Euro teken

Hallo,

Ik gebruik openSUSE 11.3 en gebruik de gnome versie die daar bij zit.

Hoe krijg ik het zo dat de euro teken ook gewoon werkt.

Gr.
Benjamins

Dag Marcel,

Ik draai zelf geen Gnome, maar vond dit (vertaald, dus dingen kunnen net iets anders heten):

Systeem - Voorkeuren - Toetsenbord - Layout. Dan moet je daar even rondkijken naar “derde niveau” of “samensteltoets”. Het handigst is om daar de rechter Alt toets, ook wel AltGr op sommige toetsenborden voor te gebruiken. Toepassen.

Vanaf dit moment kun je alle tekens (heel wat meer dan je zou denken) maken door het volgende te doen:
R-Alt ‘waar-je-mee-wilt-samenstellen’ ‘letter’

Een paar voorbeelden:
R-Alt " o → ö
R-Alt / O → Ø
R-Alt , c → ç
en…
R-Alt = C → €

Als je helemaal niet kunt uitvinden waar je dit in Gnome moet zetten, is er ook nog een optie, om dat in de configuratie van de X-server te zetten. Laat even weten of je 't werkend gekregen hebt.

Geweldig ! Eindelijk kan ik dan (weer) een echte ç gebruiken. Het kunstje van R-Alt was ik nog niet eerder tegengekomen.
Goed dat er een NL-versie van het forum is :slight_smile:

En niet alleen de ç, maar ook de…
ċ, ć, ḑ, ȩ, ḩ, ĩ, ķ, ļ, ḿ, ń

Dit kon je vroeger alleen “zetten” in de Xorg configuratie. Soms is het even zoeken, wat je precies met wat moet combineren, maar de meeste buitenlandse namen/woorden kun je wel in de eigen taal schrijven. Een mogelijkheid die ik op andere besturingssystemen niet vaak zie.

Ærg løk hə?!

En dit werkt ook zo bij KDE (met de default instellingen vor het keyboard).

Hé Hans,

Ik zie nu pas waar je woont…Is dat “stad Groningen” of de provincie? Als dit zo doorgaat, kunnen we straks wel een bus huren om naar de releaseparty voor 11.4 in Utrecht te gaan. :slight_smile:

Als je ook langs Hardenberg ga dan vindt ik het best:P

Beetje offtopic, heren! Allemaal leuk en gezellig, maar dit hoort m.i. toch gewoon thuis in de praathoek of zo.

Yep, ik had Hans beter even een PM-etje kunnen sturen :slight_smile: