Dit is mijn eerste post hier.
Een korte achtergrond: ik ben Maarten, 31 jaar, getrouwd en 2 kinderen, woon in een pittoresk dorpje vlkabij Gorinchem.
Mijn laptop draait sinds 1 dag openSUSE na een jaar of 6 op Ubuntu te hebben gedraaid… de laatste Ubuntu was zo ‘buggy’ wat betreft de hardware-ondersteuning dat ik er zat van was (niet afsluiten, ruis uit de speakers, niet de helderheid van het scherm kunnen afregelen) en startte nog eens tergend traag op ook.
Tijd voor verandering, dus. Voor mijn Ubuntu-tijd heb ik nog wel eens Mandrake geprobeerd, en Red Hat, allemaal net iets te experimenteel toen.
Nu dus openSUSE. Ik heb gekozen voor KDE, omdat de screenshots mij wel een gelikte aanblik boden. Maar wie weet, gaat GNOME er ook nog eens op.
Bijna alles werkte direct gisteren. Alleen de WIFI-kaart bezorgde mij hoofdpijn. Ik heb hem uiteindelijk aan de praat gekregen door de encryptie van WEP naar WPA2 om te zetten (oh ironie: ik gebruikte juist WEP omdat Ubuntu niet met de WPA overweg kon…)
Komende vanuit Ubuntu, is KDE dus eigenlijk nieuw voor mij.
Dus misschien een beginnersvraag, maar goed: hoe kan ik op het bureaublad een directe link naar (bijvoorbeeld) Thunderbird maken? Als ik kies voor ‘link naar applicatie’ staat Thunderbird er niet bij, terwijl ik het wel geinstalleerd heb.
En een tweede vraag: kan ik het menu linksonder (ik noem het maar even het ‘startmenu’) anders indelen?
Een programmastarter op het bureaublad is te doen door via start naar het programma te gaan en dan aanklikken vasthouden en naar het bureaublad slepen los laten en klaar.
Het startmenu kan je anders indelen door geheel rechts op het cashewnootje te klikken(ja echt zo heet dat ) en daar op widget toevoegen te klikken daar kan je dan kijken wat je eraan wil toevoegen of verwijderen en verplaatsen.
Maar ook vergroten en verkleinen.
Kijk ook eens in de howto opensuse startersgids 11.4 op blz 14 t/m 18, is ook geschikt voor 12.1 http://forums.opensuse.org/nederlands-dutch/community/nl-how-tos/462179-opensuse-11-4-nl-starters-gids.html
Welkom, welkom. Gorinchem. dat staat in mijn paspoort
Zoals Ubuntu geen Windows is, zo is openSUSE geen Ubuntu. Je kunt, maar dan hebben we 't meer over KDE, dan over openSUSE, de desktop op heel veel verschillende manieren instellen. Zo kun je ook kiezen voor Bureaublad Weergave, met daarop de koppelingen die je in ~/.Desktop vindt. Dat is voor zover ik 't meestal zie, de standaard in Kubuntu. Beide vormen zijn Activities van KDE. Een andere is bijv. de “Zoeken en Starten” weergave.
Dank, beiden!
Het kan zo eenvoudig zijn.
Handige link trouwens, dat boekske.
Gisteren nog even verder aan het spelen geweest, belt mijn vrouw vanochtend dat de Youtube-filmpjes bijna frame-voor-frame afspelen… hmmm, wat heb ik gisteren gedaan? Ik meen dat ik Compiz heb geinstalleerd, blijkbaar trekt-ie dat niet.
Ik probeerde ook de ATI proprietary drivers er op te zetten maar als ik ‘fglrxinfo’ aanroep staat er nog steeds iets anders dan ATI bij ‘OpenGL vendor string’, dus daar zal het niet aan liggen.
Ik denk dat ik eerst maar eens Compiz er af haal en dan eventueel via de ATI-website de FGLRX installeer, het is best een oudere laptop (4 of 5 jaar?) maar video afspelen moet-ie wel kunnen.
Enne, Gorinchem, ik kom er zelf niet vandaan hoor geboren Fries en van origine is de hele familie Limburgs…
Compiz op KDE heeft geen zin,. sterker nog vertraagt je systeem grafisch. KWin, de windowmanager van KDE heeft desktop effecten genoeg, kubus, wiebelvensters etc.
ATI heeft in zijn oneindige wijsheid besloten alle oudere kaarten niet meer te ondersteunen, is onder Windows dito. Ik verwacht niet dat de huidige fglrx drivers hardware van 4 a 5 jaar oud ondersteunt. Da’s het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat de open source drivers een stuk beter geworden zijn. Verwacht echter geen KDE in volle glorie.
Als oorzaak van het Youtube probleem vermoed ik compiz. Ik zou dat kompleet deïnstalleren. En, mocht je daar plannen toe hebben: Compiz werkt al helemaal niet met GNOME 3.
OK!
Ik heb Compiz eraf gehaald, en ook de proprietary ATI-drivers gedeinstalleerd. Het heeft iets, maar niet volledig verschil gemaakt.
Ik heb ook nog even gekeken of de snelheid via XRenderer beter is dan via OpenGL, dat maakt niet uit.
Ik vraag me af of het een driver-issue is, of dat het met de flashplayer te maken heeft. Alleen in fullscreen geeft het wat problemen, in kleiner scherm niet.
Er schiet me nog iets te binnen.
Als ik de performance nog een tikje vind tegenvallen, zou ik eventueel ook KDE voor XFCE kunnen wisselen.
Kan dat zonder meteen KDE eraf te halen zodat ik snel weer terug kan als ik het toch niets vind?
Woow… ik heb eens XFCE geprobeerd.
En alles werkt goed.
Ik denk dat moet concluderen dat mijn laptop misschien een beetje outdated is voor KDE4… lijkt toch sterk een performance-issue te zijn dan.
Maar niet erg, dat XFCE is ook leuk moet nog even een echt goed thema voor de windows vinden, maar het werkt vlot.
Dát vind ik nou het mooie van Linux. Een oudere PC, maar wel gewoon de meest moderne software kunnen gebruiken. Alleen moet je je wat inhouden wat betreft eye-candy
Als je dan full speed wilt hebben, dan zijn LXDE (Lichtgewicht Desktop) en RazorQT (dito) goede alternatieven. De laatste is er nog maar net, maar draait op een paar netbooks als een tierelier, met name KDE programma’s draaien echt razend snel. Je merkt dan dat het KDE systeem (niet alleen de grafische dingen, maar ook alle services die alle KDE zaken aan elkaar koppelen en met elkaar laten praten) toch wel wat vergen. Als je toch KDE wilt gebruiken, zet dan de desktop effecten uit (scheelt een heel stuk), en probeer de Netbook Workspace eens. Die is wat anders maar “vreet” voor mijn gevoel iets minder.