encrypted usb disk: na fresh install 11.4 accepteert hij wachtwoord niet meer. Help!

Beste mensen,
Ik heb een vreemd geval. Na het installeren van opensuse 11.4 met KDE wilde ik mijn privé bestanden weer terugzetten, die ik de dag ervoor had gebackupt. De USB externe harde schijf die ik daarvoor gebruik, was met behulp van YAST onder opensuse 11.3 geformatteerd met ext3 en beveiligd met een wachtwoord. Zoals ik toen was gewend, moest ik het wachtwoord intypen tijdens het opstartproces, dus voor het inloggen als gebruiker.
Nu heb ik de USB schijf weer aangesloten, de pc start keurig op (ik hoef nergens een wachtwoord in te geven) en als ik heb ingelogd, geeft apparaatmelding in de taakbalk aan dat er een 465,8 Gb versleutelde container" is. Als ik het ding wil openen, moet ik een wachtwoord ingeven, dus dat doe ik en dan lees ik: Kon het volgende apparaat niet aankoppelen.
Ik stierf een flinke dood van binnen.
Toen ging ik handmatig proberen te mounten:

mount /dev/sdc1 /media
crypt_activate_by_passphrase: Operation not permitted 

Het enige wat ik toen nog kon bedenken:

/sbin/mount.crypt -v /dev/sdc1 /media
command: 'readlink' '-fn' '/dev/sdc1' 
command: 'readlink' '-fn' '/media' 
Password: 
mount.crypt(mtcrypt.c:435): keysize=8 trunc_keysize=32
mount.crypt(crypto-dmc.c:142): Using _dev_sdc1 as dmdevice name

Ik begin nu te vrezen dat ik het wachtwoord niet goed heb opgeschreven. Het idiote is dat ik gisteren toen er nog 11.3 op stond, met dat wachtwoord wel de schijf kon openen en er bestanden op heb gezet.
Daarom denk ik hoop ik dat ik mogelijk een programma mis of een instelling niet goed heb.
Ik weet eigenlijk niet goed hoe verder te gaan. Misschien moet ik 11.3 wel weer installeren.
Kan iemand mij pleaseplease helpen?

groetjes, André

Hm, een reden om je oude schoenen niet weg te gooien vor je nieuwe hent. Dus installeer ik een nieuwe versie op een andere partitie en kan zo makkeleijk de oude versie nog booten.
Maar dat helpt jou niet erg.

Overigens zou ik niet op* /media* mounten als ik jou was. Het system mount dynamische apparaten altijd op directories IN */media (dus bijv. /media/disklabel). Als dat gebeurt wordt zo’n device dus gemount IN dat andere device. Dat kan allemaal (anders zou het niet werken), maar dan kan je het op /media *gemounte ding dus niet unmounten zonder eerst die andere te verwijderen.

Gebruik dus of een directory in /media (bijv. */media/backupstick *of het mountpoint dat vroeger ook gebruikt werd), of doe het heel ergens anders.

Ja, dat had ik eerst gedaan, met hetzelfde resultaat: /media/backup. Dat had ik er wel even bij kunnen zetten. Heb je nog een andere tip?

Als ik mount met de verbose optie gebruik, is er nog een extra melding:

mount -v /dev/sdc1 /media/backup
mount: U gaf geen bestandssysteemsoort aan voor /dev/sdc1;
       soort crypto_LUKS wordt geprobeerd
command: 'readlink' '-fn' '/dev/sdc1' 
command: 'readlink' '-fn' '/media/backup' 
Password: 
mount.crypt(mtcrypt.c:435): keysize=8 trunc_keysize=32
mount.crypt(crypto-dmc.c:142): Using _dev_sdc1 as dmdevice name

Misschien dat dit nog wat oplevert. De output van fdisk -l:

fdisk -l

Schijf /dev/sda: 82.0 GB, 81964302336 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 9964 cilinders, totaal 160086528 sectoren
Eenheid = sectoren van 1 * 512 = 512 bytes

Sectorgrootte (logischl/fysiek): 512 bytes / 512 bytes
in-/uitvoergrootte (minimaal/optimaal): 512 bytes / 512 bytes
Schijf-ID: 0x0ea3c17d

Apparaat Opstart   Begin       Einde     Blokken   ID  Systeem
/dev/sda1   *       16065   155203964    77593950   83  Linux
/dev/sda2       155203965   160071659     2433847+   f  W95 Uitgeb. (LBA)
/dev/sda5       155204028   160071659     2433816   82  Linux wisselgeheugen

Schijf /dev/sdb: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 19457 cilinders, totaal 312581808 sectoren

Schijf-ID: 0x00080c66

/dev/sdb1           16065   312576704   156280320   83  Linux

Schijf /dev/sdc: 500.1 GB, 500107862016 bytes                                                                                                                                       
255 koppen, 63 sectoren/spoor, 60801 cilinders, totaal 976773168 sectoren                                                                                                           

Schijf-ID: 0x739c1192                                                                                                                                                               

/dev/sdc1              63   976768064   488384001   83  Linux 

Voor je test maakt het niet uit waar je mount, maar die plek is iha ongunstig. Dit was ook geen tip voor het oplossen van je probleem.

Ik zie op zich niets geks in je* fdisk -l*. En je mount statement vindt ook zowel je partitie als je mountpoint. Aangezien je geen fs-type hebt opgegeven doet mount een intelligente raadpoging, en dat schijnt te lukken (ik neem aan dat Crypto_LUKS klopt).

Werkte deze manier van mounten met de hand exact zo in 11.3?

Het wordt alleen maar gekker, maar wel met goed nieuws. Ik heb de pc uit- en weer aangezet (ik ging slapen). Vanmorgen werkte het wachtwoord wel en ik kon mijn backups bekijken. De backup van eergisteren is verdwenen. De backup van eind januari stond er nog wel op en daar ben ik zeer tevreden mee.
Niet ieder bestand wilde in 1 keer overgezet worden: sommigen sloeg hij over (bestandsnamen met en zonder vreemde tekens), maar een half uur later kon ik de bestanden wel kopiëren. Nou ja, het was toch al vreemd, dus dat kon er ook nog wel bij.

Wat er onder 11.3 is gebeurt, kan ik niet meer achterhalen. Wat me wel opviel was dat ik het wachtwoord drie keer moest ingeven voordat het opstartproces verder ging.
Je tip om 11.nieuw in een aparte partitie te installeren, ligt zo voor de hand dat ik er niet aan heb gedacht, maar dat ga ik volgend jaar zeker doen.

groetjes, André

Dit toont aan dat een nachtje slapen vaak helpt. :slight_smile:

Leuk dat je je data weer hebt.