Externe harde schijf niet aan te koppelen

Dag allen,

Laatst las ik op opensuse news dat YAST, en dan in het bijzonder partitionering, zou worden opgewaardeerd. Wellicht is dat de oorzaak van het volgende probleem? :

Op mijn machine met Tumbleweed is geen van de externe harde schijven meer benaderbaar via mijn externe usb Sharkoon bay.
Ik heb 5 losse schijven oplopend in grootte van 250 gb tot 2TB, Allen NTFS geformatteerd.
Bij elk van deze schijven krijg ik bij het op starten van de bay wanneer ik kies voor bestandsbeheerder “Kon dit apparaat niet aankoppelen”

Ik schrok me rot want daar staat mijn totale digitale historie op!

Knoop ik de bay echter aan mijn Leap 42.3 machine dan is er geen vuiltje aan de lucht. Alles koppelt netjes aan en is ook gewoon leesbaar/beschrijfbaar. Gelukkig maar!

Terug naar de Tumbleweed machine.
ik heb in konsole ff wat losgelaten om wat meer info mee te geven

kanux@kpch:~> ls -l /dev/sdb
brw-rw---- 1 root disk 8, 16 28 jan 13:03 **/dev/sdb**
kanux@kpch:~>

en

kanux@kpch:~> mount | grep '/dev '
devtmpfs on **/dev **type devtmpfs (rw,nosuid,size=8141052k,nr_inodes=2035263,mode=755)

Wat is de reden dat ik op mijn Leap WEL en Tumble NIET de externe schijf kan benaderen?

Volgens je verhaal heb je (minstens) 5 schijven. Waarom je alleen laat zien dat /dev.sdb bestaat is niet helemaal duidelijk. Laten we eerst eens een overzicht maken:

ls -l /dev/sd*

Dat gaat niet Henk, de sharkoon kan slechts 1 schijf per keer bevatten. Ze zijn dus niet permanent op het systeem aangesloten.
Afhankelijk van wat ik wil veilig stellen pak ik een harddisk uit de la, prik die in de Sharkoon, zet um aan en mount um dan op dezelfde manier als een usb stick. Hij geeft dezelfde melding op elke disk die ik erin prik.

In mijn Tumble systeem zit een werkende Tumbleweed op mijn ssd, updates t/m afgelopen vrijdag incluis

kanux@kpch:~> ls -l /dev/sd*
brw-rw---- 1 root disk 8, 0 28 jan 11:54 **/dev/sda**
brw-rw---- 1 root disk 8, 1 28 jan 11:54 **/dev/sda1**
brw-rw---- 1 root disk 8, 2 28 jan 11:54 **/dev/sda2**
brw-rw---- 1 root disk 8, 3 28 jan 11:54 **/dev/sda3**
brw-rw---- 1 root disk 8, 4 28 jan 13:51 **/dev/sda4**

De Sharkoon staat momenteel niet aangekoppeld, vandaar alleen de sda

Ik snap dat je maar één zo’n extra schijf tegelijk kan hebben. Dan heb je er dus twee maximaal. Maar dat willen we dan ook zien, niet als er niets in zit.

Dus graag een schijf in het systeem dat het “niet doet” en dan weer

ls -l /dev/sd*

En als het even kan, zonder die kleurtjes. ik kan het zo niet lezen.

Alstublieft,

kanux@kpch:~> ls -l /dev/sd*brw-rw---- 1 root disk 8,  0 28 jan 20:27 /dev/sda
brw-rw---- 1 root disk 8,  1 28 jan 20:27 /dev/sda1
brw-rw---- 1 root disk 8,  2 28 jan 20:27 /dev/sda2
brw-rw---- 1 root disk 8,  3 28 jan 20:27 /dev/sda3
brw-rw---- 1 root disk 8,  4 28 jan 20:27 /dev/sda4
brw-rw---- 1 root disk 8, 16 28 jan 20:28 /dev/sdb
brw-rw---- 1 root disk 8, 17 28 jan 20:28 /dev/sdb1

Overigens blijkt dat niet alleen de schijven maar ook usb sticks hetzelfde op te leveren: “Kon dit apparaat niet aankoppelen”

Logisch. Dat is hetzelfde. Massageheugen / mass storage. Het maakt niets uit of het binnenin draait of niet.

In ieder geval worden /dev/sdb en /dev/sdb1 aangemaakt. Dus een schijf met één partitie.

Probeer nu eens

su -l -c 'mount /dev/sdb1 /mnt'

Graag hier posten, zodat we evenuele foutmeldingen kunnen zien.
Als er geen fouten zijn:

mount | grep sdb

en

ls -l /mnt

Ik zou dit graag willen weten. Wat zegt

dmesg -w

op het moment dat je de bay probeert aan te koppelen?

Hoe heb je je TW geupdate?

komen ze:

kanux@kpch:~> ls -l /dev/sd*
brw-rw---- 1 root disk 8,  0 29 jan 10:47 /dev/sda
brw-rw---- 1 root disk 8,  1 29 jan 10:47 /dev/sda1
brw-rw---- 1 root disk 8,  2 29 jan 10:47 /dev/sda2
brw-rw---- 1 root disk 8,  3 29 jan 10:47 /dev/sda3
brw-rw---- 1 root disk 8,  4 29 jan 10:47 /dev/sda4
brw-rw---- 1 root disk 8, 16 29 jan 10:47 /dev/sdb
brw-rw---- 1 root disk 8, 17 29 jan 10:47 /dev/sdb1

en

kanux@kpch:~> su -l -c 'mount /dev/sdb1 /mnt'
Wachtwoord:

en

kanux@kpch:~> mount | grep sdb/dev/sdb1 on /mnt 
type vfat (rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,errors=remount-ro)

en

kanux@kpch:~> ls -l 
/mnttotaal 1726976
-rwxr-xr-x  1 root root       434 15 jun  2016 10-monitor.conf
-rwxr-xr-x  1 root root 339480290 23 mei  2016 Alexander.avi
-rwxr-xr-x  1 root root 871075840 22 mei  2016 Alexander.vob
drwxr-xr-x  3 root root     32768 19 mei  2017 Bitwig
drwxr-xr-x  6 root root     32768 13 dec  2016 Dagmar
drwxr-xr-x 11 root root     32768 25 okt 12:51 Es
drwxr-xr-x  2 root root     32768 11 sep  2016 Filmopnames
-rwxr-xr-x  1 root root       106  9 jun  2016 fix-resolution.desktop.desktop
-rwxr-xr-x  1 root root       145  9 jun  2016 fix-resolution.sh
drwxr-xr-x  4 root root     32768 19 okt 20:38 Kodi
-rwxr-xr-x  1 root root       204 10 jun  2016 lightdm.conf
drwxr-xr-x  4 root root     32768 23 mei  2017 OpenSUSE
drwxr-xr-x  2 root root     32768 22 mei  2016 Pa
-rwxr-xr-x  1 root root 278535102 22 mei  2016 PaOverzicht.odp
-rwxr-xr-x  1 root root 278634548 22 mei  2016 PaOverzicht.pptx
-rwxr-xr-x  1 root root     39293  9 jun  2016 resolutie.pdf
drwxr-xr-x  2 root root     32768  3 dec  2014 System Volume Information
-rwxr-xr-x  1 root root     26019 15 jun  2016 tankmap.odt
drwxr-xr-x 10 root root     32768 16 mei  2017 TTM
drwxr-xr-x  2 root root     32768 20 jan 18:35 TV
drwxr-xr-x  2 root root     32768 24 mei  2016 VIDEO_TS

Interessant, nu laat ie zich wel mounten, ook via GUI

Na herstart niet via GUI wel indien ik via konsole de stick weer heb gemount.

Check met meerdere schijven gedaan met hetzelfde resultaat

Wat kan ik doen om dit ook weer standaard via GUI voor elkaar te krijgen?

Zo zie je maar weer dat je uit het gedrag van een GUI geen conclusies betreffende het systeem kunt trekken. De file systemen op de partities op die schijven/sticks zijn dus wel degelijk aan te koppelen in tegenstelling tot je bewering in the titel vandeze draad ;).

Maar nu, inderdaad, de GUI schijnt de eindgebruiker niet de normale akties op te leveren.

Terug naar je eerste beschrijving in post #1. Je zegt daar:

Bij elk van deze schijven krijg ik bij het op starten van de bay wanneer ik kies voor bestandsbeheerder "Kon dit apparaat niet aankoppelen

Dat is een beetje vaag. Je vertelt niet eens welke desktop je gebruikt!
En betekent "wanner ik kies vooR’, dat er ergens (waar?) iets te kiezen valt?

In tegenstelling to de kommando regel, waar je door kopieëren/plakken tussen CODE heel precies kunt laten zien wat je doet en ziet, is dat met de GUI veel lastiger, tenzij je een hoop screenschots maakt en post. Beschrijf dus bij een GUI probleem altijd zo zorgvuldig mogelijk wat he gebruikt, wat er gebeurt en wat je doet. Ga er maaar van uit dat anderen iets heel anders doen en dus niet automatisch jouw gedachtengang begrijpen.

P.S.
Ik denk dat je de eerste vraag van Knurpht wel over kunt slaan. Het is intussen duidelijk dat de systeemkant prima werkt.

Maar de tweede (over hoe update je TW), wel graag beantwoorden.

Hoi Henk,

Vanuit jouw positie met de kennis die jij hebt heb je volkomen gelijk.
Ik ben echter een gebruiker die vertrouwd op GUI (KDE als enige desktop)
Helaas ontbeer ik de kennis die jij wel hebt aangaande het onderliggende systeem.
Vanuit mijn gebruikerspositie kan ik met GUI mijn sticks/schijven niet op de eenvoudige gebruikersmanier opstarten, en dat voelt wel degelijk als NIET kunnen opstarten.

Terug naar de vragen:

Updaten doe ik via konsole met sudo zypper dup (Updates van vandaag zijn ook verwerkt)

De omschrijving wat ik doe:
Plaatsen stick of schijf
KDE antwoord met pupup van apparaatmelder en vraagt wat ik wil doen

• openen met bestandsbeheerder
  • digikam
  • gwenview
    Ik kies voor openen met bestandsbeheerder en daar verschijnt de opmerking “Kon dit apparaat niet aankoppelen”

Helaas hebben de recente updates daar geen verandering in gebracht.

grt
Karel

Wat ik in ieder geval zie, is dat de schijf die je hierboven aankoppelt FAT geformatteerd is, dus geen NTFS !!!

Das correct, sticks en schijven laten zich op de door Henk getoonde manier aankoppelen.
Op het moment van antwoorden had ik wel een stick voorhanden maar geen schijf, vandaar FAT.

En wat als je één van de andere mogelijkheden kiest?

Overigens ben ik zelf geen Tumbleweed gebruiker en kan dus niet proberen jouw probleem na te doen.

Ik ben hier voornamleijk ingesprongen om je snel een reaktie te geven en om je verhaal technisch terug te brengen tot het pijnpunt. Vanaf nu kunnen beter TW gebruikers gaan helpen met verklaren waarom Leap wel wekt en TW eerder ook, en toch de forums niet bol staan van mensen die hetzelfde probleem hebben.

Dag Henk

Kiezen voor Gwenview of Digikam levert eveneens “Kon dit apparaat niet aankoppelen”
Dank voor je hulp!

Grt
Karel

Ik draai wel Tumbleweed, en heb dit soort issues niet met externe schijf of stick. Wat gebeurt er als je je gebruiker lid maakt van de groep ‘disk’ ?
Kun je ook je /etc/fstab 's laten zien ?
En toch graag output van dmesg -w terwijl je de bay aansluit/aanzet en probeert de schijf erin te mounten

Sorry, dat heb ik een beetje gefrustreerd, maar dmesg terwijl de mount poging wordt gedaan is zeker interessant.

Ik snap je helemaal, had er even wat motivatie bij kunnen zetten. Heb nog niet zo lang geleden een server met een hotswappable bay onderhanden gehad, en dat ding werkte met Leap 42.2 niet helemaal OK ( reboot nodig ) 42.3 helemaal niet en Tumbleweed wel. Door ‘dmesg -w’ kwam ik erachter dat het een permissie probleem was met een extra device entry, niet voor de disks, maar voor de bay zelf. Ik kan 't niet nakijken helaas. Als ik 't me goed herinner heb ik ergens een udev rule toegevoegd, Heb 't in ieder geval werkend achter gelaten

Dank alvast voor het meedenken. Ditmaal de bay met de grootste harde schijf:
http://pastebin.ca/3965994

De output van /etc/fstab ziet er als volgt uit
/dev/sdb1 ext4 defaults 0 0
UUID=07b569ae-db9c-45cc-8f98-64d4d6b15f89 swap swap defaults 0 0
UUID=bad948d4-4d5a-4575-9dd3-5f0e04b0ee06 / ext4 acl,user_xattr 1 1
UUID=CC96-53AC /boot/efi vfat umask=0002,utf8=true 0 0
/dev/sda4 /Virtual ntfs-3g defaults 0 0

SDB1 aankoppelen lukte niet maar ik zie in fstab sdb1 als ext4 terwijl het een ntfs schijf is
Hoop dat je hier iets mee kunt?

Grt
Karel

[QUOTEWat gebeurt er als je je gebruiker lid maakt van de groep ‘disk’ ? [/QUOTE]

Niets, het maakt geen verschil.