fileserver cluster met freenas

Hallo,

Ik ben bezig met suse om een fileserver cluster te bouwen.
Momenteel heb ik 2 suse servers draaien en 1 freenas.
Via freenas heb ik een iscsi schijf aangemaakt met zfs.
Deze schijf heb ik bij beide servers toegevoegd via scsi initiator. Dit is zichtbaar en ik ben ingelogd op de schijf.
Nu is de schijf nog niet zichtbaar. In windows zet ik ze bij schijfbeheer online en initialiseer ik ze. In Suse weet ik helaas niet hoe dit werkt.
Er is hier ook geen documentatie van te vinden. In ieder geval geen die ik kan vinden.

Het is de bedoeling dat ik de iscsi schijf zichtbaar heb op beide servers, en als ik er iets op aanmaak dat de andere server dat ook ziet.
Hierna wil ik de schijf via samba sharen en als een client een wijziging maakt moet dit op de andere server dan ook gebeuren.

Later wil ik via pacemaker(?) een cluster maken. Zodat wanneer server 1 uitvalt server 2 zijn plek overneemt en de share in de lucht houdt.
Is dit, wat ik zeg, mogelijk? Zo ja, kan iemand mij een handje helpen?

Mvg,

Skiefta

Dag, welkom hier,

Standaard antwoord: 't is open source, dus alles is mogelijk. Ik moet zeggen, dat je je in een stuk linux wereld begeeft, dat op zijn minst gevorderd genoemd kan worden, en waarvan ik durf te zeggen, dat ik er nog niet veel over gezien heb in de openSUSE forums, en wat ik zag had betrekking op SLES/SLED, die wij niet (mogen) ondersteunen, omdat ze hun eigen forums hebben bij novell.

Weet je of er anderen zijn die middels de door jou geschetste constructie zoiets opzetten?