Externe hardeschijven

Hoi iedereen,

ik heb een vraagje over storage maar ik zal eerst even mijn situatie uitleggen

ik heb een opensuse server geinstalleerd met samba. ik heb daarmee verschillende shares geconfigureerd. op de interne hardeschijf heb ik ongeveer 450GB aan opslag capaciteit. nu wil ik graag twee externe hardeschijven koppelen zodat de shares die de eindgebruikers meer capaciteit bevatten. ik zet zelf te denken aan iets van lunstorage software om deze harde schijven te managen?

alvast bedankt

Dag, van harte welkom !!

Ik zou (geen samba meer gebruiken maar owncloud) dit doen, omdat de schijven wel altijd beschikbaar moeten zijn:

• heldere mountpoints maken, bijv. /extern-1 en /extern-2, met daarin mappen voor de inhoud van de partities op de schijven, bijv. /extern-1/Muziek, /extern-1/Video Nz. Nz.
  • op de externe schijven partities aanmaken naar behoeven, via Yast - Systeem - Partitionering en koppelen aan de juiste mountpoints.
  • In de samba configuratie de gewenste shares toevoegen.

EDIT: Even wat lezend niet echt wat je zoekt. LVM is the way to go, denk ik.

Tja, toen ik het las dacht ik ook dat het gaat om het uitbreiden van een schijf(partitie) met meer ruimte op andere schijven. Dus een LVM geval.

Maar een betere uitleg is gewenst.

Overigens weet ik niet veel van SAMBA (geen Windows hier!), maar als het om “samenvoegen” van schijven gaat is het gebruik niet zo van belang.

Verder is het van ondergeschikt belang of die schijven zogenaamd extern of intern zijn. Binnen of buiten de computerkast, dat weet het systeem echt niet. Wel is van belang of ze permanenet aanwezig (horen te) zijn.

Bedankt voor jullie reacties,

ik heb weleens eerder gehoord van Owncloud wat is het voordeel daarvan boven samba? dat het ook extern bereikbaar is?
ik best een beginnner dus sommige termen ken ik nog niet. LVM is software neem ik aan? en ik weet niet hoe ik een mountpoint kan creeren? ik ken wel het commando mount overigens. kan ik daar guides van vinden op de opensuse documentatie site?

Groetjes

Wij hebben hier wel enige documentatie in de NL Howto’s rubriek.

Een overzicht: https://forums.opensuse.org/showthread.php/486795-Korte-uitleg-Inleiding

Voor je bovengestelde vragen beveel ik de laatste vijf uit de lijst aan (hoewel de allerlaaste niet direct van belang is).

LVM betekent Logical Volume Manager. Het is software die (in samenwerkig met de kernel) samenvoegen van schijf(partities) tot nieuwe (dus grotere) eenheden toestaat. Die grotere eenheden kan je dan eventueel weer opsplitsen en gebruiken alsof het partities zijn. Daarbij zijn ook RAID constructies (zoals mirroring) mogelijk. In jouw geval zou je dus van de bestaande partitie (die voor algemeen gebruik) en de twee nieuwe schijven samen één grote (logische) schijf kunnen maken. De fysieke grenzen van de schijven zijn dan dus niet meer van belang en voor de gebruikers is het allemaal één groot file systeem.

Ik zal even een betere schets proberen te maken van de situatie. Ik heb opensuse geinstalleerd op een pc daarop is ook samba geinstalleerd. als ik nu via windows die shares benader staat er 256GB vrij van de 455 (ongeveer) nu wil ik ervoor zorgen dat de externe hardeschijven die ik aansluit kan koppelen aan deze al bestaande shares. dus dat er inplaats van in totaal 455GB beschikbaar is bijvoorbeeld twee 2 TB zonder dat de users daarvoor shares erbij krijgen. ik hoop dat ik de situatie zo helder heb geschetst