de flash ellende nergens meer voor nodig. Of nog erger, Silverlight van de firma uit Redmond.