FireFox 12.1 naar FireFox 3.6

Hallo,

Ik heb openSuse 12.1 64bits, KDE en FireFox 12.1.
Ik moet nu mijn belastingsaangifte on-line invullen en daar geeft de FOD Financiën een goede ondersteuning voor Windows en MacOS, doch slechts in zeer geringe mate voor Linux (Red Hat, Ubuntu, openSUSE). Om door middel van de elektronische identiteitskaart in te loggen gebruik ik de ACR38U smartcard-reader die prima functioneert onder Windfows XP en Windows 7. De lezer wordt overigens ook door openSUSE herkend.

lsusb
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 001 Device 002: ID 0424:2602 Standard Microsystems Corp. USB 2.0 Hub
Bus 001 Device 004: ID 08ec:0017 M-Systems Flash Disk Pioneers 
Bus 001 Device 005: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB
Bus 003 Device 002: ID 06bd:20ff AGFA-Gevaert NV SnapScan e42
Bus 001 Device 006: ID 0424:2228 Standard Microsystems Corp. 9-in-2 Card Reader
Bus 001 Device 007: ID 148f:2573 Ralink Technology, Corp. RT2501/RT2573 Wireless Adapter
Bus 001 Device 008: ID 0bc7:0006 X10 Wireless Technology, Inc. Wireless Transceiver (ACPI-compliant)
Bus 001 Device 009: ID 1631:5000 Good Way Technology 
Bus 001 Device 010: ID 05e3:0608 Genesys Logic, Inc. USB-2.0 4-Port HUB
Bus 001 Device 011: ID 072f:9000 Advanced Card Systems, Ltd ACR38 AC1038-based Smart Card Reader

Ik heb reeds herhaalde malen contact gehad met de ICT-dienst die hiervoor verantwoordelijk is, en de jonge snaak aan de helpdesk vertelde mij dat er (zeker voor openSUSE) slechts ondersteuning was tot FireFox 3.6.

Hoe kan ik nu FireFox 3.6 over FireFox 12 installeren, dan wel als een apart te gebruiken programma ?

Dank voor uw deskundige uitleg,

W

Hoi wba,

Dit is een Nederlands talig forum. Dat wil zeggen dat Belgen, Nederlanders (misschien Zuid-Afrikanen) hier makkelijk terecht kunnen. Normaal zijn ze allemaal gelijk. Maar in dit geval heb ik een heel stuk met stijgende verbazing gelezen tot ik begon te begrijpen dat dit over de Belgische belastinaangifte gaat.

Was handig geweest als je dat prominent gemeld had in het begin.

Overigens (mijn persoonlijke mening) heeft hetweinig zin om zo’n oude versie van FF te gaan zoeken en op je huidige openSUSE te installeren. Dat ligt wel heel erg uit elkaar.

En die belastingdienst snapt er ook niet veel van. Je ondersteunt geen browsers, je voldoet aan bepaalde open web standaards (of niet) en de browser ook. En dan moet het werken.

Maar ik denk dat je beter kunt hopen dat een andere Belg hier bij komt. Volgens mij moet het andere Belgen toch gelukt zijn om via openSUSE te werken.
Alleen was het handiger geweest om je draad de titel: “Hulp gevraagd bij Belgische belastingaangifte via openSUSE” of zo te geven. Dan krijg je misschien de goeie mensen.

Ik zou gewoon liegen, en zeggen dat ik FF 3.6 had. Die versienummers hogen per maand op, zegt niets. Heb er onlangs (niet met de belastingdienst) problemen mee gehad, en de ondersteuning die men bood voor mijn FF 3.6 (in werkelijkheid was 't toen 10) werkte keurig. Niet netjes, wel effectief.

OK. Ik aanvaard de opmerking.

Sorry voor de laattijdigheid van mijn antwoord - was even bij de Oosterburen.

Dezelfde post is vorig jaar op de site van FireFox reeds geplaatst en heeft de ICT-dienst van de regering genoopt (?) daar een work-around voor te geven.
Dit jaar interesseert het hen echter geen barst, blijkbaar zijn zowel RedHat als Ubuntu (die wel ondersteund worden) prominente(re) marktversies.

W

Tja, ik zie niet waarom het met FF op Ubuntu wel en op openSUSE niet zou werken. Maar ik ken ook geen enkel detail over het probleem. Eigenlijk zit ik op je Belgische medegebruikers te wachten. :frowning:

Off heeft @Knurpht een idee?

Ook voor mij is Firefox firefox, daar verandert Ubuntu niets aan. Dus, zouden instructies voor gebruik met Ubuntu ook moeten werken met openSUSE. Als de API van Firefox aangesproken moet worden, dan is dat op alle besturingssystemen hetzelfde. Zou toch ook te zot voor woorden zijn, als elke linux distro zijn eigen Firefox versie had.

In dit soort gevallen wil ik het liefst URLs van de documentatie. 't Zou niet voor 't eerst zijn, dat er niet meer vereist is dan een library installeren. Maar, zonder documentatie is dat schieten in het donker. Overigens denk ik, dat de Redhat methode de meeste kans maakt, Ubuntu wijkt hier en daar zelfs van Debian af.

En als ik je eerste postt nog eens lees, zie daar alleen dat je smartcard reader wordt herkend, maar ik zie nergens wat er fout gaat.

Gaat er wel iets fout? Wat is eigenlijk je probleem?

Hier is er alleszins reeds een. Ik zoek de specifieke url op op de FireFoxsite. Daar is een ganse discussie over geweest overig jaar.

Linux - je eID gebruiken - eID

W

Inderdaad wordt de kaartlezer herkend. Er is echter nog een stuk code (de “middle-ware”) nodig om de specifieke informatie op de elektronische identiteitskaart te kunnen lezen.
Deze code schijnt specifiek te zijn per FireFox en/of Linuxversie. Dat was toch wat de knaap van Fedict mij telefonisch uitlegde.
Zoals ik in een vorig antwoord stelde is er vorig jaar een ganse discussie op een FireFoxforum hierover geweest. Aan de hand daarvan ontving ik van Fedict (de federale ICT-dienst) een brokje aangepaste code wat het mogelijke maakte (onder openSUSE 11.4, en ik denk FF 8) in te loggen.
Ik zal deze avond de discussiethread opzoeken en hier posten.

W

We zijn nu zes dagen verder en eindelijjk komen er wat gegevens binnen.

Er staat:

Indien je distributie hier niet vermeld staat, kan je van de broncode compileren :
http://eid-mw.googlecode.com/files/eid-mw-4.0.2-1188.tar.gz

en

Broncode: http://eid-viewer.googlecode.com/files/eid-viewer-4.0.2-132.src.tar.gz

Heb je dat gedaan? Heb je problemen met het zelf bouwen? Dan kunnen we je misschien helpen.

Wel, zoals gisteren gemeld, was ik vier dagen in Duitsland. Het was een internetloos verblijf.
Ik heb inderdaad nog nooit onder Linux gecompileerd, dus uw hulp zou fijn zijn.

W

OK, daar gaan we.

Ik heb op die website achtereenvolgens de beide* tar.gz* files aangeklikt. Dan gekozen voor Downloaden. Kies er een handige plek voor (ik heb binnen Downloads een directory belgie aangemaakt). Ga daar met je file manager (Dolphin) naar toe. Klik rechts. Kies dan Extract archive here. Doe dat ook met de andere. Je krijgt er nu twee directories bij. Start een terminal (Konsole bijv.) een ga naar de directory en list de inhoud:

henk@boven:~> cd Downloads/belgie/
henk@boven:~/Downloads/belgie> ls -l
totaal 19672
drwxr-xr-x 24 henk wij     4096 19 mrt 11:19 eid-mw-4.0.2
-rw-r--r--  1 henk wij 10701112 29 mei 13:05 eid-mw-4.0.2-1188.tar.gz
drwxr-xr-x  4 henk wij     4096 15 mrt 10:45 eid-viewer-4.0.2
-rw-r--r--  1 henk wij  9429677 29 mei 13:05 eid-viewer-4.0.2-132.src.tar.gz
henk@boven:~/Downloads/belgie>

Klopt dit totzover? Dan gaan we verder. Ik ben begonnen met eod-mw-4.0.2. Als je daar een listing van doet zie je een belangrijk bestand: README. Dat is een soort afspraak, daar staan de instructies in. Ik kopieëer hieronder het stuk dat voor ons van belang is:

a) GNU/Linux
------------

- Make sure you have pcsc-lite and gtk2 and and their development libraries installed
  after that it's just:

./configure 
      make
     sudo make install

You should now have beid* libraries in /usr/local/lib and one beid* executable in /usr/local/bin

At runtime, you will need a running pcsc daemon ("pcscd") with the correct driver for your type of card reader
(ccid drivers are generally installed automatically along with the pcscd package)

Eerst moeten we dus controleren of “you have pcsc-lite and gtk2 and and their development libraries installed”. Start YaST > Software > Softwarebeheer. In het Zoek veld tik je *pcsc-lite *en dan Zoeken. Je krijgt dan die twee pakketten. Aanvinken. Weer naar het zoekveld en nu tik je gtk2 en dan Zoeken. Je krijgt nu een langere lijst waarin de gtk2 pakketten die je al hebt. Rol naar beneden en vink gtk2-devel aan. Nu Accepteren rechtsonder. Het is mogeljk dat je de mededeling krijgt dat er nog meer geïnstalleerd gaat worden. Dat is OK.

Waarschijnlijk heb je ook geen algemene ontwikkelingsomgeving geïnstalleerd. Weer naar YaST > Software > Software management (kan ook samen met de vorige), dan in Beeld (linksboven) op Patronen klikken. In de lijst met patronen naar beneden naar Ontwikkeling. Vink Basisobtwikkeling aan en weer accepteren.

Nu zou je alles moeten hebben.

Terug naar de terminal en de gebruiksaanwijzing. Zorg dat je in de *eid-mw-4.0.2 *directory staat en doe dan de eerste stap:

henk@boven:~/Downloads/belgie> cd eid-mw-4.0.2/
henk@boven:~/Downloads/belgie/eid-mw-4.0.2> ./configure

Misschien moet je dan even terugkomen en hier posten wat er toen gebeurde, zodat we dat kunnen kontroleren.

Trouwens, hebben we het al over posten van computer tekst gehad. Dat moet je met kopie/plak tussen CODE tags doen (zoals ik hierboven): http://forums.opensuse.org/english/information-new-users/advanced-how-faq-read-only/451526-posting-code-tags-guide.html

Ziehier de resultaten :

1. ./configure : OK
  2. make ?
  3. sudo make install ?

Er werden een aantal bestanden aangemaakt in usr/local/lib64 en in usr/local/lib. Geen enkel bestand in /usr/local/bin.

Ik heb pcscd handmatig geactiveerd - ik weet niet hoe ik dit bij opstarten kan doen.

Het lukt echter nog steeds niet mijn eId uit te testen, de fout die ik krijg is :

Fout tijdens het verbinden met test.eid.belgium.be.

SSL-peer kon niet onderhandelen over een acceptabele set beveiligingsparameters.

(Foutcode: ssl_error_handshake_failure_alert)

Tot zover de test.

W

Dit is o.a. een url die hierover gaat :

https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/belgium-eid/reviews/?src=api

W

Bestanden in /usr/lib64 ipv /usr/lib is OK. Naast /usr/local/bin, zou je ook kunnen kijken in /usr/bin.

Beste W,

Het is echt niet nodig om steeds al mijn text te herhalen. Die staat er al. Het geheel wordt nu echt onverzichtelijk lang. Je QUOTE iets als je het eruit wilt vissen om duidelijk te maken dat je daar op reageert.

Je hebt niet gedaan wat ik je heb aangeraden: De uitvoer van de

./configure

hier posten (tussen CODE tags) ter beoordeling. Ik zal dan ook over de verdere gang van zaken geen oordeel vellen.

Beste,

Ik heb inderdaad de uitvoer van ./configure willen posten. Deze gaf mij meer dan 40.000 karakters, wat de grens van de site (ongeveer 15.000) overschrijdt. Ik heb alles bewaard onder de vorm van een .txtfile doch wachtte een antwoord af. De site is bovendien de ganse namiddag vrij moeilijk bereikbaar.
De viewer heb ik kunnen compileren, en deze werkt nu perfekt, d.w.z. dat mijn elektronische identiteitskaart wordt gelezen en dat de certificaten worden (h-)erkend.

Nu nog proberen uit te vinden waarom de samenwerking tussen FireFox en de middle-ware niet draait.

Ik houd u op de hoogte,

W