eID-Kaartlezer Model CI692 van houseofaccesories

Beste Mauk,

Alsof je het aanvoelt. Ik heb net tegen Malcolm gezegd dat ik zeven (7!) dagen niets van je heb teruggehoord en dat ik het maar opgeef. Heb hem heel erg bedankt voor de moeite.

Ik vindt het prima als je op vakantie gaat of zo, maar vertel dat dan alsjeblieft. Dan zitten we niet een week tevergeefs te wachten!

Ik ga heel streng met je zijn en wil geen eigen initiatieven meer van je. Prik dat ding er in en haal hem er niet meer uit. Installeer geen nieuwe software meer en zeker geen operating systeem.

We gaan weer terug naar post #21. Ik begrijp dat je pscs-tools NIET hebt geïnstalleerd. Het gevolg is dat alles wat daarna komt onbelangrijk is.

We gaan dus alsnog proberen pscs-tools te installeren.

Malkcolm zegt daar dat je moet installeren van

http://download.opensuse.org/repositories/security:/chipcard/openSUSE_13.2/

Dat is een repository (softwarebron) en die moet dus aan je lijst van repositories (softwarebronnen) worden toegevoegd.
Start YaST > Software > Softwarebronnen. Daar klik je onderin op de knop Add/Toevoegen. In het volgende scherm moet de keuze op Specify URL staan. Klik dan op Next. In het volgende scherm zijn twee regels om in te vullen. In de bovenste zet je

Security Chipcard

in de onderste zet je de URL zoals die hier bovenin staat (gebruik copie/plak om tikfouten te voorkomen. Klik op Next.

Als er daarbij iets niet goed gaat, meld dat dan hier. Wij kunnen dat niet raden.

Als het wel goed gaat kun je Softwarebronnen nu afsluiten en gaan we naar YaST > Software > Softwarebeheer. Daar tik je in het Zoek veld pscs-tools. Dat zou er nu moeten zijn. Installeren.

Nu terugmelden dat je dat gedaan hebt. Graag binnen 24 uur. Als dat niet lukt, meld dan terug wanneer je wel kunt antwoorden.

Ben terug.

Heb gedaan wat je vroeg.
Het is gelukt.
https://forums.opensuse.org/usr/share/YaST2/theme/current/icons//22x22/apps/yast-http-server.png Security Chipcard
URL: http://download.opensuse.org/repositories/security:/chipcard/openSUSE_13.2/
Category: YUM

Ik heb intussen ook op mijn HP Pavillion PC m8060 be (= een HP Media Center PC / ATI Radeon X1600/X1650 Series grafische kaart-- RV516 ), openSUSE KDE 32bit geïnstalleerd.
Daar werk ik nu momenteel mee.

Mauk.

Ik heb gevraagd om geen ongevraagde wijzigingen in het geheel aan te brengen. Straks moeten we weer opnieuw beginnen.

Als je je aan de afspraken hebt gehouden gaat het steeds over hetzelfde systeem, met dezelfde openSUSE installatie, met dezelfde eID-Kaarlezer ingeplugd in dezelfde USB poort.

Als je inderdaad met goed gevolg hebt gedaan wat Malcolm (en ik) je vroeg, kun je nu:

su -c 'pcsc_scan'

doen.

Post dat zoals verzocht, compleet, de prompt, het commando, de uitvoer en de volgende prompt tussen de CODE tags, zoals uitgelegd en niet door jou teruggemeld als onbegrijpbaar.

pcsc-tools is geïnstalleerd. In uw bericht staat er pscs-tools ??

Mauk Packages

• Installed Packages: 2
    pcsc-tools, perl-pcsc
wollensjaal@linux-kfs2:~> su -c 'pcsc_scan'
Wachtwoord:
PC/SC device scanner
V 1.4.23 (c) 2001-2011, Ludovic Rousseau <ludovic.rousseau@free.fr>
Compiled with PC/SC lite version: 1.8.13
Using reader plug'n play mechanism
Scanning present readers...
0: Generic Smart Card Reader Interface [Smart Card Reader Interface] (20070818000000000) 00 00

Mon Aug  3 18:50:26 2015
Reader 0: Generic Smart Card Reader Interface [Smart Card Reader Interface] (20070818000000000) 00 00
  Card state: Card removed, 

[COwollensjaal@linux-kfs2:~> su -c ‘pcsc_scan’
Wachtwoord:
PC/SC device scanner
Using reader plug’n play mechanism
Scanning present readers…
0: Generic Smart Card Reader Interface [Smart Card Reader Interface] (20070818000000000) 00 00
DE][/CO
Mon Aug 3 19:22:13 2015
Reader 0: Generic Smart Card Reader Interface [Smart Card Reader Interface] (20070818000000000) 00 00
DE]

is dit op de juiste wijze?
Mauk.

OK, als je de volgende keer beter mikt lukt het vast wel om de tekst tussen de ] en de te krijgen.

We hebben in ieder geval nu datgene waar Malcolm op 24 juli om heeft gevraagd.

Mij is duidelijk dat de kaart herkend word en een status afgeeft.

Ik zal nu proberen om Malcolm te alarmeren (hij is op een familietochtje, dus misschien duurt dat even).

Intussen mag je wel gewoon met het systeem werken, maar niet:

• overstappen op andere hardware;
  • een ander operating systeem installeren;
  • openSUSE her-installeren;
  • andere grote wijzigingen aanbrengen;
  • zeker geen zaken die met de eID-Kaartlezer te maken hebben veranderen.

Ik zeg het maar voor de zekerheid.

Het lampje van de eID-cardreader brandt.
Mauk.

Mauk,

Ik heb geen idee wat dat betekent (behalve dat je er kennelijk blij mee bent).

Wat zou er nu verder mee moeten gebeuren? Heb je software die daarmee zou moeten werken?

(LET OP, dit is een vraag om een antwoord, niet een vraag om iets op het systeem te doen. We moeten eerst denken, dan handelen).

Het is inderdaad al een hele opluchting dat de smartcardreader / eID-kaartlezer aangeeft dat hij werkt, zover waren we (was ik ) nog niet.

Het is de bedoeling dat de eID-kaartlezer de identiteitskaart (Belgisch) kan uitlezen, dat ik de pincode kan verifiëren en controleren, de handtekeningen van de certificaten kan valideren.
Ik zou die nu nog niet kunnen gebruiken want de eID-middleware ontbreekt nog en de eID-viewer moet ook nog geïnstalleerd worden.
Deze moet van de eID-Belgiumwebsite gedownload worden.

In Firefox moet ik dan de certificaten bijwerken ( Belgium Rootcertificaten). De identiteitskaart moet daarbij in de eID-kaartlezer zitten.

Dan kan ik documenten dowloaden, en ook invullen, van de website van het FOD (Belgische Federale Overheid). Dit kan enkel via een ID of met een Token (invullen Belastingaangifte). Als gepensioneerde moet ik me wenden op de website My Pension.be en dan moet ik me legimiteren met mijn identiteitskaart.

Dit is voor ons, Belgen, een zeer veilige manier van werken.

Voor FF.: de eID-certificaten binnenhalen --moet gebeuren vóór de controle van de pincode en het valideren van de certificaten met de ID-kaart.

Softwareinstallatie via éénklikinstallatie/ of de terminal van de eID-middleware ( eid-mw en eid-viewer) -->zie één van de geposte schermafdrukken.

Bijkomende vraag: kan ik die zelfde stappen (die reeds genomen zijn: nl.: het installeren van de pcsc-tools ) ook toepassen op mijn Medion-laptop P6624 met dubbele grafische kaart–openSUSE 13.2 KDE 32 bit en een DIGIPASS by Vasco DP905v1.1 aangesloten smartcardreader ( eID-kaartlezer ) ?

Mauk.

@hcvv,

was gisteren enthousiast dat het lampje van de eID-kaartlezer brandde.
Maar wanneer ik daarnet de computer heb opgestart dan brandt het lampje van de eID-kaartlezer niet.

wollensjaal@linux-kfs2:~> su -c 'pcsc_scan'
Wachtwoord:
PC/SC device scanner

Tue Aug  4 10:14:09 2015

status? Niet bereikbaar?

Ik heb niets gewijzigd noch aangepast, alleen vastgesteld en bericht.
Mauk.

Mauk, je begin weer met een post diarhee. De regels zijn:

1. jij post een antwoord op onze vraag;
  2. wij posten een antwoord met eventueel een nieuwe vraag;
  3. en zo voort…

Geen diarhee om ons in verwarring te brengen!

En dan die CODE tags. Je maakt ze wel, maar je moet tussen de tags plakken. Dat is dus tussen de ] en de . Anders maakt het de zaak onleesbaarder in plaats van leesbaarder. Controleer of het goed is gegaan via de Preview Bericht knop onderaan. Ik neem aan dat je dat altijd doet om op tikfouten en rare layout te controleren.

Malcolm heeft intussen gereageerd. Hij will graag dat je een kaart in het apparaat stopt en dan opnieuw

pcsc_scan

doet.

====================

En dan je vraag of dit open een ander systeem ook zou moeten werken. Uiteraard. Dezelfde openSUSE versie doet daar hetzelfde. En je kan dezelfde software installeren.

Ik hoop niet dat je nu soms met het ene en soms met het andere systeem ons gaat antwoorden.

Code:

wollensjaal@linux-kfs2:~> pcsc_scan
PC/SC device scanner

Tue Aug  4 11:13:59 2015
  Card state: Card inserted, 
  ATR: 3B 98 13 40 0A A5 03 01 01 01 AD 13 11

ATR: 3B 98 13 40 0A A5 03 01 01 01 AD 13 11
+ TS = 3B --> Direct Convention
+ T0 = 98, Y(1): 1001, K: 8 (historical bytes)
  TA(1) = 13 --> Fi=372, Di=4, 93 cycles/ETU
    43010 bits/s at 4 MHz, fMax for Fi = 5 MHz => 53763 bits/s
  TD(1) = 40 --> Y(i+1) = 0100, Protocol T = 0 
-----
  TC(2) = 0A --> Work waiting time: 960 x 10 x (Fi/F)
+ Historical bytes: A5 03 01 01 01 AD 13 11
  Category indicator byte: A5 (proprietary format)

Possibly identified card (using /usr/share/pcsc/smartcard_list.txt):
3B 98 13 40 0A A5 03 01 01 01 AD 13 11
        Belgium Electronic ID card

is dit nu zo goed gedaan?
Mauk.

Mauk,

Dit ziet er fantastisch uit (zoals je zelf ook kunt zien, precies zoals jij het voor je zag op de computer, zo zien wij hetzelfde als jij en daar gaat het om).

Ik ga nu Malcolm waarschuwen om hier naar te kijjken. Maar hij woont in een andere tijdzone en is misschien nog niet wakker.

Je hoort van ons.

hcvv,

ik luister.

Mauk.

Ja Mauk,

Ik wacht nog op Malcolm.

Ik heb zelf het idee dat het apparaat wel bereikbaar is, anders zou pcsc_scan nooit kunnen zien dat je er een kaart in hebt gestopt.

Je vertelt ook over een LED, die soms aan en soms uitstaat. Ik weet niet wat dat betekent. Staat daarover niets in de gebruiksaanwijzing?

Ik heb je verhaal over de software waarmee je het apparaat wilt gebruiken niet helemaal begrepen.

Is er een programma voor? Je hebt het over eID-viewer en eID-middleware. Kun je dat downloaded? En weet je dan wat met de gedownloadde bestanden te doen? En heb je daar hulp bij nodig?

Wel hcvv,
ik moest daarnet een programma (met apper) -pcsc-tools -installeren. Bij nazicht van apper bleek dit er al te zijn. Waarom die melding begrijp ik niet.

Er zit daar inderdaad een led op die smartcardlezer. Dit brandt als de smartkaartlezer aangesloten is (zou moeten) en geïnstalleerd kan je dan de identiteitskaart uitlezen, … NU echter niet.

Om die kaartlezer te gebruiken heb ik een programma nodig. De eid-viewer. -->daarmee kan ik dan ook mijn identiteitskaartgegevens controleren, de pincode controleren/eventueel wijzigen, de veiligheidscertificatenhandtekeningen valideren. De eid-middleware is het algemeen programma die van de eID-Belgium website kan gedownload en geïnstalleerd worden.

Het kan ook via Yast- de éénklik- installatie gebeuren. Dat installeren is geen probleem. Maar de viewer is nergens te vinden -ik kan die dus niet aanroepen.
Er zijn blijkbaar een aantal afhankelijkheden die nog moeten worden nageïnstalleerd , welke ??. Knurpht wist daar ook meer van te vertellen in de andere
posts /thread over de Vasco DP905v1.1 kaartlezer --gestart op 06 mei 2015 meer bepaald op pagina 5 (korte instructie).
Ik heb aan Knurpht, via mail, schermafdrukken bezorgd van alle afhankelijkheden, die er zouden moeten zijn geïnstalleerd, --van Ubuntu --.

Vóór dat ik de certificaten kan bijwerken in Firefox moet ik deze eerst geïnstalleerd hebben in FF. Dan kan ik die bijwerken.

Het is in tekst nogal moeilijk uit te leggen aan “Hollanders” want dat hebben jullie niet nodig.

Op http://test.eid.belgium.be/faq/faq_nl.htm#Hoe...kan je 45 blz. lang meer over lezen.
Op http://eid.belgium.be kan de software voor verschillende besturingssystemen gevonden, gedownload worden. Zelfs hoe je het zelf kunt compileren.
Op http://eid.belgium.be/nl/je_eid_gebruiken/de_eid-middleware_installeren/linux/ (= Firefox instellen voor eID -->“Belgium Root Ca”).

Het is een hele boterham om je daarin te verdiepen. …In Ubuntu / LinuxMint 17 verloopt dit installeren en instellen zonder enig probleem.

openSUSE én PCLinuxOS hebben daar, blijkbaar, een probleem mee.
…(Ik heb ook nog een laptop waarop PCLinuxOS KDE 64 bit op geïnstalleerd is en dit besturingssysteem werkt ongeveer gelijkaardig aan openSUSE.) …
Ik wil het heel graag ook werkend hebben in openSUSE 13.2 en uiteraard ook in PCLinuxOS.
Vandaar dat ik ook nog een computer ( desktop- Q-Force met Ubuntu erop geïnstalleerd) heb waar ik die eID-kaartlezer werkende heb. (-- alle computers, die ik gebruik, zijn omgeschoold naar Linux )

Mijn vaststelling is: er zijn wat elementen / afhankelijkheden te weinig in de pakketten om dit zonder problemen werkende te hebben.
Hoe en welke afhankelijkheden, gaat mijn petje te boven. Maar ik denk dat we al wat vooruitgang boeken …

Ik hoop dat jou vragen beantwoord werden.

Mvg.,
Mauk.

@ hcvv,

Heb nog eens in de pakketten gekeken en volgende pakketten zijn geïnstalleerd:

pciutils
pciutils-ids
pcsc-acr38 (is de software voor de kaartlezer)
pcsc-ccid
pcsc-lite
pcsc-tools (gisteren)
perl-pcsc (gisteren)

NIET geïnstalleerd:

PKCS#11 PAM Module
pcsc-acsccid
pcsc-lite-devel
pcsc-openct
eid-mw
eid-viewer
…??

Bovenstaande wilde ik mededelen ter informatie.

Mauk.

@ hcvv,

waarom ik mij daar zo in vastgebeten heb heeft volgende bedoeling/achtergrond:

Ik heb veel vraag naar omscholing van oudere XP en W7 - computers naar Linux.
Maar er zijn 2 grote en belangrijke voorwaarden die moeten vervuld worden zijnde: 1. spellen in Facebook kunnen spelen (o.a. Farmville2)
2. de eID-kaartlezer moet kunnen gebruikt worden.
Voor de spellen heb ik al ontdekt dat Fresh-player-plugin / pepperflash-plugin daarvoor het best is (met uitgeschakelde hardwareversnelling in FF).

Voor de eID-kaartlezer kan het alleen met Ubuntu en met LinuxMint --nog niet in openSUSE en nog niet met PCLinuxOS.

Omdat ik de mensen niet wil dwingen één bepaalde distributie te gebruiken laat ik ze kiezen.
Ik toon ook de verschillende distributies en hoe ze werken en wat je er mee kan. Voor de gewone gebruiker is het simpelste al gewoon genoeg.
(…(In de beschuttendewerkplaats ( = werkplaats waar mensen, met een beperking, aangepaste tewerkstelling hebben) waar mijn zoon werkt, heb ik de laatste tijd heel veel mensen gehad met computerproblemen die ik dan oplos.)) …
Ik zeg er altijd bij dat de eID-kaartlezer voor openSUSE en PCLinuxOS niet zal werken ( voorlopig nog niet ). Daarin wil ik correct en eerlijk zijn.

Die vraag is er niet vanzelf gekomen. Het is de mond aan mond reclame die het hem doet.
En toch stel ik vast dat “de Belgen” zo bang zijn om om te schakelen naar een Linuxbesturingssysteem. Zelfs onze Overheid is er doodsbang van. Waarom?
Ik denk…en dat is mijn persoonlijke mening, dat er te veel geld mee gemoeid is.

Vandaar dat gebeten zijn naar een werkende oplossing.

Mvg.,
Mauk.