Externe USB schijf en storeBackup.pl

Ik gebruik het programma storeBackup.pl voor mijn backups
Dit werkt prefect zolang ik deze backups naar een interne vaste schijf schrijf.

Gebruik ik echter een externe USB schijf dan wil de eerste backup vaak nog wel lukken
maar de daar opvolgende backups geven steeds aan dat de schijf niet writable is
soms wordt deze schijf bij het weer op nieuw aanmelden daarna helemaal niet meer herkend.
en moet die weer op nieuw geformatteerd worden om hem te kunnen gebruiken

Ligt dit aan mijn USB connectie moet ik dit probleem toch bij storeBackup zoeken
Zijn er meer die dit probleem herkennen.

Kees.

Beste Kees,

Dit mag voor jou een perfecte en complete beschrijving zijn van je probleem, voor degenen die niet bij jou thuis naast je zitten blijft er veel te raden.

Welke versie van openSUSE gebruik je?

Misschien heeft je desktop niets met je probleem te maken, maar vertel toch maat welke (KDE, Gnome) je gebruikt.

Aangezien het om schijfgebruik gaat, willen wij natuurlijk weten hoe en waar die is gemount:

sudo /sbin/fdisk -l

en

cat /etcfstab

en

mount

Je zegt dat je hem “moet” formatteren. Je bedoelt daarmee waarschijnlijk dat je een nieuw file systeem op de (enige?) partitie aanmaakt. Doe je dat met YaST of anders? wat is het type?

Overigens ken ik het programma storeBackup.pl niet (en misschien nog vele anderen ook niet). Wat voor soort backup maak je daarmee (disk cloning, op file niveau, …)?

Allereerst verplaats ik deze thread vanuit Praathoek naar Helpen-en-Hulp-Programma’s

Als de schijf met FAT geformatteerd is, kan dat met grote bestanden ( > 2 GB geloof ik) rare verschijnselen hebben. Als we de output van je hebben, kunnen we daar meer over zeggen

We gaan nu natuurlijk erg “alsen”, maar Als hij een FAT (of een andere niet Linux file systeem) becat, lijkt hij mij ongeschikt voor het doel. Ik heb even naar dat programma gezocht en wat het doet lijkt op een soort rsync, maar dan met nog meer slimme trucs. Alleen kan dat natuurlijk niet werken voor de eigenaar, groep en toegangsbits.

Maar we zijn intussen twee dagen verder zonder reactie van KeesSuse10. Heeft waarschijnlijk een andere hobby gevonden :wink:

Nope, of je zou het met root-rechten moeten runnen. En dan bedoel ik niet ingelogd als root, maar via gnomesu / kdesu / su -c. Toch wel interessant, vooral het stuk waarin één backup van meerdere machines getrokken wordt. Maar, daarvoor wordt NFS gebruikt, en dat gebruik ik (ook) om data op één plek te krijgen/houden.

Je kunt dan wel een backup maken, maar je kunt niet restoren. Al die meta gegevens zijn verloren.

Hoeft niet. Rsync kan alle permissies meenemen. Dus kunnen bijv. backintime en luckybackup dit ook, mits opgestart met root rechten. Op een lokal machine tenminste, of in een netwerk met een gecentraliseerd aanmeld protocol als NIS of LDAP.

Nieuwsgierigheid. Hoe slaat rsync dat dan op op een Windows file systeem? In de file, dat wordt bij een directory moeilijk. Een extra file?

Nah, dat denk ik niet. Ik ga dan wel uit van een linux filesystem op de externe schijf.

Vanaf post #5 praat ik hier dus over het geval “als FAT”. Je bent er zelf over begonnen.

Sorry, je hebt gelijk. Was ik even uit het oog verloren