Beste OpenSUSE community,
Ik ben net lid geworden om een vraag te stellen. Hoewel deze vraag ook met Windows te maken heeft, ben ik niet van plan om de zowat onbereikbare Windows hulp te gebruiken.
Ik heb de laatste twee jaar gebruik gemaakt van Windows XP en Windows Vista, bij beiden ontstond mijn probleem. Ik had een externe harde schijf van Verbatim (later een WD Elements), waar ik veel HD kwaliteit video’s op had staan. Deze was NTFS geformatteerd. Nu is het probleem dat op de één of andere manier er iets fout gaat in Windows, waardoor heel Windows vastloopt als ik de externe harde schijf aansluit via USB. Ik ben al 5 keer terug geweest naar de winkel en het gebeurd telkens weer opnieuw.
Ik zou graag willen weten of jullie een antwoord hebben op de vraag hoe ik dit kan oplossen, want mijn garantie is een paar weken geleden afgelopen, en het gebeurd telkens maar weer opnieuw.
De reden dat ik het hier op de OpenSUSE forums vraag is het volgende: Waar elke Windows computer vastloopt na het aansluiten van het apparaat, ziet mijn OpenSUSE 11.1 hem gelijk, en mount hem ook direct. Zo kan ik wel een back-up maken van de data (duurt een dag, 2TB namelijk), maar ik kan de 1080p HD kwaliteits bestanden en de codecs niet afspelen. Linux zuigt op het gebied van multimedia (licenties van codecs enzo), daar gebruik ik namelijk Windows voor. (ook heb ik geen geld om een tweede 2TB hdd aan te schaffen)
Nu wil ik graag weten hoe ik mijn externe harde schijf (WD Elements) via OpenSUSE 11.1 kan repareren zodat hij het weer doet op Windows. Dit is zwaar irritant, aangezien dit mijn 6de omruil is geweest.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, zoals bestanden verwijderen, repareren via ntfs-3g progs ofzoiets. Maar ik kan niet veel documentatie over dit probleem vinden. Wel harde schijven die het niet doen, buffer problemen ofzo, maar aangezien de harde schijf het gewoon op OpenSUSE 11.1 doet, maar ook op mijn HDTV/Monitor via een ingebouwde USB ingangdoet de schijf het perfect zoals die het hoort te doen.
Ik heb het gevoel dat de harde schijf blijft hangen in het laden van de bestanden die op de schijf staan. Dit gebeurt dan alleen op Windows. (Ik heb geen toegang tot een Apple, anders had ik ook daarop gekeken hoe die reageert).
Het heeft niet met de harde schijf hardware te maken, geloof ik (hij doet het namelijk wel op OpenSUSE 11.1 en TV). Dus ik heb het vermoeden dat het iets te maken heeft met een soort harde-schijf-software, zoals de NTFS-logs ofzo. Maar hier heb ik zelf totaal geen verstandvan, dus ik hoop hier advies te kunnen vinden.
Met vriendelijke groet,
danceboy
(Ps. ik ben een super-voorstander van OpenSource Linux varianten, maar Linux moet dan ook wat makkelijker worden, en mogelijkheid bieden voor goede multimedia support, en mogelijk ook een optie bieden om alles uit je hardware te kunnen halen (DXVA support, etc). Dat is de reden waarom ik vooral Windows gebruik. Ook is mijn meest favoriete game alleen op Windows te verkrijgen (Perfect World International). Dus Windows-game support zal heel gaaf zijn op Linux.)