Een review over OpenSUSE 13.1

Lees zelf, vind het een redelijk positief artikel.
Ben benieuwd hoe 13.1 straks is.

OpenSUSE uncorks a fine Ruby-red Bottle: Beta 13.1 didn’t give me a hangover • The Register!

Ziet er inderdaad goed uit, alhoewel minder vernieuwend dan ik dacht. Ik ben ook erg benieuwd.

Ik denk eerlijk gezegd niet, dat dit al de definitieve branding is. Dat zou nl. voor het eerst in de geschiedenis zijn, dat de openSUSE branding voor 2 opeenvolgende versies hetzelfde blijft. Ik heb nog even wat ouwe dingen van net voor 12.3 opgezocht, en dan zie je dat die in de beta ook nog de 12.2 branding had.

Net even betas van 12.1 en 12.2 vergeleken (bleek ik nog te hebben). Die hadden ook nog de branding van de vorige versie. Hoe fijn en betrouwbaar het ook is, ergens moet een verrassing blijven…

Het ging mij meer om de softwareversies, eigenlijk. Maar goed, wat de een niet zo vernieuwend vind de ander wel vernieuwend. Vandaag is de branding voor de beta 13.1 gepubliceerd (tenminste: ik las het vandaag op muktware). Het ziet er erg gelikt uit. Het thema borduurt voort op 12.3 en dat vind ik prima. Ik hoop dat dit het wordt voor de release in november.

Eerlijk gezegd zie ik best wel op tegen het vertaalwerk op de wiki. Wie mee wil helpen: graag!

Heb je daar een linkje van? Ik ken Muktware, Swapnil, maar zie niks over de branding. Wel over nieuwe Raspberry Pi images, maar da’s iets heel anders :smiley:

Laat maar even weten wat, wanneer en hoe :slight_smile:
Hans.

Wat geweldig, zo’n spontaan aanbod. Dankjewel, Hans! Als je je meldt bij Freek (redactie Nederland)?
Hij helpt je wel op weg en anders ik wel (stuur bericht als je hulp nodig hebt).

Ik heb me denk ik vergist: het is een openSUSE item. Zit met Muktware in mijnFlipboard oat en dat klinkt natuurlijk megavetcoolgaaf, maar dan gooi ik het toch nog door elkaar. Ahem.
openSUSE News

Dit zijn alleen nog maar de promo banners. Daar hebben we ook al 's een raar mannetje voor gehad. Ik wacht 't gewoon lekker af. Eerst vannacht/morgen maar 's RC1 bekijken.

Jos Poortvliet was afgelopen zondag gast bij de Linux Action Show

Aankomende zondag komt er een review over openSUSE 13.1

Het is ondertussen natuurlijk wat laat om over 13.1 te speculeren want morgen is het zo ver. Voor mij is de laatste RC al alles wat ik er van verwacht heb. Buiten enkele upgrade problemen die meer met mijn computer te maken hebben lijkt de ervaring beter dan ooit. Google Earth werkt ‘out of the box’, wat met 12.3 niet het geval was bij mij. Al bij al, een goede release.

Heb de GM (intern, voor medewerkers) nu een week op mijn laptop draaien. De vernieuwing zit 'm vooral “onder de motorkap”. Yast is compleet herschreven in Ruby, maar de gebruiker ziet daar niets van. Voor mijn gevoel is Yast wel sneller geworden hierdoor. Voor zover ik zien kan op desktop gebied geen revolutionaire veranderingen.

De laatste KDE vraagt wel wat meer van je hardware. Meer dan wat de vorige 12.3 vroeg, zoveel is duidelijk. Maar je bent meester van je systeem en je kan zaken afzetten, en daar gaat het ook over in open source.

Wat bedoel je daar precies mee? Kan het zelf niet bevestigen/ontkennen, omdat ik met Tumbleweed al KDE 4.11.3 had draaien. Ik heb eerder het idee dat KDE met elke release weer wat minder drukt op het systeem, maar zoals gezegd da’s alleen maar een gevoel.

Ik heb 13.1 erop gezet, maar vind het niet heel bijzonder vergeleken met 12.3. YaST is inderdaad mogelijk iets sneller, maar ik denk dat de toekomst gaat uitwijzen of de overstap naar ruby iets substantieels oplevert (met mogelijk extra of sterk verbeterde YaST tools).

Wat ik echt fraai vind, is het nieuwe Enlightenment17 met openSUSE thema. Mooi voor oude laptops, zo’n flashy interface.

Het heeft al wat opgeleverd: de systemd tool die ipv de runlevel-editor gekomen is.
Mijn eerste reactie was een beetje dezelfde. Zeker omdat de branding hetzelfde gebleven is, en ik via Tumbleweed qua pakkettenversies in veel gevallen 13.1 al voorbij was; zo had ik al KDE 4.11.3, terwijl 13.1 komt met KDE 4.11.2, had ik al kernel 3.12, terwijl 13.1 komt met kernel 3.11. De 'zypper dup" procedure via Tumbleweed liep trouwens naadloos. Heb daarna alleen een clean install gedaan, omdat ik over wilde naar btrfs, en omdat de installatie op mijn laptop door alle experimenten in forums-kader wel behoorlijk vervuild was (KDE+GNOME+LXDE+Klyde+XFCE+Enlightement+veel ontwikkeltroep).
Ik heb al eerder geschreven dat de meeste vernieuwing “onder de motorkap” zit, en dat is niet voor niets. 13.1 wordt nl. de nieuwe Evergreen, met ~3 jaar support. Daar moeten zeker geen experimentele zaken inzitten, denkelijk is ook daarom btrfs nog niet de default geworden.
De ombouw van Yast naar Ruby was bittere noodzaak. Yast was geschreven in een eigen programmeertaal, wat betekende dat er voor nieuwe ontwikkelingen eerst in YCP de libraries (die in de gangbare talen er al lang zijn) opnieuw geschreven moesten worden, en dat was gewoon niet meer te doen, veel te veel het wiel opnieuw uitvinden. Met heeft toen besloten eerst dat wat er is te converteren naar Ruby.
Heb 13.1 nu ook op een paar oudere dual-core PC’s gezet, die voorheen op 12.2 draaiden. En of er dan een verschil is.

Leuk, heb gisteren bij een buur openSUSE 13.1 met KDE op een pentium4 pc gezet met 3 gb werkgeheugen.
openSUSE 13.1 draait er als een tierelier, een stuk beter dan 12.3 vooral grafisch is het sneller.
Uitzendinggemist is geen probleem meer.