Nu 12.2 over een paar dagen uitkomt is het misschien nuttig om een paar van mijn ervaringen met 12.2-RC2 te melden.
Bij een nieuwe versie ben ik altijd benieuwd naar de ondersteuning van randapparaten, nou ja, vooral de videokaart en de monitor, maar ook printer en scanner. En natuurlijk wil ik mijn /home niet beschadigen.
Toen ik twee weken geleden 12.2-RC2 heb geïnstalleerd heb ik dus
niet de bestaande /home gebruikt maar een nieuwe aangemaakt in de nieuwe root-partitie,
gekozen voor installatie met grub-legacy om het testen van hardware te kunnen ontkoppelen van de grub2 nieuwigheid.
Resultaat: geen enkel probleem - behalve dat bij mijn systeem ook voor 12.2 de ‘nomodeset’ kernel optie nodig is.
Geen probleem met videokaart.monitor, printerinstallatie (hp laserjet 1202) en scannner (hp scanjet 3300C (oud!)).
Daarna dus opnieuw geïnstalleerd, weer met ‘interne’ /home, maar nu met grub2.
Ik heb meteen de defaults gebruikt voor de installatie van Grub2, dwz. ook installatie in het MBR. (Voor geval van nood heb ik een bootable usb-stick met standalone 12.2 klaar liggen).
Resultaat: helemaal geen enkel probleem. Alle 4 linuxen op de harde schijf worden herkend en in het bootmenu opgenomen. En ze booten allemaal.
Maar wat ik echt mis is het gemak waarmee in grub-legacy het bootmenu veranderd kan worden: via Yast of gewoon door met een editor het tekstbestandje menu.lst bij te werken. Zoals bekend is menu.lst vervangen door het script grub.cfg. Dit wordt samengesteld uit een aantal subscripts (de meeste zijn te vinden in /etc/grub.d).
Mijn (privé) probleem is dat mijn script-kennis totaal te kort schiet om hier mee te kunnen spelen. Zelfs het veranderen van de volgorde van de items in het bootmenu gaat me ver boven de pet. Wel realiseer me dat het eigenlijk niet verschrikkelijk belangrijk is om het bootmenu te kunnen aanpassen. Aan de andere kant is het juist de aanpasbaarheid van openSUSE die ik zo aantrekkelijk vind.
Hoe dan ook, voor mij is er geen enkele serieuze drempel om 12.2 te gaan gebruiken.
Ik weet niet of je het gezien hebt, maar toevallig (nou ja, ook niet zo toevallig) is er een draar in het engelstalige deel waarin iemand vraagt hoe een entry out het boot menu the gooien (in zijn geval komt er een entry voor de Windows reddingspartitie en die wil hij niet). http://forums.opensuse.org/english/get-technical-help-here/install-boot-login/477847-opensuse-12-2-rc-2-grub-2-removal-dangerous-boot-entries.html
Eën van de nieuwe “features” is dat bij iedere boot kennelijk weer wordt gekeken naar welke partities bootable zijn en dus heeft statiasche configuratie zowiezo geen zin.
Je schijnt in ieder geval via YaST > System > ./etc/syscongig editor ergens een parameter te kunnen vinden om dat opnieuw testen uit te zetten. Ik denk dat het hele YaST mechanisme nog niet echt is bijgewerkt voor Grub2. Zoals je zegt, wij willen niet zelf aan die scripts gaan knoeien (en pas op, het is geen bash!). Wij openSUSE gebruikers hebben YaST als gereedschap om ons dat makkelijk te maken. Maar ja, over het hoe en wat moet natuurlijk eest nagedacht worden. Hopelijk is daar iemand mee bezig.
Overigens vind ik deze wel grappig:
Hoe dan ook, voor mij is er geen enkele serieuze drempel om 12.2 te gaan gebruiken.
Ik vraag mij altijd af wat een serieuze reden is om een nieuwe versie wèl te gaan gebruiken (motto: blijf met je tengels van een werkend systeem af).
Dank voor je snelle reactie. Laart ik nou net twee dagen niet op het engelstalige forum hebben kunnen kijken ! Ik had de door jou genoemde draad dus nog niet gezien. Interessant, maar voor mij wat gedetailleerd en niet to the point omdat ik niet met Windows multiboot.
Bij 12.2-RC2 heb ik in Yast-system-sysconfig editor niets gevonden dat hiermee te maken heeft.
Over de suggestie (in het engelstalige forum) om de parameter ’ GRUB_DISABLE_OS_PROBER’ te gebruiken: die is voor mij op dit moment niet nodig en, vooral, ik heb geen module gevonden waarin ik die parameter een waarde kan geven.
Ik ben het met je eens dat het een tekortkoming is dat Yast in 12.2 veel van de functionaliteit is kwijtgeraakt die er t/m 12.1 wel was.
Als reactie op de vraag die je jezelf stelt: Ik rommel ook niet met essentieel gereedschap. Maar omdat ik “liefhebber” (klinkt beter dan ‘amateur’) ben, omdat er geen andere gebruikers op mijn systeem zijn en omdat ik genoeg backups en archieven heb, kan ik zonder zorgen rondkijken en experimenteren.
Mijn antwoorden zijn ook, maar niet alleen, voor jou bedoeld. Ik hoop hier meer info te geven voor iedereen die dit leest.
Ook zonder Windows multiboot (heb ik ook niet en ook geen recovery partitie van die kant) vind ik dat ik de mogelijkheid moet hebben om op een systeem het boot menu naar mijn wens te configureren. En het liefst met YaST (hoewel ik zelf meestal direct in menu.lst edit, maar nogmaals, ik ben hier ook ten bate van anderen). Verder wacht ik maar even af wat het testen van 12.2 brengt. Nog twee dagen.
Ik heb al een paar jaar ervaring met Grub2 in Ubuntu, want daarin is-ie al jaren de standaard. Het was destijds even wennen voor me, maar je kunt de boel nog steeds behoorlijk aanpassen. Voor Ubuntu heb ik daar een aantal handleidingen voor geschreven, die je (mutatis mutandis) ook in openSUSE 12.2 kunt toepassen:
Ik denk, zeker met ervaring uit het verleden, dat je de RC niet gelijk mag stellen aan de uiteindelijke release. Het kan alleen best zijn, dat je met een doorsnee installatie geen last hebt van de lijst aan probleempjes die er tussen de RC en de release nog gerepareerd zijn.
Wat betreft GRUB2: de eerste aanzet tot een beheermodule in Yast is er al, ik ga ervan uit dat daar aan doorgewerkt wordt en we binnen niet al te lange tijd GRUB2 van voor naar achter kunnen configureren via Yast.
Dan: ik heb nu een aantal 12.2 installaties achter de rug, en ik ben toch wel weer zwaar onder de indruk. Heb KDE-live install gedaan -foutloos-, en een NET install op een paar machines -eveneens foutloos-. Op mijn laptop ben ik wel meteen doorgestoomd naar KDE 4.9 omdat ik benieuwd was naar de verbeteringen in PIM / akonadi, en ik moet zeggen dat ik voor het eerst in tijden redelijk moeiteloos de Kontact suite heb ingericht naar mijn wensen. Een tip daarbij voor met name het importeren van adresgegevens: reuze simpel als je die toch al in een google account hebt staan.
@hccv, @pjotr123 en @Knupht: dank voor jullie reacties.
Kennelijk kijken we alle 4 met (enig) (on)geduld uit naar een uitbreiding van Yast waarmee we GRUB2 kunnen aanpassen aan onze wensen.
Intussen ben ik van RC2 overgegaan naar de echte oS12.2; ik heb geen serieuze veranderingen in GRUB2 opgemerkt.
Wel heb ik gevonden dat het gemakkelijk is om in GRUB2 een andere dan de default installatie te veranderen. Daar had ik echt behoefte aan omdat ik 12.2 nog een tijdje wil uitproberen voordat ik het als werkpaard ga gebruiken in plaats van 12.1.
Om dat te bereiken kan je in /etc/defalult in het bestandje ‘grub’ de regel ‘GRUB_DEFAULT=saved’ vervangen door, bijvoorbeeld, GRUB_DEFAULT=2’ Bedenk hierbij dat het tellen begint bij 0 en dat, bij mij, 12.1 de derde regel in het GRUB keuzemenu is.
Voor alle zekerheid herhaal ik de aanwijzing uit /etc/default/grub:
“If you change this file, run ‘grub2-mkconfig -o /boot/grub2/grub.cfg’ afterwards to update /boot/grub2/grub.cfg”.
Op dezelfde plek wijst de parameter ‘GRUB_BACKGROUND’ naar ‘/boot/grub2/themes/openSUSE/background.png’. Het zal niet lastig zijn om een ander plaatje de naam ‘background.png’ te geven, maar dat interesseert mij niet genoeg om het te willen proberen.
@Knurpht: ik ga zeker nog eens proberen hoe PIM nu functioneert. @hccv: Volgens mij is het nog steeds niet mogelijk om de entries in het adresboek zelfverzonnen tags te geven waarop geselecteerd kan worden. “Vroeger” (was het in 10.2?) kon dat wel en ik meen me te herinneren dat jij die feature sindsdien ook mist.