Erg veel problemen, waarschijnlijk vooral met kde

Inleiding. Ik heb de laatste tijd dus steeds opnieuw allerlei problemen, waarbij ik zelfs begin te overwegen om een andere distro te nemen, dan wel nooit meer kde als desktop te gebruiken.
Ik heb vandaag opnieuw openSUSE 13.1 geïnstalleerd, en ik heb nu al weer een probleem met de vuilnisbak.

Mijn home folder is inmiddels al een tijdje in gebruik. De home folder is nog van een openSUSE versie, van voor 12.3.
Ik vraag me dus hardop af, of er niet gewoon te veel oud spul is dat me dwars zit.

( installeren zonder home te formatteren, en dat dus al minstens 3 keer)

Voor ik echter zulke drastische maatregelen neem, wil ik o.a. zeker weten of mijn harde schijf niet aan het over lijden is.

Het gezeur begon toen ik vandaag de updates die er waren accepteerde. Eerst wilde firefox en chrome allebei niet meer starten, maar daarna werd het alleen maar erger, toen ik opnieuw opstartte.

Voordat ik vandaag over ging tot openSUSE opnieuw installeren, heb ik via de live cd, fsck gedaan. Die vond een aantal problemen, maar het repareren loste het probleem niet op.
Het probleem was dat openSUSE op zich prima leek op te starten, en vervolgens mocht ik dus mijn wachtwoord opgeven.

Nadat ik dat intypte en op enter drukte, leek kde te starten, ik zag het eerste icon verschijnen ( harde schijf?), maar binnen twee seconden kreeg ik een zwart scherm, en was ik terug bij het aanmeld scherm.

Via icewm ( ik hoop dat ik het goed spel) een poging ondernomen, om de nvidia drivers opnieuw te installeren en ook vrijwel alles wat ik vinden kon in yast, van kde opgewaardeerd.
Dat loste het probleem echter niet op. ( En ook op icewm wilde firefox niet starten, wat geen toeval is als ik iceWM goed begrijp.

Vragen.

1. Hoe controleer ik mijn harde schijf grondig ?
  2. Omdat ik nu de keuze heb uit 13.1 of 13.2 te installeren ( beide dvd’s heb ik al) kan ik natuurlijk ook de home folder laten formaten.
    Is dat voldoende, of kan ik misschien eerst beter de hele schijf formatteren, en kan ik dat dan via de live cd doen, en of de installatie dvd?

Opmerking, dit is nu de tweede keer in een maand of twee dat ik openSUSE opnieuw installeer, dat is wel een beetje veel, en vooral daarom vraag 1.

Ik hoop niet al te negatief over te komen, maar ik heb het op dit moment wel een beetje gehad, en dat schemert waarschijnlijk wel door in mijn reactie. :wink:
Ook het feit dat ik nu straks weer waarschijnlijk opnieuw lmms moet gaan compileren, is niet erg goed voor me humeur.
Maar over lmms kom ik in een ander topic nog terug.

Naar veel zoeken op de 13.1 live cd gparted gevonden, dus de partities verwijderen, is al opgelost.

Blijft alleen vraag 1 over. :slight_smile:

En vraag 1 is ook beantwoord.

Ik heb Gsmart geinstalleerd, net even de snelle test gedaan, geen errors.

Morgen misschien even de lange test doen, daar denkt het programma 77 minuten voor nodig te hebben. :open_mouth:

https://software.opensuse.org/package/gsmartcontrol?search_term=gsmart

Ik snap dat je “verder” wilt, vandaar de nieuwe installatie, maar ik had in jouw geval de tijd genomen om het probleem te achterhalen. Als de schijf nl. fouten bevat ( bad blocks/sectors ) ga je daar zeker opnieuw last van krijgen, formatteren haalt die fouten (bitjes die niet van 0 -> 1 willen, of andersom) niet weg.
Tevens had ik bij het niet starten van de desktop na herinstallatie 's gekeken naar de permissies in de homedir, evt. ( KNURPHT vervangen door je eigen gebruikersnaam ) keihard

chown KNURPHT:users /home/KNURPHT -R

gedaan, om eigendomsfouten uit te sluiten.
Maar goed, door de herinstallatie en het formatteren van de partitie waar de homedirs op staan, kan dat nu niet meer.

Als ik dit typ, dan heb ik net gsmartcontrol gestart. Nog maar 64 minuten te gaan, en is de home folder nog niet geformatteerd.
Wel de root partitie natuurlijk, bij de nieuwe installatie.

De verleiding om gewoon 13.2 te installeren was groot, en natuurlijk heeft de home partitie in tact laten voordelen, maar ongetwijfeld ook nadelen.

Ik wilde al langer een echt nieuwe installatie, en dit is het moment.

Ik heb inmiddels ook lekker geslapen, en dat heeft me goed gedaan.
Nu ik weer kalm ben, realiseer ik me ook beter wat ik in de loopt der tijd al heb lopen kloten, oa met steam, om dingen werkend te krijgen.

En het was me al opgevallen, dat ik met veel programma’s merk dat ze ook veel dingen in de home folder opslaan.

rotfl! Test result: Test completed with no errors.

Geen fouten gevonden, 13.2 installeren dus, na het weg gooien van alle partities. :slight_smile:

Henk heeft er in zijn “Korte uitleg” al het e.e.a. over rechten uitgelegd. Programma’s kunnen alleen dingen opslaan in jouw homedir (/home/username), omdat jij, de gebruiker die het programma start, elders geen rechten hebt. En ik vraag me af of er nog programma’s zijn die dat niet doen. De meeste maken voor instellingen gebruik van verborgen mappen/bestanden, en dat op verschillende niveaux. Zo heeft KDE /home/username/.kde4, kijk voor de aardigheid eens rond in de onderliggende mappen. Een paar belangrijke zijn ~/.config (plasma5 gaat die ook gebruiken), ~/.local (bevat o.a. je mail), ~/.kde4, ~/.bashrc (bestand). In principe komt dus alles wat je aan data en instellingen opslaat ( denk ook aan dingen als Recent geopend ) in jouw homedir terecht, tenzij je bijv. bij de configuratie van iets als Digikam hebt opgegeven dat je foto’s en de digikamdb op een externe schijf moeten komen te staan. Dat dat moet staat in je homedir, de rest niet.

Ik weet niet hoe jouw systeem in de ruimte zit, maar een handige is altijd om een tweede installatie te hebben, zodat je altijd het hoognodige kunt doen. Op mijn server/werkstation heb ik dat al jaren, een paar keer gebruik van gemaakt, maar de gedachte dat ik 't ding altijd kan booten en bij mijn data kan is wel prettig.

Stom dat ik mij niet realiseerde, dat alle programma’s dat doen.

Een van mijn beginner fouten jaren terug, was dat ik root werd, en toen een programma installeerde.
Vol ongeloof kon ik dat programma, wine, niet terug vinden. Tot dat ik in de root partitie keek. lol!

Mijn home folder was overigens 150 gig plus, en de hoofdreden waarom ik drastisch te werk wilde gaan.

Die 150 gig was namelijk nadat dat ik een beetje opgeruimd had. ( En is nu maar een 100 mb)

Als ik windows installeer, is één va nde eerste dingen die ik aanpas, toon verborgen betanden en die andere over bekende bestand typen.
Zo had ik ook al mijn mail veilig gesteld door de verborgen map van thuderbird, even op de windows schijf te parkeren.

Helaas typ ik dit niet vanaf 13.2 maar vanaf 13.1, maar daar ga ik een nieuw topic voor openen. Ik heb een vermoeden wat er fout gaat, maar begrijp niet waarom dit gebeurd.
Ik werd even nerveus, want ik kon ook windows niet meer opstarten, maar na een poging om dan maar opensuse 13.1 opnieuw te installeren, met opnieuw formateren van de home folder, werd ik gelukkig weer door grub begroet, met de optie of ik opensuse (default) of windows 7 wilde starten.

Hoe veel werk is dat, en is dat erg ingewikkeld ?

Er mag best een stukje van me windows schijf af, en desnoods van de linux installatie. Hoeveel ruimte heb ik nodig ?
Er zitten twee 500 gig schijven in me pc.

Ik lees ook vaak over een tweede gebruiker aanmaken, maar daar had ik volgens mij niets aangehad in dit geval ?

En hoewel ik niet weet of ik het geld heb, is een derde hardeschijf misschien slimmer? Qua mobo en kast ruimte is dat geen probleem. (ik weet zeker zonder te kijken zeker dat ik 3 harde schijven kwijt kan ).

Youtube is makkelijker dan me kast openmaken, ik kan er 4 kwijt. :wink:

Ingewikkeld is het niet. Hieronder de situatie op mijn laptop (2 x 128 GB SSD)

# fdisk -l

Schijf /dev/sda: 111,8 GiB, 120034123776 bytes, 234441648 sectoren
Eenheid: sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijflabeltype: dos
Schijf-ID: 0x00030b90

Device     Boot     Start       End   Sectors  Size Id Type
/dev/sda1            2048  12595199  12593152    6G 82 Linux swap / Solaris
/dev/sda2  *     12595200  65031359  52436160   25G 83 Linux
/dev/sda3        95651840 234440703 138788864 66,2G  f W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda4        65032192  95651839  30619648 14,6G 83 Linux
/dev/sda5        95653888 151171071  55517184 26,5G 83 Linux
/dev/sda6       151173120 234420223  83247104 39,7G 83 Linux

Partitietabel-items liggen niet in schijfvolgorde.
Schijf /dev/sdb: 111,8 GiB, 120034123776 bytes, 234441648 sectoren
Eenheid: sectoren van 1 * 512 = 512 bytes
Sectorgrootte (logisch/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
In-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijflabeltype: dos
Schijf-ID: 0x0005dcf0                                                                                                                                        

Device     Boot Start       End   Sectors   Size Id Type                                                                                                     
/dev/sdb1        2048 234440703 234438656 111,8G 83 Linux

/dev/sda1 is swapspace
/dev/sda2 is de werkinstallatie. Deze is als bootable (*) gemarkeerd, komt omdat ik als laatste een Tumbleweed installatie heb gedaan. In de bootloader-installatie staat standaard aan dat de opstartpartitie als bootable gevlagd wordt.
/dev/sda3 is een extended partitie met daarin:

• /dev/sda4 is een partitie met webontwikkeling (aangekoppeld op /srv)
  • /dev/sda5 is de extra installatie met 13.2.
  • /dev/sda6 is een beperkte backup partitie
    /dev/sdb1 is de partitie die aangekoppeld is op /home. Daarin heb ik de homedir van mijn werkaccount, en van user “knurpht”. Die laatste gebruik ik om te testen / in te loggen op andere desktops.

Wat je het beste kunt doen, is er eerst iets aparts van maken, dwz 2 (kleine) partities, voor “/” en “/home”.