Inleiding. Ik heb de laatste tijd dus steeds opnieuw allerlei problemen, waarbij ik zelfs begin te overwegen om een andere distro te nemen, dan wel nooit meer kde als desktop te gebruiken.
Ik heb vandaag opnieuw openSUSE 13.1 geïnstalleerd, en ik heb nu al weer een probleem met de vuilnisbak.
Mijn home folder is inmiddels al een tijdje in gebruik. De home folder is nog van een openSUSE versie, van voor 12.3.
Ik vraag me dus hardop af, of er niet gewoon te veel oud spul is dat me dwars zit.
( installeren zonder home te formatteren, en dat dus al minstens 3 keer)
Voor ik echter zulke drastische maatregelen neem, wil ik o.a. zeker weten of mijn harde schijf niet aan het over lijden is.
Het gezeur begon toen ik vandaag de updates die er waren accepteerde. Eerst wilde firefox en chrome allebei niet meer starten, maar daarna werd het alleen maar erger, toen ik opnieuw opstartte.
Voordat ik vandaag over ging tot openSUSE opnieuw installeren, heb ik via de live cd, fsck gedaan. Die vond een aantal problemen, maar het repareren loste het probleem niet op.
Het probleem was dat openSUSE op zich prima leek op te starten, en vervolgens mocht ik dus mijn wachtwoord opgeven.
Nadat ik dat intypte en op enter drukte, leek kde te starten, ik zag het eerste icon verschijnen ( harde schijf?), maar binnen twee seconden kreeg ik een zwart scherm, en was ik terug bij het aanmeld scherm.
Via icewm ( ik hoop dat ik het goed spel) een poging ondernomen, om de nvidia drivers opnieuw te installeren en ook vrijwel alles wat ik vinden kon in yast, van kde opgewaardeerd.
Dat loste het probleem echter niet op. ( En ook op icewm wilde firefox niet starten, wat geen toeval is als ik iceWM goed begrijp.
Vragen.
- Hoe controleer ik mijn harde schijf grondig ?
- Omdat ik nu de keuze heb uit 13.1 of 13.2 te installeren ( beide dvd’s heb ik al) kan ik natuurlijk ook de home folder laten formaten.
Is dat voldoende, of kan ik misschien eerst beter de hele schijf formatteren, en kan ik dat dan via de live cd doen, en of de installatie dvd?
Opmerking, dit is nu de tweede keer in een maand of twee dat ik openSUSE opnieuw installeer, dat is wel een beetje veel, en vooral daarom vraag 1.
Ik hoop niet al te negatief over te komen, maar ik heb het op dit moment wel een beetje gehad, en dat schemert waarschijnlijk wel door in mijn reactie.
Ook het feit dat ik nu straks weer waarschijnlijk opnieuw lmms moet gaan compileren, is niet erg goed voor me humeur.
Maar over lmms kom ik in een ander topic nog terug.